Wes Anderson: geniaal regisseur of inhoudsloze hipster met talent voor design?" /> Wes Anderson: geniaal regisseur of inhoudsloze hipster met talent voor design?" />
Asset 14

Moonrise Kingdom

De langverwachte nieuwe film van regisseur Wes Anderson is weer tot in de puntjes gestileerd. Op een eiland voor de kust van New England ontsnapt Sam uit padvinderskamp Ivanhoe om bij zijn geliefde Suzy te zijn. Wat volgt is een zoektocht naar het duo, aangevoerd door een sterrencast van Frances McDormand, Bill Murray, Bruce Willis, Tilda Swinton en Edward Norton. Zullen Sam en Suzy hun ketenen kunnen afwerpen om samen te eindigen?

Zara: Ik zou best wel graag in het Wes Anderson-universum willen wonen.

Rutger: Je hebt al een geel overhemd aan. Een goed begin.

Boy: Wonen in dat rare hoofd van hem? Mwah. Wes Anderson is als koekjesdeeg, je moet er niet te veel van eten.

Rutger:
Boy, heb jij nou ook al een geel overhemd aan?

Zara: Als het er maar goed uitziet toch. Moonrise Kingdom was weer fantastisch om naar te kijken.

Rutger:
Ja, en dat was het dan. Op een gegeven moment kwam er een zin voorbij die – ik denk onbedoeld – het hele oeuvre en succes van Wes Anderson samenvat: “Poems don't always have to rhyme. They're just supposed to be creative.” Als het maar een beetje creatief is, dan ben je klaar.

Zara: Daar heb je een punt, maar ik vind het te makkelijk om al het werk van Anderson als “lekker creatief, maar inhoudsloos” af te schrijven. Vorm is bij hem heel belangrijk, tot op het neurotische af, maar de verhalen die hij te vertellen heeft, die kun je niet zomaar negeren.

Rutger:
Dit verhaal leek me heel autobiografisch. Dat jongetje was toch gewoon een jonge Wes Anderson? De eenzame nerd voor wie alles goedkomt.

Boy:
Inderdaad. Anderson heeft al verteld dat hij, toen hij zelf een jaar of tien elf was, samen met zijn oudere broer in een uitvoering van Benjamin Brittens kinderopera Noye’s Fludde speelde. In de film wordt dat stuk ook opgevoerd.

Zara: Het was een mooie kruising van een sprookje en een jongensboek.

Rutger:
Nerds zijn de laatste jaren steeds vaker de held. Het is bijna weer een cliché.

Boy: Het gaat niet om nerds per se. Maar om de buitenstaanders, de sociaal onhandigen. Dat zij de helden zijn in een prachtig vormgegeven cinematografisch universum waarin alles klopt, alles mooi is en waar ‘quirkiness’ tot kunst verheven wordt, dat spreekt mensen aan, omdat het een geruststellende gedachte is dat datgene waarover je normaal onzeker bent, ook cool kan zijn.

Rutger: Ik vond de trailer al irritant. Alles zei een beetje: het maakt niet uit waar het over gaat, want ik ben hip en dus komt iedereen toch wel kijken. Bill Murray liep gewoon Bill Murray te zijn, dat was al genoeg blijkbaar. Zijn personage was totaal loos. Weet je, het staat voor mij symbool voor een hele subcultuur van ijdele hipster-nerds die alleen maar ideetjes hebben, veel van presentatie en design weten en heel goed kunnen netwerken, maar uiteindelijk niets te vertellen hebben.

Zara: Hoewel ik het hele ‘vorm boven inhoud’ niet per se als een minpunt zie - ik hou oprecht van zijn stijl - zou ik het wel interessant vinden een keer iets heel anders te zien van Anderson. Een heel minimalistische film, met maar twee personages.

Boy: Volgens mij is het echt een misvatting dat alles bij Anderson vorm boven inhoud is. Het is alsof je Nescio verwijt dat hij alleen maar mooie zinnen schrijft, terwijl hij óók grote thema’s ontleedt.

Zara: Wat was hier het grote thema dan?

Boy: Onschuld! Kinderlijke fantasie! Avontuur!

Zara:
Ja. Bij Anderson gedragen de volwassenen zich altijd als kinderen, terwijl het hier precies andersom was.

Boy:
Die scène waarbij ze op het strand gaan zoenen en hij zich excuseert voor zijn erectie. Dat was echt schattig.

Rutger:
Dat vond ik juist ontzettend goor, omdat je zag dat hier de natte kinderdroom van de regisseur werkelijkheid werd. Dat meisje was ook veel te sexy, alsof Anderson zijn jeugdfantasie optimaal kon invullen.

Zara:
Jij vond haar toch ook wel chill? Je ademde steeds heel zwaar als ze in beeld kwam.

Rutger: Ja, en dat verwarde me. Duidelijk te jong, maar toch zo wulps! Moet ik me nu geil voelen, en tegelijk ook schuldig? Heb ik ook met die American Apparel-reclame met die twee meisjes die hun been optillen. Ik heb dan zin om “WAT WILLEN JULLIE VAN ME?!” naar dat billboard te schreeuwen.

Boy:
Weet je wat ik zo moeilijk vind. Eigenlijk vond ik de film niet eens zo ontzagwekkend goed. Maar dat dacht ik ook nadat ik The Darjeeling Limited voor de eerste keer zag. Daarna volgde nog een keer of wat en al snel ging ik er van houden. Als een vakantie die jaren later, bij het doorbladeren van het fotoalbum, veel bijzonderder blijkt dan nadat je net terug bent gekomen.

Zara:
Jezus Boy. Wat poëtisch. Maar je hebt gelijk, het zit ‘m in de details. Niet in de grote lijnen.

Rutger:
Misschien heb ik daar het geduld niet voor. En ik vind die aankleding ook oprecht indrukwekkend hoor. Jullie zien er ook heel mooi uit. Vette design-bril Boy, dat wilde ik al heel lang tegen je zeggen.

Boy: Dank, Italiaans. Jammer dat jij er zo gewoontjes bij zit, gele overhemden hadden we afgesproken toch? Dat zou Wes dus nooit toestaan. Jij was allang uit het script geschrapt. Of er was een stylist langskomen om je een radicale make-over te geven.

Zara: Er zit maar een ding op, Rutger. Je zult een padvindertje moeten worden. Dat is de enige manier waarop je die hete achtste-groeper ooit zult kunnen veroveren. Wasberenmuts op en gáán met die symmetrische overgestyleerde vintage-banaan.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer