Foto: Neef Vrederick

Deze DJ en dichter toont ons mooie Italiaanse vrouwen, Serge Gainsbourg, Slavoj Žižek over toiletten en jumpstyle-Oostblokkers." />

Foto: Neef Vrederick

Deze DJ en dichter toont ons mooie Italiaanse vrouwen, Serge Gainsbourg, Slavoj Žižek over toiletten en jumpstyle-Oostblokkers." />
Asset 14

Tom Waist

Op 14 februari liet creatieve duizendpoot Tom Waist tijdens 'Hardhoofd in het Parooltheater' een aantal van zijn favoriete filmpjes zien, die hij voor ons van Youtube plukte. Tom Waist (1986) is deel van het DJ-duo Homework waarmee hij van hot naar her reist om te draaien. Hij ontfermt zich bovendien niet alleen over de muziek, maar ook over de vormgeving, videoclips en organisatie van feesten zoals Boycott in Club Up in Amsterdam. Ondertussen vloeien er ook nog eens gedichten uit zijn pen. Tom verveelt zich vooralsnog niet. (foto: Neef Vrederick)

Tom Waist en redacteur Roos Euwe in het Parooltheater (Foto: Joost de Haas)

Tom: "Met dit eerste filmpje bedoel ik niet dat we allemaal de stekker uit onze computers moeten trekken. Natuurlijk maak ik ook graag gebruik van filmpjes, van Facebook, etcetera; dat zal ik niet ontkennen en vind ik ook niet per se slecht, maar dit fragment is wel zelfrelativerend. Daarnaast ben ik dol op de archiefbeelden waarmee dit filmpje vol zit, en is het een leuke manier om het werk van de dichter Allen Ginsberg weer eens op te pakken."

Tom: "Dit vind ik echt ontroerend. Hoe deze oude man met zijn babygezicht helemaal op gaat in de muziek. Ik heb een hekel aan het woord 'spiritueel', maar ik vind het bijzonder hoe Horowitz hier in een hogere sfeer lijkt te zijn, vergeleken met de twee aardse, serieuze mannen naast hem. Een grappig verhaal over Horowitz is trouwens dat hij, als zijn vrouw al sliep, wel eens naar de disco ging om te dansen tussen de zestienjarigen en niet meer met de zware, klassieke muziek bezig hoefde te zijn. Ik koos dit fragment ook omdat mijn vader deze muziek altijd draaide als we vroeger in de auto terug van vakantie reden. Jaren later vroeg ik hem wat het was, maar dat wist hij niet meer. Via mijn moeder heb ik het toen toch nog gevonden, en luister ik het af en toe."

Serge Gainsbourg verbrandt hier, in een televisieprogramma in 1984, een briefje van 500 francs omdat hij het niet eens is met het belastingsysteem.

Tom: "Ik kon eigenlijk niet kiezen tussen dit filmpje, of het filmpje waarin hij met Witney Houston in een televisieshow zit en met dubbele tong tegen haar zegt: "I want to fuck you". Het is natuurlijk grappig, en Serge Gainsbourg was ook wel een relschopper, maar eerder dan een enfant terrible vind ik hem een soort gevallen ziel. Hoe hij halfdronken daar zit; hij draagt een triestheid in zich, en ook trots. Het is voor mij eenzelfde soort tragische held als Charles Bukowski."

Tom: "Monica Vitti, een van ‘s werelds mooiste vrouwen, zegt hier: "Ik wou dat ik niet van je hield, of dat ik nog meer van je hield." Een prachtig stukje van slechts veertien seconden dat de film volledig samenvat. Het komt uit L’Eclisse (1962) van de Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni, en deze film vormt het laatste deel van een drieluik, samen met L’Avventura en La Notte. In al deze films gaat het over de mislukking of onmogelijkheid van een relatie. In deze film komt de relatie tussen een man en vrouw, gespeeld door Monica Vitti en Alain Delon, niet eens tot stand. De laatste tien of vijftien minuten van de film zijn beroemd: daarin zie je alle plekken waar zij waren, hun omgeving, maar zonder henzelf erin."

Tom: "In hoeverre dit volslagen belachelijke filmpje nu daadwerkelijk in scène is gezet, weet ik nog steeds niet. Op Youtube werd dit fabelachtige en tot in de puntjes geregisseerde ballet bekend onder de naam ‘Chernobyl Kidz’. Ik vermoed dan ook dat het hier gaat om een groep jumpstyle liefhebbende Oostblokkers. Het absurdisme in deze video is zo schrijnend dat het lastig is om te bepalen of je nu moet lachen of moet wegkijken van plaatsvervangende schaamte. Het moment dat de beat er in knalt en de voetjes in de lucht gaan, tekent bij mij nog altijd een grote glimlach op het gelaat."

Tom: "Eigenlijk ontdekte ik Žižek's ideologische analyse van toiletten via een uren durende lezing die hij ergens in Europa gaf en die integraal op Youtube te bekijken is. Voor de leken onder ons: Slavoj Žižek, die op flapteksten vaak "de Elvis van de hedendaagse filosofie" wordt genoemd, is één van ’s werelds meest radicale, geliefde, roemruchte en interessantste filosofen. Hij heeft overal wel een mening over: van global warming tot Afghanistan en van Hitchcock tot… toiletten. Een dergelijke symbiose van intellect en absurdisme kan ik appreciëren. Zeker als het ook nog zou kunnen kloppen."

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode 1

Kak! Een kritische kunstkoerier over De Kunstbode

Als 'kritische kunstkoerier' neemt Marc Schoorl je mee door de kunstbijlage van zijn favoriete ochtendkrant. Lees meer

Nieuws in beeld: En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

En hoe zit het met de achterstand in welzijn?

Na twee jaar af en aan wel en geen onderwijs op school te hebben gehad, ervaren leerlingen dat er 'hiaten in hun kennis' zijn ontstaan. Lees meer

Koop de roze bril

Koop de roze bril

Lang geloofde Shulamit Löwensteyn dat een ingebouwd stapelbed de oplossing zou zijn voor al haar moeilijkheden. Had ze daar gelijk in? Een tip over tulpen, taart en het kopen van troost. Lees meer

Automatische concepten 73

Engeland is gesloten

Maar liefst 28.000 vluchtelingen staken in 2021 het Engelse Kanaal over, met gevaar voor eigen leven. Lees meer

Nieuwe coronificatie

Nieuwe coronificatie

Marthe van Bronkhorst opent het nieuwe jaar op poëtische wijze. Lees meer

Column: Het enige woord dat het omschrijft

Het enige woord dat het omschrijft

Het voorlopig laatste uitstapje naar de bios met haar vader krijgt voor Eva een duistere lading. Lees meer

Verf op je kleren #1 - Het Proces

Verf op je kleren #1 - Het Proces

In Verf op je Kleren onderzoekt schrijver en documentairemaker Tiemen Hageman alle aspecten van het creatieve proces. Hij gaat in gesprek met allerlei creatieve makers, over hun proces en hoe je dat nou eigenlijk doet, werk maken. In deze eerste aflevering: schrijvers Martijn Brugman en Merlijn Huntjens. Lees meer

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster en waarom moet je volgens Jens eerst stoppen met schrijven? Lees meer

Ballen en Engelen

Ballen en Engelen

Na een klassiek ongemakkelijke kerstborrel op kantoor gaat Sascha mee naar huis met Ariane van hr. Maar dan neemt de avond een griezelige onverwachte wending... Een kerstverhaal van Loren Snel. Lees meer

Op elk potje past een probleempje

Op elk potje past een probleempje

Waarom moeten lesbische relaties in films altijd zo tragisch afgelopen? Esther Lamberigts pleit voor een positiever beeld van queer levens in hedendaagse media. Lees meer

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Hologrammen, goud licht en een religieus lam laten Marthe van Bronkhorst zich klein voelen tijdens een kerkbezoek. Lees meer

Nieuws in beeld: Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Wat 'huist' er op de achterkant van de maan?

Vond de Chinese maanlander een hutje, een kleine triomfboog, of toch maar gewoon een grote rots? Lees meer

Wees talentloos

Wees talentloos

Tijdens een date raakt Wolter de Boer verwikkeld in een socratisch vraaggesprek rond talent. Een tip over het afschaffen van aanleg. Lees meer

Nieuws in beeld: Weg met het kerstpakket!

Weg met het kerstpakket!

Er zit zelden iets in waar je op zit te wachten, laat staan iets van kwaliteit. Lees meer

Over geluk is het moeilijk praten 2

Over geluk is het moeilijk praten

Filmmaker Agnès Varda was een uitgesproken feminist. Julia de Dreu zag in haar een geestdriftige, politiek geëngageerde vrouw. Maar Varda's film 'Le bonheur' lijkt een ode aan het traditionele huwelijksgeluk. Wat wilde ze ons vertellen met dit onuitgesproken drama? Lees meer

Masterclass

Een vrouw die met zichzelf in de knoop zit besluit om een masterclass acteren te volgen. Een kort verhaal door Renske van den Broek over opnieuw leren lopen, majorettemeisjes en vrede sluiten met wie je bent. Lees meer

Stemmen op je zestiende voor een sterkere democratie

Het is goed voor Nederland als zestienjarigen mochten stemmen, zegt Jazz Komproe. Lees meer

Ik sla een praatje op het Godenpad

Shimanto Reza gaat tegen zijn achterhoofdstem in en ontdekt de waarde van taboes. Lees meer

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

Mede//makers met Iduna Paalman, Nisrine Mbarki en Babs Gons

In Mede//makers gaan Hard//hoofders van vroeger en nu in gesprek met makers in wier werk ze zich herkennen of met wie ze raakvlakken voelen. In deze aflevering spreken dichters Iduna Paalman (jarenlang columnist van Hard//hoofd), Nisrine Mbarki en Babs Gons over het thema ‘moederschap’ in hun werk. Lees meer

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Een nieuw feminisme zet sociale media naar zijn hand

Sociale media moedigen ‘seksuele objectificatie’ aan zodat we langer van hun diensten gebruik maken. Des te interessanter is daarom het recente tegengeluid vanuit de traditionele ‘tempels’ van seksuele objectificatie: de pop-, mode- en pornoindustrie. Lees meer