Over het begrijpen van de wereld en het verlangen naar een gebruiksaanwijzing voor het leven." /> Over het begrijpen van de wereld en het verlangen naar een gebruiksaanwijzing voor het leven." />
Asset 14

Navigating

Vera van Wolferen studeerde dit jaar af aan de AKI in Enschede in de richting fine art media. Haar film ‘Navigating’ is een poëtische video over het begrijpen van de wereld en het verlangen naar een gebruiksaanwijzing voor het leven.

De trailer van Navigating

Hoe is je eindexamenfilm geworden zoals hij is, waar ben je mee begonnen?
Als ik aan iets begin weet ik absoluut nog niet wat het gaat worden, Dat was in dit geval ook zo. Ik begon met een verhaal van Raymond Carver, over een man die op een dag besluit al zijn meubilair op het gazon te zetten. Dat intrigeerde me. Naar aanleiding daarvan ben ik kartonnen objecten gaan maken. Maar voor mij wordt het pas echt iets als het gecombineerd wordt met tekst en geluid, dan wordt het een verhaal. Dat vind ik ook het mooie aan film: het is compleet.

Wie hebben er meegewerkt aan de film?
Ik! Ik heb alles zelf gemaakt, inclusief de muziek. Ik kan moeilijk dingen uit handen geven, zeker omdat ik alles ongelofelijk vaak over wil doen. Dat kan ik niet van een ander vragen. Bij deze film heb ik het wel geprobeerd, ik heb een ander meisje de voice over laten inspreken, twee keer zelfs, maar uiteindelijk heb ik die toch niet gebruikt.

Waarom karton?
Karton is gewoon fantastisch materiaal! Het is heel vergankelijk, je kunt er impulsief mee werken, en het krijgt pas waarde als je er zelf iets mee doet. Als kind is een kartonnen doos een paleis, omdat je dat paleis er zelf bij denkt. Voor mij is dat nog steeds zo. En het ruikt lekker. Niet altijd, soms stinkt het heel erg, alsof er een dakloze in heeft geslapen.

Waar gaat het over, in één zin?
Het is een visualisatie van de belevingswereld van een persoon, de manier waarop iemand door het leven probeert te navigeren, het zoeken naar aanknopingspunten om je weg te bepalen.

Waar gaat je eerdere video Neurasthenicus over?
Ik hou heel erg van mensen die iets per se op een bepaalde manier willen doen. Die een methode hebben bedacht om de wereld te benaderen. Dus ‘Ik hang de was zo op want...’ Ik wil graag weten hoe je iets moet doen in het leven, op welke manier. Ik vind het mooi dat een actie die je als kind onderneemt zoals het aan elkaar vastknopen van alle meubels in huis ineens een bepaalde betekenis krijgt als herinnering. De verteller in Neurasthenicus is voortdurend overprikkeld, en wil daarom alles ordenen in schema’s.

Waarom animatie?
Om de vrijheid die het geeft. Je kunt alles maken, precies zoals je het wil. Een huis dat deels uit mijn herinnering en deels van Google komt, vindt je niet in de echte wereld. Maar het moet gewoon wel precies dat huis zijn.

Wanneer is iets af?
Als er zich op het laatste moment ineens toch een verrassing voordoet; een plotwending in het maakproces, waardoor het eindproduct toch nieuw voelt, al ben ik er al heel lang mee bezig. Alleen dan kan ik het tien keer kijken zonder dat het tenenkrommend wordt. Als ik er zelf ontelbaar vaak naar kan kijken, dan is het af.

Navigating is vrijdag 13 juli in zijn geheel te zien op de
Tent academy awards in Rotterdam, en meer van haar werk op www.veravanwolferen.nl

Mail

Julia Veldman

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Gatool Katawazi
    Gatool KatawaziRedacteur
het laatste
Rueben Millenaar

“Excuses voor de slavernij? Moet ik me schuldig voelen?”

Overheidsexcuses zijn hét moment voor Nederland om het koloniale verleden eens recht in het gezicht aan te kijken, schrijft Lennart Bolwijn. Lees meer

 1

'Ik gebruik de toekomst, het verleden en het tijdloze'

In de interviewserie ‘Tijdsvensters’ laten De Bedachtzamen steeds een creatieve denker reflecteren op het begrip ‘tijd’. Op Hard//hoofd reageren collega’s in stijl. Vandaag: illustrator Mans Weghorst reageert op de reflectie van animator Michael Dudok de Wit. Lees meer

TIP: Verander je perspectief

Verander je perspectief

De geschiedenis maar ook het heden lijken vaak een ver-van-ons-bed-show. Else Boer onderzoekt hoe je belangrijke gebeurtenissen pijnlijk dicht naar je toe haalt. Een tip om op zoek te gaan naar verhalen die je wereld- en zelfbeeld doen kantelen. Lees meer

 Vijftig jaar parade op de barricade

Vijftig jaar parade op de barricade

Vandaag precies vijftig jaar geleden liepen duizenden Amerikanen mee in de eerste Gay Pride Parade. Lees meer

 1

Met een liefdevolle blik

Deze week worden we blij van een documentaire over een Japanse oudtante, een datingshow op Netflix en een podcast over misdaad en alcohol. Lees meer

Vrije val

Vrije val

Een bekend gevoel voor velen: vastzitten op een feestje waar je niet wilt zijn. De vrouw in dit verhaal zoekt naar manieren om zichzelf en haar gebroken hart staande te houden in het nachtelijk gewoel. Lees meer

Hoe de zwarte dichteres May Ayim een slavenfort veroverde

Hoe de zwarte dichteres May Ayim een slavenfort veroverde

Een promenade die oorspronkelijk naar de oprichter van het fort was vernoemd, kreeg niet lang geleden een nieuwe naam. Lees meer

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 3)

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 3)

De tent die in 'A Show Off' hoog richting de hemel reikt, wankelt door overmoed. Als een stomme film waarbij de pianist in de zaal letterlijk de toon zette bij het filmbeeld, zo vallen beeld en geluid hier ook samen. Lees meer

Juist nu kan het straatbeeld anders 3

Juist nu kan het straatbeeld anders

In veertig tramhaltes verspreid over Den Haag is in plaats van reclame een kunstproject te zien van collectief Topp & Dubio. Lees meer

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Homo? Ik zeg liever dat ik op jongens val

Als iedereen zo graag met ‘homo’ wil schelden, laten we het dan ook als scheldwoord behandelen. Laten we voetbalwedstrijden stilleggen bij homofobe uitlatingen. Laten we druk uitoefenen op kranten die homofobe artikelen publiceren, schrijft Sebastiaan van der Lubbe. Lees meer

Wen niet aan het leven in de quarantaineshuttle

Wen niet aan het leven in de quarantaineshuttle

Alex Philippa moet niks hebben van zij die het quarantaine-leven willen optimaliseren. Zelfisolatie is niet optimaal, maar onnatuurlijk en eenzaam. Lees Alex' tip over zelfbehoud in lockdown. Lees meer

Nieuws in Beeld: Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt 10

Hoe het bedrijfsleven demonstraties mogelijk maakt

Fotograaf Ka-Tjun Hau bracht de 'achterkant' van de antiracismedemonstraties in beeld. Lees meer

Alles vijf sterren: 28

Breng ons naar zee

Deze week worden we blij van de documentaire Les plages d'Agnès, een boek over de midzomer en een recept voor veganistische zalm. Lees meer

Magma

Magma in mijn onderbuik

'Bij Cas liet ik los dat het drie uur ’s nachts was, dat ik morgen om acht uur op mijn werk moest zijn.' Een kort verhaal van Joanne van Beek. Lees meer

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 2)

De videokunst van Maaike Fransen als droomwereld (deel 2)

Hoe Maaike Fransens baksels zich tot haar zorgen verhouden, is aan ons om te bepalen. Lees meer

Hard//talk: ‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

‘Black Lives Matter’ betekent óók in Nederland politiegeweld tegengaan

De politie meer geweldsbevoegdheden geven is volstrekt onnodig. Het is zelfs onwenselijk en gevaarlijk. Lees meer

Hard//talk: De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

De anderhalve meter negeren mag best, maar alleen als het geld oplevert

Als de antiracismedemonstranten die begin deze maand op de Dam stonden de schuld krijgen van een tweede coronagolf, is dat niet omdat ze een risico namen. Lees meer

Zoek naar de oorsprong

Zoek naar de oorsprong

Babeth Fonchie schreef drie gedichten over geknutselde ouderfiguren en vroege herinneringen. Lees meer

 1

Hoe vang je activisme in beeld?

Hoe dun is de scheidslijn tussen een sterke boodschap en een kwalijke misser? Hoe luid moet je van je laten horen als witte illustrator, en vraag je geld voor het gebruik van een illustratie van George Floyd? Drie illustratoren gaan in gesprek. Lees meer

Alles vijf sterren: 27

Het mag eindelijk (weer)

Deze week worden we blij van een serie uit de zeroes, een boek dat ons meeneemt naar Istanbul en, eindelijk, weer een bezoekje aan het theater. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan