Beeld: Eeva Liukku

Als de zon dag en nacht schijnt, is de bioscoopzaal de enige donkere plek." />

Beeld: Eeva Liukku

Als de zon dag en nacht schijnt, is de bioscoopzaal de enige donkere plek." />
Asset 14

Midnight Sun Film Festival

In de donkere dagen van januari zoeken veel mensen de even donkere zalen op van het Internationaal Film Festival Rotterdam, dat dit jaar voor de 40e keer plaats vindt. Vreemd eigenlijk. Waarom zou je de toch al korte dagen nog korter maken door in de bioscoop te zitten? Moeten we niet elk straaltje zon proberen mee te pikken overdag? Het kan ook anders. In Lapland bijvoorbeeld.

Het dorp Sodankylä ligt zo'n 120 kilometer boven de poolcirkel in Fins Lapland. Normaal gesproken is er geen bijzondere reden om dit gehucht te bezoeken, behalve voor de mensen uit de wijde omtrek die hier hun boodschappen doen. Net in deze uithoek van Europa hebben enkele Finse filmmakers besloten om in de zomer van 1986 een wonderlijk filmfestival te organiseren. Tijdens het Midnight Sun Film Festival wordt de gymzaal in een bioscoop omgetoverd, stroomt het dorp vol met filmliefhebbers uit heel Europa en spelen er hippe bandjes uit Helsinki in de hotellobby. De mensen die hebben opgelet bij aardrijkskunde begrijpen meteen waar de magie van het festival vandaan komt. Omdat Sodankylä boven de poolcirkel ligt, gaat de zon daar niet onder. Die lange, heerlijk zwoele zomerdag waar we in de winter zo naar verlangen duurt in Sodankylä van 30 mei tot 15 juli. De bioscoopzaal is in deze contreien de enige manier om aan de heldere realiteit van de dag te ontsnappen.

Beeld: Eeva Liukku

Omdat het onderscheid tussen dag en nacht niet bestaat, doet de programmering dat ook niet. Om één uur 's nachts sta je nog in volle zon in de rij voor de film. De laatste film van 'de dag' begint om kwart voor zeven in de ochtend. Als je dat niet meer redt kun je in de festivaltent het orkest horen oefenen voor de score van de stomme film. Dat is het enige moment dat ze tijd hebben want om tien uur begint de volgende film weer.

Beeld: Eeva Liukku

Het is een festival dat garant staat voor bijzondere ervaringen. Zoals het verhaal van die Nederlandse jongen die aan de bar een lang en onderhoudend gesprek voerde met een hele vriendelijke Amerikaanse man. Om later te beseffen dat hij heeft gesproken met niemand minder dan Francis Ford Coppola himself. Of je bijzondere gastheer die zich communist, psychiater én kunstenaar noemt, duwt je als afscheidscadeau een gedroogd rendier-hart in de handen, een lokale delicatesse. Het gezicht van onze Italiaanse medegasten na vertaling was onbetaalbaar. Maar natuurlijk zijn er zelfs in zulke uithoeken Europese constanten te vinden. Ook in Sodankylä wordt de lokale pizzeria gerund door Turken. Maar ze verkopen er ook rendier-kebab.

Donderdag 27 en zaterdag 29 januari draait op het Internationaal Film Festival Rotterdam 'Sodankylä Forever', een vier uur documentaire gemaakt door de directeur van het festival, Peter von Bagh. Dit jaar vindt het Midnight Sun Film Festival weer plaats van 15 tot 19 juni 2011.

Mail

Eeva

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

De slag om Lützerath: beeldvorming over solidariteit en geweld

Er is jarenlang gestreden, maar onlangs werd bruinkooldorp Lützerath hardhandig door de Duitse politie ontruimd. Een gesprek over representatie, politiegeweld en de kernboodschap van ‘Lützi Lebt'. Lees meer

Onthouden dat ik het even moet vergeten 1

Onthouden dat ik het even moet vergeten

Heeft iedereen zo'n fabelachtig goed geheugen voor schijnbaar onbenullige details, of ligt het aan Eva? Lees meer

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3! 2

Stuur je pitch in voor Hard//hoofd Magazine #3!

Stuur uiterlijk 28 februari je pitch in voor de derde editie van Hard//hoofd Magazine, met als thema: ‘Aaah!’. Lees meer

 1

Onze gratis, tweede masterclass illustratie

Kom op 17 februari vanaf 18:30 gratis naar 'Voorbij Het Zwarte Gat', een avond voor beginnende illustratoren over ondernemerschap, werken met opdrachtgevers en hedendaagse beeldcultuur. Lees meer

Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Objectivering van een grote teen 2

Objectivering van een grote teen

Na een pedicure neemt kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé wat foto’s van haar grote teen. Vijf jaar later is er een fotoproject, een tentoonstelling en een OnlyFans, waarop voetfetisjisten grof geld betalen voor Schamlés ongecensureerde teen. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

tekeningen geldstelsel carlijn kinema

Ignorance isn’t bliss: ons geld ontleed

Een interview met Carlijn Kingma over haar gigantische tekening, waarmee ze ons geldstelsel in kaart bracht. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie 4

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie

Hard//hoofd zoekt een getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Illustratie! Lees meer

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

Kunstenaar Aukje Dekker laat zich leiden door interesses en enthousiasme. Haar atelier is haar speelplaats. "Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel." Lees meer

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn.’ 2/3

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn’

Wat Koos Buster betreft gaan kunstacademies veel meer aandacht besteden aan de wereld ná de opleiding. Het delen van ervaringen zou al helpen: 'De kunstwereld zit vol ongeschreven regels, wat ook betekent dat niemand echt weet hoe het werkt.' Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Rode sloffen

Rode sloffen

Soms begint het afscheid nemen al voordat het verlies er is. Een kort verhaal van Werner de Valk over het afscheid nemen, het gesprek daarover aangaan, en wat te doen met alles dat achterblijft. Lees meer

'Schim' - krijt op fotoprint, 2022, Jelly Hogendorp

Leven van de kunst? ‘Het kapitalistische systeem is doorgeschoten’

Het gros van de kunstenaars zal nooit het grote publiek bedienen. Niet iedere kunstenaar is even goed voorbereid op deze deceptie. Een interview met Jelly Hogendorp, die in haar kunst liever zoekt naar zingeving dan naar geld. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een enthousiaste, creatieve en assertieve verhalenveellezer (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Literair. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel