Asset 14

Oproep: nieuwe Chef Illustratie en Beeldredacteur online

:Oproep: nieuwe Chef Illustratie en Beeldredacteur online

Hard//hoofd zoekt twee getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenkers (x/v/m) die de beeldredactie willen komen versterken!

Hard//hoofd biedt een podium aan doordachte, verdiepende gesprekken en verhalen. We brengen verrassende illustratoren en stemmen voor het voetlicht en knopen het persoonlijke en het publieke, de verbeelding en de actualiteit aan elkaar. Dankzij het goede netwerk van Hard//hoofd is de doorstroom bij de beeldredactie groot. Illustratoren, beeldredacteuren en art directors vinden via Hard//hoofd de weg naar andere media. Ook zien veel mensen je werk. Samen bereiken we ongeveer 10.000 unieke bezoekers per maand en 1.800 betalende abonnees ontvangen een tweejaarlijks magazine.

Over de functies

Ons beeldredactieteam bestaat uit drie vrijwilligers. De Chef Illustratie geeft leiding aan een online beeldredacteur en de art director van het magazine (Sterre Kranenburg). We zoeken zowel een nieuwe Chef Illustratie als een nieuwe online beeldredacteur.

Chef Illustratie
Als Chef Illustratie geef je de visie van de beeldredactie vorm. Samen met de art director van het magazine en de online beeldredacteur draag jij zorg voor de illustraties die op Hard//hoofd verschijnen. Voor de hoofdredactie ben je het eerste aanspreekpunt en je zorgt ervoor dat het team van beeldredacteuren goed functioneert. Je coördineert het werk en voert indien nodig zelf ook beeldredactietaken uit. Ook ben je het eerste aanspreekpunt voor externe contacten en zet je samenwerkingen op. (Bijvoorbeeld een samenwerking met Willem de Kooning Academie.) Daarnaast denk je na over een breder programma waarmee Hard//hoofd beginnende illustratoren op weg kan helpen en geef je dat vorm.

Beeldredacteur online
Via Hard//hoofd vinden nieuwe illustratoren voor het eerst een podium en Hard//hoofd wordt door verschillende media goed in de gaten gehouden. De beeldredacteur online heeft daarmee indirect veel invloed op hoe het illustratielandschap eruitziet. Als online beeldredacteur besluit jij welke illustratoren waarvoor worden gevraagd en verbind je teksten aan illustraties, beoordeel je schetsen en geef je goede feedback. Je staat in nauw contact met de Chef Eindredactie om de online tekst en beeld zo goed op elkaar aan te laten sluiten en onderhoudt contact met een inspirerend netwerk van beeldmakers.

Beide functies beslaan ongeveer 8 uur per week. We letten er gezamenlijk goed op dat deze uren niet worden overschreden. Beiden ontvangen maandelijks een vrijwilligersvergoeding van 175 euro*. Hier betaal je, omdat het een vrijwilligersvergoeding is, geen belasting over.

* Dit is de maximale vergoeding die Hard//hoofd vrijwilligers op dit moment kan bieden. We streven naar hogere financiële vergoedingen in de toekomst. Tot die tijd (en daarna) houden we samen een kritisch en realistisch oog op hoe de tijd en energie die je in Hard//hoofd steekt zich verhouden tot de vergoeding.

De taken van de beeldredactie bestaan onder andere uit...

...het behandelen van binnenkomende beeldverzoeken. Voor teksten waar illustraties bij kunnen, vind je een illustrator;
...het onderhouden van een warm netwerk van getalenteerde illustratoren;
...overleg met de chefs Essay en opinie, Kunst en Literair om beeld en tekst aan elkaar te rijmen;
...feedback geven op het werk van illustratoren.

Jij bent iemand die..

...een verantwoordelijkheidsgevoel en organisatietalent meebrengt;
...een goed netwerk van beeldmakers en illustratoren bezit;
...deadlines weet te bewaken;
...makers kan inspireren;
...relevante kennis heeft op het gebied van beeldtaal en -vormen.

Als Chef Illustratie en online beeldredacteur bij Hard//hoofd heb je een belangrijke positie om illustratoren te introduceren aan een breed publiek. Je bent onderdeel van een creatief, dynamisch en getalenteerd collectief. Je doet er veel contacten op en er is veel ruimte voor eigen invulling en initiatief.

De functie is in eerste instantie voor een half jaar, waarna we gezamenlijk evalueren.

Geïnteresseerd?

Stuur dan uiterlijk zondag 10 maart je cv en een motivatie naar redactie@hardhoofd.com en geef aan in welke positie je het liefst zou functioneren. Laat ons weten waarom juist jij onze nieuwe Chef Illustratie of online beeldredacteur moet worden. De gesprekken vinden plaats rond het weekend van 16 maart.

 

Mail

Redactie

Roos Visser en Jochum Veenstra (zij/haar, 1991) is beeldend kunstenaar en decorontwerper; daarnaast studeert ze scheikunde. Soms mag hoofdredacteur Jochum Veenstra meewerken aan haar illustraties.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Kür op muziek

Kür op muziek

”Onlangs las ik over wezentjes die alleen bestaan in de droom van een slapende vrouw.” Nelson Morus schreef een kort verhaal over geforceerde gezelligheid, chatbotgesprekken over lievelingsgerechten, hectiek en de alledaagse sleur. Lees meer

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

Als je wordt uitgenodigd voor een euthanasiefeest, dan ga je

'Als je je psycholoog écht een brevet van onkunde wil geven, moet je haar uitnodigen voor je euthanasiefeest.' Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Zo het begon 1

Zo het begon

Nele Peeters schreef een ontroerend verhaal, vol treffende zinnen en beelden. Het is dromerig verhaal, over eenzaamheid, hoop, zorgzaamheid en zwaarte. Lees meer

Ik ook op jou

Ik ook op jou

Op een avond zegt iemand tegen Eva dat hij verliefd op haar is. Terwijl hij wacht op een antwoord, denkt Eva na over wat verliefd zijn eigenlijk is. Lees meer

 1

Het model

De hoofdpersoon in dit verhaal van Feico Sobel poseert op een doordeweekse avond naakt voor een schilderklasje in Spijkenisse. De sessie ontaardt in een bizarre erotische nachtmerrie waarin onze verteller zich totaal verliest. Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Herhaalrecept

Herhaalrecept

Op een ochtend wordt Aisha Mansaray wakker in een parelmoeren bubbel. Ze onderzoekt hoe ze met haar depressie op de randen van de realiteit kan leven, zonder de grip erop te verliezen. ‘Mijn aandoening was een zuigend ding geweest dat zich om mij heen had gewikkeld, lelijk, en meer levend dan ik.’ Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Geen geld maakt ook niet gelukkig

Marthe van Bronkhorst maakt de balans op tussen S en M, die beide alles kwijt zijn: de een is ingebed in het zorgsysteem, de ander moet niks hebben van de verzorgingsstaat. Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Weke delen

Weke delen

Op de laatste dag van de zomervakantie bedenken vier vrienden een ultieme streek om ‘de Pedofiel’ in het dorp te leveren. Maar tussen Reinout en Jordan is iets anders aan de hand. Een coming of age- verhaal van Nelson Morus over vriendschap, angst, en schaamte. Lees meer

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

‘Stel je voor dat het gewoon wérkt’

Grootgebracht met het idee dat 'natuurlijke' oplossingen de voorkeur hebben boven synthetische medicatie stond Eva niet te springen om angstremmers te gaan gebruiken. Maar wat als het nou gewoon werkt? Lees meer

De kieuwbogen kleuren zalmroze

De kieuwbogen kleuren zalmroze

In de zomer van 2022 voltrok zich een milieuramp in de rivier de Oder. Honderdduizenden dode vissen dreven toen naar het oppervlak van de rivier. Emma Zuiderveen schreef een gedichtenreeks waarin ze de oorzaken en gevolgen van deze ramp op zowel individuele als collectieve schaal onderzoekt. Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

De vrouw met de rode haren (ILY)

De vrouw met de rode haren (ILY)

Een verhaal van Ida Blom over de beklemming van verlies en herinnering en het zoeken naar het verleden in het heden. Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer