Asset 14

Leen dat boekje uit

Tip: Leen dat boekje uit

Er waren maar een paar zinnen voor nodig. Ik was negentien en ik had nog nooit eerder een poëziebundel in mijn bezit gehad. Heus, ik had wat gedichten her en der gelezen en geanalyseerd als dat van me gevraagd werd, maar mijn verhouding tot poëzie was niet bestaand. Tot ik op een klamme zomeravond op mijn beeldscherm een paar zinnen las. Het waren zinnen uit een gedicht (‘Dirty Valentine’) van Richard Siken. Geduldig heb ik gewacht tot de volgende dag aanbrak om naar de boekenhandel te fietsen en een exemplaar van Silkens dichtbundel Crush te kopen.

Een jaar lang heb ik dat boekje overal waar ik maar naartoe ging met me meegenomen. Het was een vast onderdeel van mijn tasinhoud: sleutels, portemonnee, Crush, enzoverder. Na verloop van tijd kende ik alle gedichten uit mijn hoofd, had ik ritmes bedacht waarop ze het beste konden worden voorgedragen, had ik patronen gevonden in de onderwerpen van de gedichten en wat ze met elkaar te maken hadden. Ondertussen zei ik tegen niemand dat ik verslingerd was geraakt aan deze dichtbundel, terwijl ik normaal dolgraag mijn hersenspinsels deel met de mensen in mijn sferen. Ik snapte dit boekje, maar ik was bang dat mijn lievelingsmensen het niet zouden snappen, en dat dit misschien iets zou blootleggen over het materiaal waar onze essenties van gemaakt zijn. Ik wilde geloven dat mijn omgeving en ik gemaakt waren van dezelfde elementen.

We zijn nu acht jaar verder en tot op de dag van vandaag is Crush mijn favoriete dichtbundel. Onderhand wil ik helemaal niet meer dat de mensen om mij heen dezelfde kern hebben als ik, en begrijp ik dat die wens infantiel is. Wat wel is gebleven is de overtuiging dat het delen van poëzie extreem persoonlijk is.

Het lezen van een gedicht brengt een geheel unieke ervaring voor eenieder tot stand. Persoonlijk hoef ik niet altijd te vatten wat de bedoeling was van de auteur, als ik er maar een sentiment uit kan halen. De chaotische wereld om ons heen wordt al zoveel ingekaderd met regels en conventies, laat mijn poëzie lekker onbegrensd vrij zijn. En zo speelt poëzie in op de uniekheid van ons allen. Dat is waar het ware wonder berust: het is een wisselwerking tussen mens en woord waarbij verschillende mensen naar dezelfde woorden kunnen kijken en diverse ervaringen kunnen hebben.

Dat is ook wat het intiem maakt: als ik beken dat ik verslingerd ben aan een gedicht of bundel, dan geef ik iets prijs over mezelf. Met de bekentenis ontbloot ik mijn unieke hechting met deze woorden. In dat boekje heb ik jaar na jaar zitten onderstrepen en markeren en annoteren. De gedichten zijn al persoonlijk genoeg, laat stáán mijn tedere liefdesverklaringen aan specifieke strofes en zinnen.

Het is acht jaar geleden dat ik Crush altijd met me meenam, en intussen kijk ik met andere ogen naar de wereld om mij heen. Het gaat er niet om dat we identieke kernen hebben als de mensen in onze sferen, als we maar aan elkaar durven laten zien van welk materiaal we gemaakt zijn.

Daarom leen ik nu soms Crush gewoon uit.

Het bovenstaande gelezen en getroffen door inspiratie? Altijd al op Hard//hoofd willen publiceren? Stuur je tip op naar lotte@hardhoofd.com!

Mail

Jihane Chaara (1991) is een idealist met een voorliefde voor lieve mensen en woorden. Ze is recentelijk afgestudeerd in klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Aida de Jong Aida de Jong (1995) is een illustrator en poppenmaker wonend in Utrecht. In haar werk zoekt ze vaak thema's die haar beangstigen, om er vervolgens met een nieuwe blik naar te kijken.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Slentermijmeringen uit Brussel

Slentermijmeringen uit Brussel

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Brussel. Lees meer

Onder de vraagprijs

Onder de vraagprijs

Vragen als ‘Wat doe jij nu?’ en ‘Waar woon je tegenwoordig?’ bezorgen Eva van den Boogaards vriend M. een rood hoofd en het gevoel te willen verdwijnen. Zij snapt hem maar al te goed. Lees meer

Slentermijmeringen uit Rotterdam

Slentermijmeringen uit Rotterdam

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Rotterdam. Lees meer

Column: Vervuilde idylle

Vervuilde idylle

Iduna Paalman belt vanuit de camping in Frankrijk met haar oma. Net daarvoor las ze nog in de dichtbundel van de Duitse Monika Rinck. Lees meer

Slentermijmeringen uit Londen

Slentermijmeringen uit Londen

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Londen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan