Asset 14

Kannibalisme, glitter en een Japanse dodenlijst

Alles vijf sterren: IJzersterke duimen en Russische romantiek 1

Het aanbod is overweldigend, maar wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Redacteur Ron zocht humor en actie in anime
'Zeg jij ‘Dragon Ball Z, Digimon of Sinbad de Zeeman’, zeg ik ‘Geweldig!’. Zolang ik leef, geniet ik van tekenfilms vol humor en actie. Nu ik serieus werk verricht, serieuze documentaires kijk en dito boeken lees, lijkt dat uit een vorig leven. Maar kijk ik iets dat me herinnert aan vroeger, dan herleeft mijn jongere ik. Zo ontdekte ik laatst met veel genoegen Death Note: een clustering van rauwe Japanse denk- en tekenkunsten en muziek.

Zou de wereld niet een veel betere plek zijn als je alle criminelen vermoordt? Waarschijnlijk wel, denkt de 17-jarige Light Yagami. Met een goddelijk notitieboek van de dood gaat hij aan de slag. Death Note toont een razendsnel kat- en muisspel dat zich tot de laatste aflevering ontvouwt. Eigenlijk is het voorspelbaar en uitleggerig, maar er gebeurt tenminste wat. De held waaraan je je spiegelt is een meesterstrateeg zoals die in de echte wereld niet bestaan. Heerlijk. Negeer de aanstaande Hollywood-verfilming en kijk de anime op YouTube.'

Redacteur Anne genoot van live kannibalisme
'Vol verwachting zat ik te wachten op een van de bankjes die waren opgesteld rondom een
met wit zand bestrooid podiumpje in een rommelige maar witte kunstgalerie. Er schalde harde Braziliaanse feestmuziek door de speakers. Toen acteur Ward Weemhoff (ik ben fan!) het podium betrad om daar gretig zijn eigen ingewanden te gaan opeten, kon ik van de walging mijn lachen niet inhouden. Maar kwam ik niet juist voor kannibalisme?

Het toneelstuk EXOOT – Tropical Healing is een fantastische aaneenschakeling van grote thema’s (kolonialisme, De Ander, macht) doorspekt met intelligente humor en droogkomische vormkeuzes. Zo is actrice Mariana Senne dos Santos van top tot teen oranje geverfd in haar rol als indiaan. Want heeft niet iedereen een banaal beeld van de vreemdeling, tot je oog in oog met hem staat en blijkt dat je niet anders meer kunt dan elkaar met huid en haar te verslinden? Deze voorstelling speelt t/m 22 april in galerie Vriend van Bavink (Geldersekade, Amsterdam).'

Hoofdredacteur Simone ging naar een opera vol vervreemding en glitter
'Ik zag een opera die me nog dagen in zijn sfeer gevangen hield, als een geweldige nachtmerrie. Het was Wozzeck, gespeeld door Nationale Opera & Ballet. Het verhaal gaat over Wozzeck, een barbier en voetsoldaat. Hij wordt waanzinnig, vermoordt zijn geliefde Marietje, verdrinkt vervolgens en laat zijn bastaardzoontje als wees achter. Het plot is tegelijk onvermijdelijk en toeval, van wereldbelang en verwaarloosbaar. Wozzeck is dader en slachtoffer ineen.

Het verhaal is al 200 jaar oud, maar regisseur Krzysztof Warlikowski weet het vervreemdend en met extra glitter op het toneel te brengen. Het doet denken aan Alice in Wonderland en David Lynch. Er stijldansen twintig kinderen (ken je die missverkiezingen voor kleuters? Zoiets, naargeestig en wonderschoon). De muziek is honderd jaar oud en unheimlich. De opera duurt anderhalf uur maar is zo voorbij, een sprong door het hol van de konijn. Ik heb meteen kaartjes gekocht voor een tweede keer.'

Beeld: Still uit Death Note

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
De nobele kunst van het missen

De nobele kunst van het missen

Marthe van Bronkhorst mist een hoop dingen in haar leven. Haarelastiekjes, de deuk in de bank die ze maakte in het vakantiehuisje, en ze kan maar niet vergeten dat Philip Freriks gestopt is met het journaal. (kom terug, Philip!). Maar waar komt dit missen vandaan?
Met (voor de laatste keer!) een illustratie van Jessica Bacuna. Lees meer

Column: Wasverzachter

Wasverzachter

Een fietstochtje met twee vrienden voert Eva naar een nieuwbouwwijk, waar het leven bij nader inzien toch zo slecht nog niet zou zijn. Lees meer

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Marthe van Bronkhorst verdiept zich ter voorbereiding van de verkiezingen in de Archieven der Vergeten Partijen. Ook dit jaar zijn er maar liefst 37 verkiesbare partijen. Wie zijn hen voorgegaan, en zat er dan echt niet een bij die de tand des tijds had moeten overleven? Lees meer

Column: Dingen die we niet gehoord hebben

Dingen die we niet gehoord hebben

Een gehoorbeschadiging is wat Eva van den Boogaard met haar opa gemeen heeft. Verder weet ze niet veel over hem en zijn oorlogsverleden, behalve dat het opgelopen trauma ook zijn nageslacht raakte. Lees meer

Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer