Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een oorlogsfilm die zich afspeelt in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende, ijzeren cabine." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een oorlogsfilm die zich afspeelt in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende, ijzeren cabine." />
Asset 14

Lebanon

Vorig jaar won Lebanon als eerste Israëlische film ooit de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. In Israël zelf wordt de film wisselend ontvangen. De regisseur zelf beschreef de trend als volgt: hoe ouder de toeschouwer, hoe minder enthousiast de reactie. De jongere generatie lijkt in zijn film een klankbord van hun eigen angsten en trauma’s aan de oorlog te vinden. De oudere generatie is bang dat de jongelingen de dienstplicht zullen weigeren en vrezen aldus voor het voortbestaan van hun land.

Regisseur Samuel Maoz maakte deze film 25 jaar nadat hij zelf als 20-jarige in de oorlog tussen Israël en Libanon (1982) had gediend. Niet om een historisch juiste weergave van de eerste Libanon-oorlog te geven. De film gaat over zijn emotionele ervaringen op de eerste dag als net opgeleide soldaat in het leger, wat ook de eerste dag van de oorlog was. Het beschrijft de metamorfose van mens naar soldaat, die zich binnen een dag voltrekt. Je kan niet overleven als je je moraal hoog probeert te houden. Als je verteld wordt dat op de helft van de balkons boven je vijandelijke scherpschutters staan, en op de andere helft vriendelijke gezinnetjes - wat moet je dan doen? Het is schieten of geschoten worden.

Maoz heeft er geen drama van gemaakt, geen heldhaftige oorlogsfilm, er geen overdadige dialogen of romantische verhaallijnen ingepropt. Het concept is simpel: vier jonge soldaten in een tank. De kijker ziet de wereld zo chaotisch en onzeker als zij die ook zien: door de zoeker van het geweersvizier. Elke beweging omhoog of opzij gaat gepaard met het zenuwslopend knerpende geluid van het bestuurde mechaniek. De film speelt zich af in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende ijzeren cabine. De minimalistische en claustrofobische opzet werkt erg meeslepend en doet je beseffen hoe moeilijk het moet zijn in zo’n situatie nog je hoofd koel te houden.

Lebanon is geen schuldaflossing; het pretendeert niet goed te praten wat er fout is en wordt gedaan. Het geeft een gezicht aan soldaten die een oorlog ongeschonden overleefd hebben. Ondanks de blijdschap en dankbaarheid dat het niet je einde heeft betekend, ongeacht het ogenschijnlijk normale leven dat je daarna wellicht zal leiden – werk, huwelijk, kinderen – de herinneringen blijven je ziel doorboren. Elke dag bij het opstaan, elke avond bij het slapengaan.

Na Beaufort (2007) en Waltz with Bashir (2008) is Lebanon (2009) de derde Israëlische film die de afgelopen jaren over de Libanon-oorlog is verschenen. Blijkbaar heeft het de generatie van toen ruim twintig jaar gekost een gepaste manier te vinden om met hun oorlogstrauma’s om te gaan. Maar de film is in die zin tijd- en plaatsloos, dat de beschreven gedaanteverwisseling opgaat voor elke soldaat in elke oorlog in elk land. Het geeft je een inzicht in de onmogelijke posities waarin soldaten in oorlogstijd verkeren, en de traumaverwerking waar ze onherroepelijk mee geconfronteerd zullen worden bij terugkomst in de ‘vrije’ wereld.

Mail

Brankele Frank

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer