De leerlingen van Kasper komen Sint niet in, dus belooft hij om de film voor hen te bekijken en tijdens de volgende les volledig na te spelen. " /> De leerlingen van Kasper komen Sint niet in, dus belooft hij om de film voor hen te bekijken en tijdens de volgende les volledig na te spelen. " />
Asset 14

16+

Vanavond ga ik naar de film Sint. Het was lastig om iemand te vinden die mee wilde, een meesterwerk zal het immers niet zijn. Uiteindelijk heb ik Britt bereid gevonden, een vriendin die niet van films houdt. Nu zult u wel zeggen: ‘die niet van films houdt?’. Maar het is echt waar. En nee, ze houdt ook niet van die ene film. Maar omdat Britt niet van films houdt, is zij eigenlijk het ideale bioscoopgezelschap. Het komt nooit voor dat zij de film al gezien heeft of zich te goed voelt voor een bepaald genre. Achteraf hoef je geen ellenlange cinematografische discussies met haar te voeren, maar kun je al zuipend over tot de orde van de nacht. Britt heeft een voltijdbaan bij een prestigieus advocatenkantoor, maar ze heeft nooit meer dan vier uur slaap nodig. Daarom kan ik altijd met haar afspreken.

Dat ik Sint zo graag wil zien komt niet voort uit persoonlijke interesses, maar is werkgerelateerd. Ik geef les aan kinderen van elf tot dertien jaar en de laatste tijd kunnen zij het over niets anders hebben dan deze zogenaamd controversiële film. Zelfs met begeleiding komen cultuurliefhebbers van onder de zestien de streng beveiligde bioscoopzaal niet in. Sint moet in de hoofden van mijn brugklassers uitgegroeid zijn tot de ultieme verboden vrucht, want de speculaties over wat er precies op dat witte doek vertoond zou worden, nemen groteske proporties aan. Tijdens mijn lessen worden er scènes beschreven die de grenzen van Dick Maas' fantasie dusdanig overschrijden, dat Johan Nijenhuis spontaan dood zou vallen bij het horen ervan. In een poging de op hol slaande koters tot bedaren te brengen, beloofde ik op een zeker moment van desperate slimmigheid dat als ze nu braaf aan de slag gingen, ik dit weekend dan wel voor ze naar die film zou gaan om hem de volgende les van begin tot eind na te spelen. Of deze managementstrategie onderwijskundig verantwoord is durf ik te betwijfelen, maar er ontstond vervolgens wel een beangstigend goed leerklimaat in mijn lokaal en aangezien ik een man van mijn woord ben, moet ik vanavond dus wel naar Sint. Gelukkig ken ik Britt.

Over een uur heb ik afgesproken bij de Pathé, maar ik weet nu al dat ik die film eigenlijk helemaal niet hoef te zien. Als ik Sint letterlijk naspeel zal het vermoedelijk zo tegenvallen, dat de kinderen denken dat ik er scènes uit heb geknipt. Ze zullen denken dat ik ze wil beschermen en daarmee onze afspraak heb verloochend. Ik zal zeer diep graven moeten graven in de krochten van mijn zieke geest om met iets te kunnen komen dat aan hun verwachtingen voldoet. Gelukkig ken ik Britt. Ik zal haar zo sms’en dat we toch niet naar de film gaan, maar meteen de kroeg induiken. Lekker brainstormen met een blocnootje. Want Britt houdt dan wel niet van films, ze houdt nog veel minder van kinderen.

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Ik ook op jou

Ik ook op jou

Op een avond zegt iemand tegen Eva dat hij verliefd op haar is. Terwijl hij wacht op een antwoord, denkt Eva na over wat verliefd zijn eigenlijk is. Lees meer

Herhaalrecept

Herhaalrecept

Op een ochtend wordt Aisha Mansaray wakker in een parelmoeren bubbel. Ze onderzoekt hoe ze met haar depressie op de randen van de realiteit kan leven, zonder de grip erop te verliezen. ‘Mijn aandoening was een zuigend ding geweest dat zich om mij heen had gewikkeld, lelijk, en meer levend dan ik.’ Lees meer

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Marthe van Bronkhorst maakt de balans op tussen S en M, die beide alles kwijt zijn: de een is ingebed in het zorgsysteem, de ander moet niks hebben van de verzorgingsstaat. Lees meer

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

Grootgebracht met het idee dat 'natuurlijke' oplossingen de voorkeur hebben boven synthetische medicatie stond Eva niet te springen om angstremmers te gaan gebruiken. Maar wat als het nou gewoon werkt? Lees meer

Column: Keihard chillen 2

Keihard chillen

Eva zet haar vraagtekens bij het fenomeen chillen. 'Eerlijk gezegd denk ik dat een wereld als deze, waarin fascisme oprukt, waarin genocide nog steeds bestaat, waarin het onrecht en de pijn en het verdriet van mijn schermen afspat, weinig reden geeft tot chillen.' Lees meer

We zijn tenminste allemaal nog mensen

We zijn tenminste allemaal nog mensen

In een overvolle trein ontwaart Aisha de eerste tekenen van het nieuwe verhaal waar ze - of iedereen? - naar op zoek is. Lees meer

Column: Dat heet ‘een gesprek voeren met elkaar’

Dat heet ‘een gesprek voeren met elkaar’

Als een vriendin van Eva op date gaat met een man waarmee Eva zelf al eerder afsprak, is ze erg benieuwd naar haar bevindingen. Lees meer

Column: Het glas wijn waar ik zin in heb bestaat niet

Het glas wijn waar ik zin in heb bestaat niet

Twee jaar geleden vroeg Eva nog aan een collega waarom ze niet dronk. Inmiddels laat ook zij de alcohol links liggen en is ze zelf degene die wordt bevraagd. Lees meer

(Ont)hechting

(Ont)hechting

Als Aisha op proef intrekt bij haar geliefde en haar eigen gekoesterde plek achterlaat, is het net het alsof ze een onvaste vorm aanneemt. Lees meer

Hypnose

Op een dag breng ik alle wereldleiders onder hypnose

Een betere wereld begint bij een andere gedachte en daarom besluit Marthe van Bronkhorst hypnotiseur te worden. Lees meer

Column 1

Je opnemen in mijn testament

Een lugubere ontdekking tijdens een boswandeling doet Eva nadenken over wat we achterlaten voor onze nabestaanden als we overlijden. Lees meer

Automatische concepten 71

We hebben een probleem met de derde helft

Een voetbalwedstrijd stopt officieel misschien op het veld, maar Marthe van Bronkhorst merkt in de trein dat het slinkse spel doorgaat. Lees meer

Zeker weten dat hij een super goede vader wordt

Zeker weten dat hij een supergoede vader wordt

Eva wil blij zijn voor haar vriend, die na een halfjaar weer van zich liet horen, maar merkt dat het haar moeite kost. Lees meer

Ondraaglijk gewicht

Ondraaglijk gewicht

Een opmerking van een kennis activeert bij Aisha een stroom van onzekere gedachten. Waarom wordt ons zelfbeeld zo beïnvloed door externe standaarden? Lees meer

Wegwerpliefde

Wegwerpliefde

Liefde overwint niet alles, en zeker niet het kapitalisme, merkt Marthe van Bronkhorst. Lees meer

Zomercolumn: Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen 7

Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen

In een zinderende zomerhitte deelt Stefanie Gordin, in een reeks van vier columns, haar persoonlijke gedachten en ervaringen over liefde, identiteit en kwetsbaarheid. Dit is deel vier. Lees meer

Une Belle Histoire

Une Belle Histoire

Als Aisha haar moeder vertelt over haar vakantieplannen in Bretagne reageert ze nuchter. ‘Dan kun je gelijk wel tante Ans uitstrooien’. Lees meer

Zomercolumn: Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen 6

Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen

In een zinderende zomerhitte deelt Stefanie Gordin, in een reeks van vier columns, haar persoonlijke gedachten en ervaringen over liefde, identiteit en kwetsbaarheid. Dit is deel drie. Lees meer

Zomercolumn: Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen 3

Tussen swipes en onverwachte ontmoetingen

In een zinderende zomerhitte deelt Stefanie Gordin, in een reeks van vier columns, haar persoonlijke gedachten en ervaringen over liefde, identiteit en kwetsbaarheid. Dit is deel twee. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer