Kakhiel is als een hilarische ziekte die steeds meer mensen infecteert. " /> Kakhiel is als een hilarische ziekte die steeds meer mensen infecteert. " />
Asset 14

Zes vragen aan Kakhiel

Als je van gortdroge humor houdt, heb je aan internetsensatie Kakhiel een goede. Hij is een even hilarische als besmettelijke ziekte. Naast het Kakhiel-boek ("Leuk voor in bad, op de WC of in Center Parcs ofzo"), tv-debuut, een maandelijkse pagina in de Playboy en een eigen Kakhiel-app, is hij zaterdag 22 september eindelijk ook live te aanschouwen: op Weekender, te Amsterdam. En wij geven daar twee kaartjes voor weg!

Hoi Kakhiel. Hoe begon het allemaal?
Hoi. Het begon in groep 8 toen ik twaalf was. Toen ging ik altijd samen met een vriendje gezichten uit tijdschriften scheuren en daar gingen we dan samen keihard om lachen. Om hoe die mensen keken. Meestal waren het van die actiefoto's uit de Voetbal International. Toen is denk ik een beetje mijn liefde voor mensen die rare gezichten trekken op foto's ontstaan. Later toen ik een computer kreeg, ben ik daar tekstballonnetjes bij gaan zetten omdat ik heel vaak niets te doen had. Het werd ineens een soort hobby en mensen vonden het leuk dus ging ik er maar mee door, want zo werkt dat nou eenmaal.

Waar komt de naam 'Kakhiel' vandaan?
Van heel lang geleden. Het is een oud-Hollands scheldwoord en het betekent zoiets als schooier of armoedzaaier. Niet dat ik dat ben of zo maar ik vond het wel een leuk woord want het heeft maar twee lettergrepen en is gemakkelijk te onthouden. En ik ken geen andere artiest of band of film die Kakhiel heet, dus het is ook wel origineel.

Je houdt veel mensen van hun werk met je stripjes. Hou jij jezelf eigenlijk ook van je werk daarmee?
Nee, dat valt wel mee. Het is echt een vrijetijdsding voor me. Zoals andere mensen graag televisie kijken of een boek lezen. Ik maak liever dingen, ik kan nooit langer dan 10 minuten tv kijken of lezen of zo, dan word ik knettergek, ik dwaal altijd af in mijn hoofd.

Waar ben je het meest trots op?
Op het feit dat ik al 4 jaar lang mijn fiets op slot zet in Amsterdam met een slot dat het eigenlijk niet eens echt doet (je trekt 'm zo open) en dat hij nog steeds niet is gestolen. Het is een soort placebo slot. Haha.

Waar haal je je inspiratie vandaan?
Ik vind 'inspiratie' altijd een beetje een abstract begrip. Kan ik niet concreet benoemen. Dus ik denk gewoon alles. Alles wat je ziet, hoort en meemaakt verwerk je in de dingen die je maakt, doet en droomt. Vraag maar aan Dr. Phil. Maar ik merk wel vaak dat ik 's avonds en 's nachts veel productiever ben dan overdag. Dus misschien is de nacht wel een inspiratie. Dat zwarte heelal waar je dan in kijkt. Ja, ik denk het wel want als ik in het donker in bed lig met mijn ogen open zie ik ook helemaal niets en dan komen er ook altijd allemaal dingen in me op. Dus ik denk dat ik wel veel inspiratie haal uit niets zien. Gewoon uit niets dus.

Droom je ook in tekstballonnetjes?
Nee. Maar ik heb wel een expositie 22 september in De Bunker in Amsterdam (NDSM terrein) die begint vanaf 17:00 en duurt tot een uur of 23:00. Het is georganiseerd door Weekender en De Foutmijn gaat het podium verzorgen dus er is ook hele goede live muziek. Er is ook bier en prik en je kunt er naar de WC want dat vinden mensen belangrijk.

Oké, dankjewel Kakhiel.

Ben jij ook geïnfecteerd door Kakhiel? Wil jij na het lezen van dit (zeer) bescheiden interview meer zien? Kijk dan even op onze facebook-pagina hoe je kaartjes kunt winnen. Je kunt Kakhiel volgen via Facebook en Twitter.

Mail

Zara Dwinger

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

'Het 'Indische zwijgen' werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Alles Vijf Sterren: Schreeuwen naar de televisie

Schreeuwen naar de televisie

Deze week worden onze redacteurs blij van het voetenwerk van Het nationale Ballet, de schoenen van Chantal Janzen en aandacht voor Palestijnse filmmaaksters. Lees meer

Hadden we dat altijd maar geweten

Hadden we dat altijd maar geweten

Emma Laura Schouten zit niet op de stoel van de schrijver, maar aan de andere kant van de tafel. Als manuscript-begeleider krijgt ze vaak de vraag of een tekst potentie heeft om Het Boek te worden. Maar heb je eigenlijk wel iets aan die vraag, en wat is het antwoord? Lees meer