Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een hard//hoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De schok van het nieuwe. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een subjectieve tip van een hard//hoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: De schok van het nieuwe. LEES MEER" />
Asset 14

Radiohead - Kid A

In 2000 was ik zestien. Mijn muzikale smaak was zich aan het verbreden; mijn honger naar nieuwe klanken, nieuwe geluiden was niet te stillen. OK Computer van Radiohead was één van de beste platen van de jaren negentig, maar sinds 1997 had de band geen nieuw werk uitgebracht. De verwachtingen voor opvolger Kid A waren torenhoog, maar de plaat waar de band uiteindelijk mee kwam voldeed aan geen van die verwachtingen. Sterker nog: het voldeed nergens aan. Kid A was volkomen uniek.

Met enig gevoel voor overdrijving kan OK Computer wellicht het muzikale sluitstuk van de 20e eeuw worden genoemd: zowel muzikaal als tekstueel een opsomming van de ontwikkelingen in veertig jaar popmuziek en een vertaling van de onzekerheden en de snelle veranderingen van het moderne leven. Kid A vertegenwoordigd dan het millenniumgevoel: de hoop en twijfel aan het begin van een nieuw eeuw – voor 11 september 2001, de oorlog in Irak, de kredietcrisis. Alles staat open.

Op Kid A slaagde Radiohead er als eerste in om een rockidioom op een volkomen natuurlijke manier te combineren met ontwikkelingen in elektronische muziek. Dat resulteerde in een volkomen nieuw, organisch geluid. Door karakteristiek akkoordgebruik, kenmerkende melodielijnen en de stem van Thom Yorke is het nog steeds overduidelijk Radiohead, maar de band heeft haar geluid binnenstebuiten gekeerd en zich opnieuw uitgevonden. Ze deed afstand van overzichtelijke songstructuren en introduceert een ongekend scala aan vervreemdende klanken, ongemakkelijke ritmes, op elkaar gestapelde partijen en onherkenbaar vervormde geluiden. Kid A is overduidelijk het resultaat van maanden, jaren studio-arbeid. Geploeter met computers, samplers en effecten. Op papier gedoemd te mislukken, maar dat het geen steriele eenheidsworst of mislukt fröbelexperiment is geworden, is de grote verdienste van de band. Niets aan Kid A is traditioneel, geen noot waarschijnlijk “live” en toch klinkt het volkomen logisch, warm, menselijk.

Kid A, het eerste echt geslaagde huwelijk tussen de indierock van de jaren tachtig en negentig en experimentele elektronica, een huwelijk waarin beide partijen bovendien gelijkwaardig zijn, droeg de belofte in zich voor een nieuwe manier van muziek maken, nieuwe wegen, nieuwe mogelijkheden. Maar, zoals dat gaat met werken waarvan je hoopt dat het ‘de toekomst’ inluidt: het bleef een eenzaam monument van lucide genialiteit. Een uniciteit zonder daadwerkelijke navolging – niet door anderen, en eigenlijk ook niet door Radiohead zelf. Maar Kid A staat nog steeds als een huis.

Mail

Melle Kromhout

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #2 - Fictie en werkelijkheid

Waar ligt de grens tussen fictie en werkelijkheid, en hoe zet je die grens op spanning, zonder dat het saai of aanstellerig wordt? Lees meer

Column: Ik wens je alle goeds

Ik wens je alle goeds

Een afwijzing komt Eva koud op haar dak vallen. ‘Ik vond hem leuk, hij vond mij ook leuk, hij vond mij dus niet leuk, ik ben gewoon niet leuk genoeg.’ Lees meer

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer