Asset 14

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Op mijn zestiende verjaardag kreeg ik een poster cadeau van mijn beste vriendinnen. Op deze poster keek dezelfde vrouw me vierentwintig keer rechtstreeks aan, in verschillende kunststijlen. Die vrouw was Venus. Ik vond het een prachtig cadeau, maar ik voelde me ook betrapt. Het was alsof Venus iets over mij wist, iets wat iedereen allang wist behalve ikzelf. Iets wat ik nog niet wilde weten.

 

Venus fluisterde me in mijn oren: kijk naar me. Venus vertelde me over schoonheid, over liefde, over kunst. Ik zag alleen haar gezicht, maar Sandro Botticelli schilderde haar tijdens de renaissance discreet naakt, staande in contrapost. Vanuit een schelp rijst ze op over de zee, het water onder haar voeten beweegt nog. Ze zweeft een beetje. Aan de linkerkant blazen twee windgoden haar voort, rechts staat een vrouw klaar om haar met een kleed te bedekken. Venus is niet naked, maar een modest nude. Haar lange gouden haar bedekt haar venusstreek en haar rechterhand bedekt een gedeelte van haar borsten, bijna alsof ze in shock is.

Venus weet dat mensen haar begeren, ze mag alleen niet laten blijken dat ze zelf ook wil dat mensen naar haar verlangen. Maar iedereen is natuurlijk verliefd op Venus. Ik was niet de enige.

 

Venus achtervolgde me. Ik maakte haar de achtergrond op mijn laptop, tatoeëerde haar schelp op mijn arm, gaf een Geboorte van Venus verjaardagsfeestje. Toen ik haar een paar jaar later in het echt zag, in het Uffizi museum in Florence, voelde ik me ergens teleurgesteld. Ze keek me helemaal niet aan, ze keek langs me heen. Ze was onbereikbaar. Ik wist ineens niet meer of Botticelli’s Venus het ooit had gezegd, kijk naar me. Hier is ze dan, de vrouw. De ideale vrouw. Wat ziet Venus als ze in de spiegel kijkt?

 

Soms, wanneer je iemand niet kan hebben, probeer je haar te worden. (Wil ik haar zijn of mét haar zijn?) Wees de ideale vrouw: we zijn alleen even vergeten hoe. Misschien was dat wel wat Venus fluisterde: wees me. Verkleed je, draag een kostuum, een masker. Niet om jezelf te verbergen, maar juist om nadruk te geven, aan datgene wat voor iedereen toch al zichtbaar was. Soms ziet Venus een bang meisje. Soms ziet ze een jongvolwassen vrouw.

 

De Venus van mijn verjaardag was een kopie van een kopie van een kopie. Ze was niet alleen de Venus van Botticelli, maar ook die van Andy Warhol, die van Pablo Picasso, die van Vincent van Gogh. Wat voor symboliek zou daarin verscholen zitten? Ik wilde de Venus van mijzelf, de Venus die me deed realiseren dat ik simpelweg niet kon ademhalen omdat ik alleen naar de wimpers van het meisje naast me had gestaard. Ik wilde verliefd zijn zoals hoe het schilderij me liet voelen, vol bewondering. Eerst beschaamd, dan verward, daarna volledig in vuur en vlam. Venus gaf toestemming aan dat verlangen, liet me durven. 

 

Ik weet ook waarom ik teleurgesteld was toen ik haar zag in Florence: voor verlangen is afstand nodig. Zodra je krijgt wat je wilt, vervaagt je verlangen. Verlangen is het gat tussen ‘ik hou van jou’ en ‘ik hou ook van jou’, schreef dichter en classicus Anne Carson in Eros, the bittersweet (1986). Verlangen is de afstand tussen de zon en de maan. Verlangen is het verschil tussen een meisje op haar zestiende verjaardag en een vrouw op haar drieëntwintigste. Al ons verlangen is bitterzoet, of eigenlijk, zoetbitter, als we het Oudgriekse ‘glukupikron’ letterlijk vertalen. Er hangt een appel in een boom, eentje net buiten ons bereik. We denken dat de appel heerlijk zal smaken, maar we zijn niet voorbereid op de bittere nasmaak. Niet slechts omdat ons verlangen eindigt, nee, omdat verlangen an sich zowel plezier en pijn met zich meebrengt. Verlangen is chaotisch, het is een paradox. Verlangen is eeuwige honger.

 

De ideale geliefde bestaat alleen in ons verlangen. Maar ons verlangen is van onszelf: ook al worden we erdoor overvallen, sluipt ze tot ons als een monster. Venus overrompelt nog, ze fluistert. 

Mail

Lieke van den Belt (zij/haar, 2001) is geïnteresseerd in van alles, maar het meeste in (eco)feminisme, zelfexpressie en verbinding. Ze studeert antropologie en sociologie in Amsterdam.

Amber Pieren (2001) is een illustrator uit Amersfoort. Haar interesse in de huidige tijdgeest en ‘pop culture’ zorgen voor kleurrijke digitale beeldverhalen met een vleugje humor. De illustraties zijn opgebouwd door middel van een mix van lijnwerk, kleurvlakken en tekst. Het liefst een beetje bizar en het liefst met het gebruik van neon roze.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer