Mode en decor als speels medium voor sociale en politieke onderwerpen." /> Mode en decor als speels medium voor sociale en politieke onderwerpen." />
tickets
Asset 14

Atladóttir & d’Ors

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In ‘hard//hoofd kiest’ wordt door de beeldredactie een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens hard//hoofd de moeite waard is om te volgen. Deze keer het kunstenaarsduo Atladóttir & d’Ors uit Rotterdam.

Safari (2010) C-print on dibond, 35x50 cm

Sinds 2010 vormen Laura d’Ors (Spanje, 1973) en Dagmar Atladóttir (IJsland, 1978) het kunstenaarsduo Atladóttir & d’Ors.

Laura: ‘De beelden die we onder de noemer The First Collection maken zijn meestal in scène gezette foto’s, bijna altijd in de studio gemaakt. Het is een soort van modecollectie, en alhoewel wij met de taal van de modewereld spelen, gaat ons project niet over mode. Onze foto’s gaan over sociale en politieke onderwerpen die wij belangrijk vinden. We maken kostuums, accessoires en decors waar modellen in komen te staan. Het zijn geen professionele modellen, maar vrouwen die wij kennen, vaak zelf ook kunstenaar.’
Dagmar: ‘We wisselen ook tussen onderwerpen. Elke collectie, bijvoorbeeld The Earth Collection of The Political Collection, kan bestaan uit één foto of uit meerdere foto’s samen. Door alle collecties proberen we onze visie op de maatschappij weer te geven.’

Wat voor onderwerpen vinden jullie belangrijk?

Laura: ‘De foto’s zijn vaak gerelateerd aan onderwerpen die we uit het nieuws - kranten, journaals of internet - halen, zoals bijvoorbeeld Gentrification, bureaucratie of economische systemen. Of uit andere grote thema’s, zoals de verhouding tussen mens en natuur.’
Dagmar: ‘We hebben bijvoorbeeld een werk gemaakt met als titel Referendum. Oorspronkelijk kwam dat idee door wat er gebeurd is in IJsland, met de val van Icesave en het referendum over de terugbetaling van de bankschuld. Of Magma, over de uitbarsting van vulkaan Eykjallafjökull.’
Laura: ‘Vaak worden wij geïnspireerd door een specifiek nieuwsbericht, maar uiteindelijk gaan onze beelden over bredere thema’s. In het geval van Referendum bijvoorbeeld refereert dit werk uiteindelijk aan verkiezingen en democratie.’

The Earth Collection / Magma (2010) Duratrans in lightbox, 70x50 cm

Jullie komen uit Spanje en IJsland. Waarom leven jullie in Nederland?

Dagmar: ‘Ik heb vier jaar in Enschede gestudeerd, op de AKI. Daar heb ik Laura ontmoet. Voor mij is het makkelijker om in Nederland kunstenaar te zijn dan in IJsland. Ik weet uiteraard niet wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar Nederland staat tot vandaag de dag bekend als een land waar kunst en cultuur belangrijk zijn: een cultureel epicentrum. Er zijn hier ook veel kunstenaars uit de hele wereld, en zeker in Rotterdam heerst er een soort van brotherhood. Kunstenaars helpen elkaar.’
Laura: ‘Ik ben het daar helemaal mee eens. Je wordt als het ware familie van elkaar.’
Dagmar: ‘Ik vind ook dat er hier in Rotterdam minder strijd is tussen kunstenaars. Ik heb een tijdje in New York gewoond en gewerkt, daar is meer competitie. Hier zijn mensen opener en delen we ideeën met elkaar.’

Wat willen jullie het publiek meegeven of laten zien?

Dagmar: ‘Hoe wij kijken naar verschillende onderwerpen. Maar het gaat ons ook om het visuele.’
Laura: ‘Ik vind dat je kunst niet per se meteen hoeft te begrijpen. Het kan best zijn dat je eerst iets vreemdst ziet, zodat je wat langer moet kijken voordat je ontdekt wat het voor je betekent.’
Dagmar: ‘Daarbij hechten wij veel waarde aan vakmanschap.’
Laura: ‘Alles - de kostuums, de accessoires, de decors - is door onszelf gemaakt, met onze handen. Er zitten speelse elementen in. Die speelsheid is ons heel dierbaar.’

The Traditional Collection / The Independent Republic of Bellona (2010) C-print on dibond, 60x40 cm

Wat is jullie droom als kunstenaar?

Dagmar, lachend: ‘World domination.’ Ze maakt een grapje. ‘Kunnen reizen. En door kunnen gaan met ons werk als kunstenaar. Maar ook vrijheid in het algemeen.’
Laura: ‘Ons doel als kunstenaar is om te kunnen blijven werken, steeds betere dingen te maken en onszelf en anderen te blijven verrassen.’

Is geld verdienen iets belangrijks of is dat een noodzakelijk kwaad?

Laura: ‘Natuurlijk is dat belangrijk om dingen te kunnen blijven maken. Soms verkoop je meer, soms minder. De ene keer krijg je subsidie, de andere keer niet. Wij blijven gewoon doorgaan. Maar we maken ook offers omdat we echt willen blijven werken, ook materiële offers die misschien niet iedereen wil opbrengen. We gaan bijvoorbeeld niet echt op vakantie.’

Is kunst maken het belangrijkste in jullie leven?

Dagmar: ‘Het moet eigenlijk het belangrijkste zijn, omdat je zoveel moet opofferen om je werk te kunnen blijven uitvoeren. Om een kunstenaar te zijn moet je wel een beetje gek zijn. Je hebt een ander soort leven dan veel andere mensen. Je werkt soms twee keer zo hard, de beloning is vaak niet zo groot. Uiteindelijk hoop je dat je werkt wordt gewaardeerd.’

The Political Collection / Referendum (2010) C-print on dibond, 120x80 cm, 60x40 cm

Willen jullie hier in Nederland blijven?

Dagmar: ‘Nederland is en blijft mijn thuisland. Maar dan spreek ik voor mijzelf. Ons project is based in Rotterdam, dus ook als we zouden gaan reizen blijft Rotterdam de basis.’
Laura: ‘We willen vrijheid voor onszelf, dus laten we elkaar ook vrij. Maar een jaar zonder elkaar, dat zou ik niet kunnen hoor.’
Dagmar: ‘Soms gaat één van ons op reis, dan blijft de ander hier. Maar telkens ontmoeten we elkaar in Rotterdam. Onze ateliers zijn hier.’
Laura: ‘We hebben ook samen gereisd. Vorig jaar bijvoorbeeld hebben we een artist-in-residence van drie maanden in Berlijn gedaan. Daar hadden we ook een aantal tentoonstellingen.’

Waar wordt jullie kunst tentoongesteld?

Laura: ‘Overal. In kunstinstellingen of galeries. Bijvoorbeeld in onze galerie, Galerie 10, in Utrecht. Ook hebben we geëxposeerd in Italië, Noorwegen, Duitsland en Spanje. Maar nog niet in IJsland.’
Dagmar: ‘Begin december vorig jaar hebben we onze eerste soloshow in Galerie 10 gehad. Die duurde tot eind januari. Dat is natuurlijk een fijn begin van het jaar. Tijdens de voorbereidingen van zo’n show besteed je veel tijd aan de presentatie van je werk. Nu richten we ons weer op het produceren van nieuw werk. We zitten weer aan onze tekentafel om nieuwe projecten te bedenken.’
Laura: ‘De solotentoonstelling was het hoogtepunt van onze samenwerking tot nu toe. Maar er komt nog veel meer.’

The Earth Collection / Mud (2011) C-print on dibond, 120x80 cm

Meer informatie over Atladóttir & d’Ors vind je op 'The first collection is' en bij Galerie 10

Tekst door Quirinus Martijn

Mail

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zonder advertenties en helemaal gratis.

En dat heeft resultaat. Hard//hoofd’ers Iduna Paalman en Joost Oomen werden dit jaar door de Volkskrant verkozen tot literair talent van het jaar.

Een plek als Hard//hoofd kan alleen bestaan met jouw steun. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunstwerken van veelbelovende makers, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan
het laatste
Beeldbrekers (VII): 'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

In deze serie interviewt Hard//hoofd beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering 7: In een oude kogelfabriek op het Hembrugterrein is sinds deze zomer Het HEM te bezoeken, ‘een nieuw huis voor cultuur’. In gesprek met Laura Kemper. Lees meer

Beeldbrekers (VI): 'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

Op de Dutch Design Week staat dit jaar de maakbaarheid van toekomst centraal. Tom Loois, een van de curatoren van de tentoonstelling ‘The Object Is Absent’, over hun tentoonstelling zonder objecten. Lees meer

Beeldbrekers (V): Het verbindende museum

'We willen kunst niet als iets ingewikkelds zien'

Stedelijk Museum Schiedam zoekt contact met de Schiedammers. Door van Schiedam een museum voor Schiedam te zijn, vielen ze in de prijzen. Sophie van Lawick van Pabst sprak met Catrien Schreuder en Colin Huizing over het museum als verbindende kracht. Lees meer

Beeldbrekers (IIII):'Musea bezoeken is net als goede wijn drinken: je moet het leren.'

'We gaan niet alleen naar het museum om vermaakt te worden.'

In gesprek met Letty Ranshuysen over publieksonderzoek in musea, incrowd en gebloemde olifanten. Lees meer

Compromisloze solidariteit 1

Compromisloze solidariteit

'Mensen vragen wel eens: wat lost het op om te gaan demonstreren.' Lees meer

Beeldbrekers (III): 'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

In gesprek met Marleen Hartjes, programmacoördinator bij het Van Abbemuseum, waar ze met ‘Onbeperkt Van Abbe’ programma’s organiseert voor mensen met een beperking. Lees meer

Ik ben eigenlijk net Karel Appel

Ik ben eigenlijk net Karel Appel

Schrijver Ferry Wieringa kruipt in de huid van Jan, de bloemverkoper op het Stadionplein in Amsterdam, die na 32 jaar moet wijken voor een herinrichting. Lees meer

'Het gaat me alleen maar om de kwaliteit' 3

'Het gaat me juist om kwaliteit'

In gesprek met Valeria Napoleone, kunstverzamelaar en weldoener van hedendaagse vrouwelijke kunstenaars. Lees meer

Beeldbrekers (I): 'Musea, onderschat je bezoeker niet’

'Musea, onderschat je bezoeker niet’

Hard//hoofd interviewt beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering één: in gesprek met projectmanager bij N8 Aron Eilander. Lees meer

 'Het moet een beetje ongemakkelijk worden'

'Het moet een beetje ongemakkelijk worden'

Een interview met de Pakistaans-Nederlandse animator Faiyaz Jafri, 'artist in focus' op het KLIK Amsterdam Animation Festival. Lees meer

De vermenselijking van dingen 1

De vermenselijking van dingen

Zijn filosofen kunstenaars of zijn kunstenaars filosofen? Of geen van beide? In dit interview met Hella Godee en René van Bakel van Collectief Walden onderzoekt student filosofie en beeldmaker Jente Hoogeveen deze vraagstukken. Lees meer

'Het begrip 'vrouwelijkheid' is rekbaarder dan mensen denken' 1

'Het begrip 'vrouwelijkheid' is rekbaarder dan mensen denken'

Een gesprek over JUCK, feminisme, provocatie en publieke ruimte. Lees meer

'Wij hebben een bloedhekel aan concessies doen' 3

'Wij hebben een bloedhekel aan concessies doen'

Jente Hoogeveen onderzoekt het gebied tussen kunst en filosofie. Deel II: Op bezoek bij architectuurstudio RAAAF. Lees meer

Hoe doe je alles? 2

Hoe doe je alles?

Een gesprek met de veelzijdige ontwerpstudio Job, Joris & Marieke over technologie, de toekomst, samenwerking en makerschap. Lees meer

Campagnedieren (III): De publieks​voorlichter

De publieks​voorlichter

Wie zijn de stile krachten achter de verkiezingscampagnes? Deel (III): Martine van Bemmel, publieksvoorlichter bij D66. Lees meer

Campagnedieren (II): De beleids​medewerker

De beleids​medewerker

Een kijkje achter de schermen bij de mensen die de verkiezingsmolen draaiende houden. Deel II: Eline van den Bosse, beleidsmedewerker bij de SGP. Lees meer

Campagnedieren (I): De grassroots-manager 1

De grassroots-manager

Een kijkje achter de schermen bij de mensen die de verkiezingsmolen draaiende houden. Deel I: Leon Boelens, grassrootsmanager bij GroenLinks. Lees meer

Geschiedenis in ontwikkeling

Geschiedenis in ontwikkeling

History In Progress Uganda is in 2011 geïnitieerd door de Nederlandse fotografe Andrea Stultiens en kunstenaar Rumanzi Canon, die in Oeganda woont en werkt. HIPUganda verzamelt en publiceert foto’s uit (privé)collecties en archieven in en over Oeganda. Aan de hand van foto’s maakt HIPUganda het mogelijk voor zijn publiek om zich tot de geschiedenis van Oeganda... Lees meer

Een gesprek met Kronos Quartet

Een gesprek met Kronos Quartet

Het wereldberoemde Kronos Quartet is dit jaar artist in residence in het Holland Festival met twee concerten, een workshop/talkshow en een Listening Party. Vincent Kouters had een gesprek met David Harrington, oprichter en eerste violist van het strijkkwartet. Het Kronos Quartet is een van de bekendste en meest gevraagde strijkkwartetten ter wereld. De helft van het... Lees meer

 ‘Ik moest mijn familie opgeven om mezelf te kunnen zijn’

‘Ik moest mijn familie opgeven om mezelf te kunnen zijn’

Jantine Wijnja interviewt mensen die zonder papieren in Nederland wonen over hun leven, angsten en dromen. Deel zes: Mina (24) kon in haar geboorteland Sierra Leone niet uitkomen voor haar seksuele geaardheid, en bouwt in Nederland aan een nieuwe toekomst. Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n platform is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunst, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan