Asset 14

Strangers

In een korte serie bespreekt Elise Fikse intrigerende, smakelijke en prikkelende podcasts. Vandaag: lekker gluren in andermans leven bij Strangers.

De mensen die het dichtst bij je staan, kunnen je het meest verrassen. Zoals mijn ex-vriendje, toen hij al maanden de huur niet meer bleek te betalen en mij met een torenhoge schuld had opgezadeld. Of, gezelliger, je oma die je haar heimelijke gevoelens voor een andere man dan je opa toevertrouwt. Op zo’n moment ga je je afvragen: wie ben jij? Andersom kan een onbekende zomaar iets heel aardigs voor je doen. Of iets heel gemeens. Waardoor je denkt: waarom?

Over zulke situaties gaat de podcast Strangers. Als je net als ik houdt van gluren in andermans leven, ben je bij Strangers aan het goede adres. Presentator en producent Lea Thau interviewt mensen over de momenten in hun leven dat vreemden bekenden werden en andersom. Zoals Franky Carrillo, die als zeventienjarige door de politie van zijn bed gelicht wordt en na een verbijsterend rammelende bewijsvoering tot meer dan levenslang wordt veroordeeld. (Twintig jaar later is hij vrij en verrassend onverbitterd.) Of het groepje vrienden dat boven in het Empire State Building wordt aangesproken door een vriendelijke oude man, die plots een pistool trekt en twee van hen door het hoofd schiet. Of Mike Gerle, die opgroeide tussen de Mormonen, maar inmiddels is uitgegroeid tot seropositieve International Mister Leather in een polyamore meester-slaaf-relatie.

Illustratie: Niek Pronk.

Het gaat in Strangers vaak over de liefde, waarbij Thau niet schroomt om open over haar eigen liefdesleven te vertellen. Dat bestaat voornamelijk uit een reeks onsuccesvolle dates, bijvoorbeeld met een hypochondrische snuiter die de poep van haar zoontje wil gebruiken voor het herstel van zijn darmflora.

Tot mijn favoriete afleveringen behoort de vijfdelige serie Love Hurts (2, 3, 4 en The Follow-up). Hierin probeert Thau uit te zoeken waarom ze al vier jaar single is. Daarvoor interviewt ze haar exen over de vraag waarom ze haar hebben afgewezen. Doodeng natuurlijk, maar ook heel leerzaam.

Sommige luisteraars vinden de Love Hurts-serie te veel van het goede. Een iTunes-reaguurder schrijft: 'You know that person if you got stitches, they have cancer (…)? Well here she is!' Dat vind ik onterecht. Ze praat weliswaar over zichzelf, maar alleen ter illustratie van het datingproces. Ze laat zien dat de werkelijke reden voor een afwijzing vaak heel anders is, dan wat je er in je hoofd van maakt. Jij denkt: ‘hij vindt me dom, lelijk en niet spannend genoeg’. Hij verklaart: ‘de timing was kut’, ‘ik had net iemand bezwangerd’ of ‘ik voelde hem gewoon niet’.

Wel krijg ik af en toe de kriebels van Thau’s zachte stem. De website thedebrief.co.uk vergeleek het effect van haar stem met dat van twee valium en een glas whiskey. Ik vind het meer alsof iemand achter je in de tram ineens iets in je oor fluistert. Los daarvan is Thau eerlijk en kwetsbaar en gewoon een verdomd goed storyteller. Ze gaf jarenlang leiding aan storytellinginstituut The Moth; ze weet wat ze doet. Ze zuigt je in de verhalen en zorgt ervoor dat ik tijdens het luisteren regelmatig minutenlang naar de ingeblikte tomaten in de supermarkt sta te staren, of hardop ‘oh nee!’ roep in de rij voor de kassa.

Voor wie zich op het verkeer moet concentreren, zijn er ook wat luchtiger afleveringen. Bijvoorbeeld over hoe het is om stinkend rijk te zijn (spoiler alert: dat is best fijn).

Elise Fikse (1984) woont in Amsterdam maar komt toch echt uit het Oosten. Ze studeerde journalistiek en schrijft dus wel eens wat. Soms leest ze het nog voor ook. Tussendoor verzamelt ze stempels in haar paspoort, het liefst in vreemde alfabetten. Ze is verslaafd aan audioverhalen en leeft van maaltijd naar maaltijd.

Mail

Niek Pronk is muzikant en illustrator. Wonend en werkend in Utrecht.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
Automatische concepten 57

Word jezelf (ook als je dat niet wilt)

Rietveld-student Vivian Mac Gillavry vraagt haar docenten naar de beste adviezen die zij ooit kregen. Allereerst: beeldend kunstenaar en publicist Q.S. Serafijn. Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien die in een mondiaal verband'

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar 'Indotiteit'. Lees meer

Automatische concepten 56

Een Afrikaanse kritiek op het Antropoceen

In het Antropoceen zou 'de mens' een bepalende factor zijn in het verstoren van het klimaat en de biodiversiteit. Maar wie kan zich eigenlijk tot mens rekenen? En wie wordt als object behandeld? Grâce Ndjako verwerpt het Antropoceen als een eurocentrisch idee. Lees meer

Alles Vijf Sterren: Uitzonderingen

Uitzonderingen daargelaten

Deze week worden onze redacteurs blij van een maas in de wet, meermaals dezelfde film kijken en de kunst van Isabelle Wenzel. Lees meer

Ruimtes

Een vertrouwd lichaam om in samen te zijn

Een jaar geleden moest Charlotte de Beus opnieuw leren praten, lezen en schrijven. In deze drie gedichten onderzoekt ze met poëtische scherpte haar herstel en het lichaam als “een onbetrouwbare woning voor dakloze gedachtes.” Lees meer

Je partner slaan is nog geen doodvonnis voor je carrière

Je partner slaan is (nog) geen doodvonnis voor je carrière

Het onderscheid tussen de publieke en de privésfeer is soms vaag, maar geweld achter de voordeur zouden we nóóit door de vingers moeten zien, meent Jihane Chaara. Waarom komen zoveel publieke figuren ermee weg? Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

'Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.' Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten

Een voorpublicatie uit de afstudeerbundel van Elianne van Elderen 'Geef geen namen aan koeien die je van plan bent te slachten'. Over opgroeien als buitenstaander in een dorp, een vluchtmisdrijf op een veulen, over drie vrienden en iemand die probeert om onvoorzichtig te worden. Lees meer

Kunst is werk

Kunst is werk

Brood noemen we essentieel, theater niet. Maar wat als je in het theater je brood verdient? Lees meer

Column: Over geld

Over geld

Eva vergelijkt de manier waarop ze toen en nu tegen geld aankijkt en hoe het verschil in inkomen binnen haar vriendengroep de verhoudingen heeft veranderd. Lees meer

 Klop, klop, wie is waar?

Klop, klop, wie is waar?

De klopjacht op de voortvluchtige militair Jürgen Conings doet de in België woonachtige Amerikaanse illustrator Sebastian Eisenberg denken aan iets wat in zijn thuisland zou gebeuren; niet in Europa. Lees meer

Flaneur versus voyeur

Flaneur versus voyeur

Sarah Vergaerde onderzoekt het doelloos ronddwalen én het al dan niet onopgemerkt gluren naar de ander aan de hand van boeken, films, podcasts en documentaires, waaronder My Amsterdam van Ed van der Elsken. Lees meer

Filmtrialoog: Ruben Brandt: Collector

Ruben Brandt: Collector

Onze redacteuren Jorne Vriens en Oscar Spaans en illustrator Friso Blankevoort bekeken de animatiefilm Ruben Brandt: Collector en zagen een verhaal dat niet in een andere vorm had kunnen worden verteld. Lees meer

Slaapkamerraam, wereld

Slaapkamerraam, wereld

Buiten is het nacht. Maar wat gebeurt er als je je ogen sluit? Dan kan het buiten net zo goed een zomerse dag in New York zijn. Of een sneeuwlandschap uit je jeugd. De mogelijkheden zijn eindeloos. Lees meer

Nieuws in beeld: Is het kunst of geeft het winst?

Is het kunst of geeft het winst?

Illustrator Loes van Gils kijkt met afgrijzen naar de afwegingen die het kabinet maakt. Dierentuinen, sportscholen en binnenzwembaden werden geopend, culturele instellingen moesten de deuren gesloten houden. Lees meer

Lang leve de slush pile 1

Lang leve de slush pile

Hoe kan literair Nederland inclusiever worden als het steeds vaker weigert ongevraagde manuscripten aan te nemen? Een pleidooi voor een openboekbeleid. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

'Het 'Indische zwijgen' werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

ALL-IN

Een levendig gebrek aan bescheidenheid

De allereerste kunsttrialoog op Hard//hoofd. Wat vonden redacteuren Jorne Vriens, Iris van der Werff en Vivian Mac Gillavry van de tentoonstelling ALL-INN in het HEM? Lees meer

Alles Vijf Sterren: Schreeuwen naar de televisie

Schreeuwen naar de televisie

Deze week worden onze redacteurs blij van het voetenwerk van Het nationale Ballet, de schoenen van Chantal Janzen en aandacht voor Palestijnse filmmaaksters. Lees meer

Hadden we dat altijd maar geweten

Hadden we dat altijd maar geweten

Emma Laura Schouten zit niet op de stoel van de schrijver, maar aan de andere kant van de tafel. Als manuscript-begeleider krijgt ze vaak de vraag of een tekst potentie heeft om Het Boek te worden. Maar heb je eigenlijk wel iets aan die vraag, en wat is het antwoord? Lees meer