Meestal ben ik na een theatervoorstelling verrast doordat ik iets nieuws heb gezien. Soms ben ik ook echt onder de indruk: door het spel van de acteurs, de vormgeving of techniek. Als geoefend theaterkijker kan ik vaak snel benoemen wat ik wel of niet interessant vond, en waarom. Maar heel soms kan ik dat niet, en zit ik achteraf half verbijsterd en half verdoofd in het café. Dan slaak ik kreten uit omdat ik niet begrijp wat ik heb gezien. “Die man! En die vrouw! Met die muziek! En die beweging! En! Ja! Dat!”
Het Brusselse gezelschap Peeping Tom creëert prachtige, heel precies geregisseerde voorstellingen met weinig woorden die moeilijk in een hokje te plaatsen zijn. De makers lenen de esthetiek van film, de dynamiek van dans, de lichtheid van circus en de grootsheid van opera. Het eindresultaat is een surrealistische theatervoorstelling waar je als toeschouwer direct in wordt gezogen, en na ruim een uur betoverd weer uitkomt. Personages worden verdubbeld, geluid maakt zich los van wat de acteurs doen, onderdelen van het decor leiden hun eigen leven. Hun laatste voorstelling A Louer / For Rent deed me nog het meest denken aan de Red Room uit David Lynch’ serie Twin Peaks.
Het gelauwerde gezelschap reist continu de wereld over met hun voorstellingen, en nog maar weinig in Nederland of België. Gelukkig zijn ze binnenkort weer te zien in thuisstad Brussel met 32 Rue Vandenbranden, met een hoofdrol voor twee stacaravans.