Asset 14

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend, terwijl die zo goed past bij wat we al mooi vinden? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis.

De eerste keer dat ik moderne Japanse houtsneden van de kunstbeweging Sōsaku hanga zag, was in 2022, in Japanmuseum SieboldHuis in Leiden. Ik kreeg kippenvel. Zelf houd ik van (veel) modernistische kunst: is het niet fascinerend hoe kunstenaars bij sociale veranderingen interpreteren wat er gebeurt? Mijn modernistische toppers zijn bijvoorbeeld Simultaneous Dress uit 1913 van Sonia Delaunay-Terk (1885-1879) en Victory Boogie Woogie (onafgemaakt, 1944) van Piet Mondriaan (1872-1944). Delaunay vertaalde de stadsdrukte van Parijs, met bulderende trams en gaslantaarns, naar een patchworkjurk om de tango in te dansen. Mondriaan werkte in New York met gekleurde tape om zijn gewenste compositie voor zich te zien. Boogiewoogiemuziek hoorde bij snelheid en het moderne leven, vond hij. Adembenemend hoe deze kunstenaars in deze werken de actualiteit van destijds laten zien.

In het SieboldHuis trok de houtsnede Tipsy uit 1930 mij meteen naar zich toe (afb. 1). Een vrolijke prent van Kobayakawa Kiyoshi (1899-1948) waarop een vrouw met een bobkapsel je ontspannen aankijkt. Leunend op een tafeltje waar ook een frosted cocktailglas op staat, komt ze uit een dieprode achtergrond naar voren. Ze deed me denken aan de westerse ‘nieuwe vrouw’ - zelfstandige vrouwen in het interbellum, die buitenshuis werkten en op zichzelf woonden. Geen toeval: aan de andere kant van de wereld was iets vergelijkbaars gaande en was de term modan garu gangbaar, vrij naar modern girl. Deze vrouwen - zo ongeveer de belichaming van de moderne tijd - braken met tradities, zoals ook industrialisatie, mobiliteit en massaconsumptie niet op het verleden gebaseerd waren. Ik zag op de tentoonstelling nog een moga aan de biljarttafel en meisjes in kimono in een schiettent[1]. Verderop zag ik kleurrijke stadsgezichten, abstracte houtsneden en landschappen. Ze oogden eigentijds, met een grovere, meer onafgewerkte uitstraling dan de mij bekendere verfijnde prenten.

Ik vond Sōsaku hanga meteen schitterende moderne kunst, die ongetwijfeld in mijn culturele archief paste. De tentoonstelling in het SieboldHuis was echter pas de eerste overzichtstentoonstelling ervan in Europa. Hoe kon dat? En hoe kon ik deze kunst eerder gemist hebben? Gegrepen dook ik erin, en al gauw merkte ik hoe rigide opvattingen in het verleden ertoe geleid hebben dat deze geweldige stijl onbekend is gebleven bij (westerse) kunstliefhebbers als ik.

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 10
Afb. 1. Kobayakawa Kiyoshi, Tipsy, 1930, houtsnede op papier. Credits Rijksmuseum Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022.

Westerse inspiratie

Sōsaku hanga kreeg aanvankelijk maar moeilijk voet aan de grond. De stijl ontstond in de tijd dat er lucht kwam in de intern gerichte en streng gereguleerde Japanse samenleving, na eeuwenlange afsluitingspolitiek (sakoku). Nadat de Amerikanen in 1853 het land dwongen de grenzen te openen, veranderde Japan in een razend tempo. Kunstenaars begonnen te reizen en westerse collega’s bezochten Japan. Het westerse gedachtegoed, waarin juist de individuele stijl van een kunstenaar waarde geeft aan een kunstwerk, sprak een aantal kunstenaars aan. Deze kleine groep avant-gardekunstenaars noemde zich de Sōsaku hanga-beweging (creatieve-prentbeweging); anderen staken de traditionele prenten in een nieuw jasje, onder de naam Shin hanga (nieuwe prenten). De Sōsaku hanga-beweging claimde artistieke autonomie en doorbrak oude gebruiken. Onder het motto ‘zelfgetekend, zelfgesneden en zelfgedrukt’ verbeeldde ze de eigen leefwereld en weigerde ze halsstarrig (een andere vorm van) door de staat gepromoot modernisme te volgen.

Kanae besloot toen definitief creatieve prenten te gaan maken, omdat hij bij het maken ‘vrijheid en onafhankelijkheid ervoer’

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 11
Afb. 2. Utagawa Hiroshige, Plotselinge avondregen bij de Grote Brug van Atake, van de serie Honderd beroemde gezichten op Edo, 1857, houtsnede op papier. Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting).

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 12
Afb. 3: Vincent van Gogh, Brug in de regen: naar Hiroshige, 1887, olieverf op doek. Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting).

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 2
Afb. 4. Yamamoto Kanae, Vrouw uit Bretagne, 1920, houtsnede op papier. Credits: Rijksmuseum, Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022.

De prentmakers lieten zich inspireren door het werk van de Nederlander Vincent van Gogh (1853-1890), die zich op zijn beurt in Parijs door de klassieke Japanse prenten had laten beïnvloeden (afb. 2, afb. 3; japonisme). Ook de Fransman Paul Gauguin (1848-1903) en de Rus Wassily Kandinsky (1866-1944) vormden rijke bronnen van inspiratie. In het geabstraheerde portret van een meisje met Bretonse kap (afb. 4) herkende de Nederlandse verzamelaar Elise Wessels-van Houdt (1943-2023) de directe invloed van Gauguin[2]. Daarnaast verschilde de intentie van Gauguins rusteloze zoektocht naar ‘puurheid’ om zijn kunstenaarschap te voeden niet wezenlijk van de drive van Yamamoto Kanae (1882-1946) tijdens en na zijn Franse reis. Kanae besloot toen definitief creatieve prenten te gaan maken, omdat hij bij het maken ‘vrijheid en onafhankelijkheid ervoer’. Dat heeft zich vertaald in prenten die zicht bieden op de veranderende (Japanse) samenleving met verrassende motieven, formaten en lijnvoering. Net als bij Brug in de regen: naar Hiroshige van Van Gogh (afb. 3) bevatten de prenten een modern, hedendaags idioom, bijna tegengesteld aan de verfijnde esthetiek van de klassieke prenten.

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 9
Afb. 5. Yamamoto Kanae, Visser, 1904, houtsnede op papier. Credits: Rijksmuseum Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022

De stap naar modernisme

Kanae was de eerste die in zijn eentje een afdruk maakte met zijn eigen leefomgeving als onderwerp[3]. Zijn Visser uit 1904 (afb. 5) geldt daarom algemeen als het beginpunt van Sōsaku hanga[4]. Hij kreeg echter weinig erkenning en de beweging worstelde in haar beginjaren dan ook om te overleven. Wat niet hielp, was het onbegrip bij de jaarlijkse tentoonstelling van Bunten, de Japanse versie van de Parijse Salon. Die bleef houtsneden als inferieur ambachtelijk werk beoordelen en ze pasten evenmin in de door Bunten gehanteerde categorieën. De pioniers van Sōsaku hanga liepen op tegen onbegrip, maar Kanae zette door: Visser verscheen in een literair tijdschrift en hij formuleerde, bon ton in die tijd, zijn artistieke manifest. Sōsaku hanga ontwikkelde zich verder met abstract werk (afb. 6), eigen tentoonstellingen in warenhuizen en tijdschriften, toelating tot Teiten - de opvolger van Bunten - in 1938 en een eerste prijs daar voor Munakata Shiko (1903-1975). Er kwamen series, zoals in 1935, van het na de aardbeving herrezen, gemoderniseerde Tokio van Kishio Koizumi (1893-1945; afb. 7) en de registratie van de verslagenheid na de atoombombardementen op Hiroshima en Nagasaki in 1945 (Matsuzaki Ui-chi (1895- 1972): Acht gezichten op het nieuwe Nagasaki).

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 6
Afb. 6. Onchi Kōshirō, Things Suspended in the Sky, 1914, houtsnede op papier. Credits: The National Museum of Modern Art, Kyoto.

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7
Afb. 7. Koizumi Kishio, Rivieroever bij de Sukiya-brug, 11, 1935, houtsnede op papier. Credits: Rijksmuseum Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022.

Toen Japan zich ook militaristisch en imperialistisch ontpopte, stond de Sōsaku hanga-beweging op een laag pitje. Er was gewoonweg te weinig papier voorhanden. De thematiek was in die tijd vaak patriottisch en nostalgisch. Zo blies Onchi Kōshirō (1891 – 1955) de creatieve houtblokkunst in 1945 nieuw leven in met de serie Herinneringen aan Tokio – het Tokio van vóór de wolkenkrabbers. Met de hoop op een internationale klantenkring drukte hij een Japans- én Engelstalige folder en legde hij contact met in Japan gelegerde Amerikaanse soldaten (1945-1952)[5]. En dat werkte. Wederom zorgde Amerikaanse belangstelling voor een omslag. Soldaten namen de prenten als souvenir mee naar huis. En met Portret van Hagiwara Sakutaro van Onchi Kōshirō uit 1943 (afb. 8) en de eerste wetenschappelijke publicatie (1949) kwam er internationaal artistieke erkenning. Toen twee Sōsaku hanga-prenten ook nog eens eerste prijzen wonnen op de Biënnale van Sao Paolo (1951), werd in het thuisland geschokt gereageerd, maar was de opmars van Sōsaku hanga definitief begonnen.

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 8
Afb. 8. Onchi Kōshirō, Portret van Hagiwara Sakutarō, 1943, houtsnede op papier. Credits: Rijksmuseum, Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022.

Verzamelaars, vooral in de Verenigde Staten, raakten in de ban van de stijl. Elise Wessels-van Houdt ontdekte de prenten toen ze haar man op zijn zakenreizen naar Japan vergezelde in de jaren tachtig van de vorige eeuw, en begon ze te verzamelen. Haar collectie, inmiddels een van de grootste ter wereld, stelde ze ten toon in haar eigen museum, tot ze een deel aan het Rijksmuseum doneerde ter gelegenheid van haar tachtigste verjaardag. Zij overleed korte tijd later, in 2023.

Verrassing

Mijn zoektocht leerde me dat de geschiedenis van Sōsaku hanga illustreert met welke bril de kunsthistorische canon - kunstschatten waarover brede consensus (b)lijkt te bestaan - tot stand is gekomen. In het standaardwerk History of Modern Art worden moderniteit en modernistische kunst namelijk beperkt tot een gebied en een tijd: de industrialisatie van West-Europa en Noord-Amerika[6].

Vervolgens ging ik met behulp van de criteria politiek, geografie, economie en kritiek begrijpen waarom westerse moderne kunst in alle overzichten van de kunstgeschiedenis te vinden is, maar Sōsaku hanga daar ontbreekt. Een van de kunsthistorische gevolgen van de politieke beslissing van de Verenigde Staten om Japan te ontsluiten was dat Europese kunstenaars nieuwe inzichten kregen toen ze de Japanse prenten in Parijse kunsthandels zagen. Maar dat vervolgens Japanse kunstenaars vergelijkbare inzichten kregen toen ze de (voor hen) nieuwe openheid en uitwisseling van ideeën ervoeren, blijft onvermeld.

Met hun idee van de onveranderlijkheid van niet-westerse culturen zagen critici westerse kunst als ‘kwalitatief superieur’ en ‘innovatief’

Verbazingwekkend genoeg wordt de beginperiode van het modernisme in verplichte literatuur voor kunstgeschiedenisstudenten als een strikt westerse ontwikkeling gezien. Westerse critici die westerse (mannelijke) modernisten omarmden, sloten zo kunst uit andere delen van de wereld feitelijk uit. Sōsaku hanga paste niet in hun hokje voor modernisme. Toen door politieke besluiten oorlog woedde, werden de prenten souvenirs en verzamelobjecten. Nog steeds is er een levendige handel en vele prenten worden tentoongesteld in zogenaamde natuurhistorische of volkenkundige musea. Pas in 2022 werd de eerste overzichtstentoonstelling in Europa gehouden, van prenten die Elise Wessels-van Houdt heeft verzameld. En dankzij haar maakt deze Nederlandse verzameling nu bijna in haar geheel deel uit van de collectie van het Rijksmuseum.

Op de economisch gemotiveerde openstelling in 1853 van Japan antwoordde de Japanse overheid met een charmeoffensief van klassieke prenten op de westerse markt. Toen Japan eenmaal een open economie had gekregen, ontketende de Japanse regering in eigen land bovendien een moderniseringsgolf. Met die economische strategie promootte ze ook het westerse modernisme; op de net opgerichte kunstacademie werd westerse schilderkunst (realisme) gedoceerd. De houtsneden van de Sōsaku hanga-beweging pasten niet in dit overheidsbeleid.

Op verschillende plekken op de aardbol werd en wordt verschillend naar kunst gekeken. Landen in Europa beïnvloedden elkaar met een gedeeld kunstbegrip, uitwisseling van ideeën, christelijke opvattingen en handels- en koloniale relaties. Japan maakte door het bewuste isolement een eigen ontwikkeling door, met een sterke interactie met het nabijgelegen China en geïnspireerd door shinto en boeddhisme. Na de openstelling in 1853 werd de invloed van Europa en Noord-Amerika sterker. Dáár maakt niet-westerse kunst doorgaans deel uit van ‘etnische’ (afdelingen van) musea. Zo maakt een andere afdruk van Tipsy ook deel uit van de collectie van het Amerikaanse Saint Louis Art Museum, dat een Aziatische afdeling heeft, naast een afdeling met (westerse) moderne en hedendaagse kunst.

Sōsaku hanga-prenten behoren ongetwijfeld tot mijn culturele archief

Het westerse modernisme doorbrak conventies. Door de erkenning van (westerse) critici verspreidde het zich over de hele wereld. Met hun idee van de onveranderlijkheid van niet-westerse culturen zagen critici westerse kunst als ‘kwalitatief superieur’ en ‘innovatief’. Met zo’n bril op ontgaat je natuurlijk nogal snel dat in het begin van de twintigste eeuw in recordtempo een vergelijkbare kunst-infrastructuur werd opgebouwd in Japan. In Japan zelf liep, we zagen het al, Sōsaku hanga weinig in het oog. Vóór de openstelling was (technische) vakbekwaamheid het hoogste goed. Weliswaar kwam er na 1853 een jonge traditie van kunstcritici en -historici op gang, maar pas toen Amerikaanse critici de Sōsaku hanga-prenten als verzamelaarsitems begonnen te waarderen, verschenen ze op internationale tentoonstellingen. En toen ze daar in de prijzen vielen, kregen ze natuurlijk ook ruimere erkenning. Maar die erkenning haalde – en haalt – het niet bij die van de westerse modernisten.

Sleeper

Sōsaku hanga-prenten kende ik nog niet, tot 2022. Het spreekt me aan hoe deze kunstenaars de sociale veranderingen interpreteren en modernistische kunst maken. Sōsaku hanga-prenten behoren ongetwijfeld tot mijn culturele archief. Mijn persoonlijke toppers komen vanzelfsprekend niet geheel overeen met het collectieve culturele archief, de ‘canon’. Waarom de Japanse prenten, ontstaan in een tijd waarin Japan de moderne tijd in werd gekatapulteerd, niet tot dit collectieve archief behoort, was me echter een raadsel. Langzaam ontrolde zich het verhaal van hoe politieke, economische en geografische factoren en (on)bewuste vooringenomenheid en vooroordelen bij (kunst)historici invloed hebben gehad op de vorming van deze ‘canon’. Dáárom is kunst van de Sōsaku hanga-beweging een sleeper, een verhaallijn die verbazingwekkend genoeg nog geen prominente plaats heeft in de kunstgeschiedenis. De ‘canon’ is door deze beperkte bril ontstaan, waardoor Sōsaku hanga (nog) niet tot de meest gezaghebbende werken behoort. Maar kijkend met de bril van nu zie je dat kippenvelkunst zich niets van hokjes aantrekt.

Headerbeeld: Koizumi Kishio, Rivieroever bij de Sukiya-brug, 11, 1935, houtsnede op papier. Credits: Rijksmuseum Amsterdam. Schenking Stichting Für Elise. Collectie Nihon no hanga, verzameld door Elise Wessels-van Houdt, 2022.

1. Kawanishi Hide (1894-1965), Meisjes van de schiettent, (1933). Nakagawa Isaku (1899-2000), Biljartende vrouw (1933).
2. Steenbergen, “Schenking Elise Wessels.”
3. De Vries, Sōsaku hanga, 301.
4. Ibid., 6.
5. Onchi, “The Modern Japanese Print”, 13.
6. H. H. Arnason en Elizabeth Mansfield, History of Modern Art: Painting, Sculpture, Architecture, Photography, 7e druk (Boston: Pearson, 2013), 3.

Mail

Janke Boskma (Gorinchem, 1962) is sinds 2023 kunsthistorica. Met haar eveneens bestuursrechtelijke achtergrond is ze geneigd hoofd en hart als gescheiden werelden te zien. Door kunst laat ze zich graag raken. Om vervolgens uit te zoeken wat er eigenlijk gebeurt.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Een kus van een beer

Een kus van een beer

Nick Sens ontmoet een beer in de dierentuin en raakt gefascineerd door deze dieren. Wie of wat ervaren we als we oog in oog met een beer staan? Aan alle wezens van de metamorfose, hier en daarginds (Nastassja Martin) De bruine beer zet twee zware stappen in mijn richting en ik bevries. Het gegil en... Lees meer

Kijken in de spiegel van de Gendermonologen

Kijken in de spiegel van de Gendermonologen

Wie zie jij als je in de spiegel kijkt? Voldoe je aan het beeld van ‘de gemiddelde mens’, of niet? Tom Kniesmeijer vraagt zich af waarom afwijken van het gemiddelde zoveel weerzin oproept en of hét gemiddelde wel bestaat. ‘Precies op het gemiddelde past niemand’. Ik sluit mijn ogen en ben terug in de Leidsestraat.... Lees meer

Nieuwe Barbaren 1

Nieuwe Barbaren

Met het essay 'Nieuwe barbaren' over de Kafkaëske, sci-fi serie Severance won Jacob Koolstra in 2024 de Drift Essaywedstrijd. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Kom naar de Lief kutland // Lancering!

Op 21 september van 17.00 – 20.00 lanceren we ons nieuwste magazine ‘Lief kutland’ in OT301 in Amsterdam! Samen met je favoriete dichters, auteurs, essayisten en illustratoren pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Voor €8,70 ben je erbij!

Kom naar de lancering