Ook deze dromerige, venijnige jazzformatie is erbij op 11 juni." /> Ook deze dromerige, venijnige jazzformatie is erbij op 11 juni." />
Asset 14

Nog vier weken (2)

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de weken af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog vier weken te gaan (bestel je kaarten via festival@hardhoofd.com)! We gaan verder met Finn Silver.

Finn Silver heeft snel naam gemaakt in het Nederlandse jazzcircuit. Nadat kernleden Mark Berman en Fridolijn van Poll de band oprichten, waren er al snel lovende verhalen over hun live-optredens en zochten rijzende sterren als saxofonist Ben van Gelder en oude helden als bassist Ernst Glerum de samenwerking. 3voor12 schreef over hen: "Fridolijn van Poll heeft een fluweelzachte stem. Ondersteund door de prachtige sfeervolle muziek is Finn Silver één van de meest originele acts die je de komende tijd zult horen." Na een proces van anderhalf jaar is hun eerste album, Crossing the Rubicon, een combinatie van jazz, pop, singer/songwriter, hiphop en elektronica, eindelijk af en zal op 22 mei gepresenteerd worden in Studio K in Amsterdam. De eerste single, 'Roadtrip', is hier gratis te downloaden.


Huh? Finn Silver Wat?

F: "Finn Silver is opgericht door componist/producer Mark Berman en Fridolijn van Poll (teksten/zang). We zijn nu ruim drie jaar werkzaam als professioneel muzikant en wilden een plaat maken die ons een eigen muzikale identiteit zou geven, waarin we alles kwijt kunnen wat we te melden hebben. Zodoende."

Op welk nummer zijn jullie het meest trots?
M: "Ik ben voornamelijk trots op het totale eindresultaat. Dat we het toch maar vanuit niets voor elkaar hebben gekregen om een heel album te maken, wat één geheel vormt. De liedjes zijn erg verschillend, maar het is toch één verhaal, en er is ook maar één volgorde mogelijk voor mij, en dat is zoals het op het album staat.

Als ik toch een liedje moet kiezen, dan is het 'Lies within', het eerste nummer dat Fridolijn en ik samen hebben geschreven, en ik ben vooral trots op de reactie die het losmaakt bij mensen. Zowel live als met de opname zien we dat het mensen echt diep kan raken, mensen worden stil, krijgen tranen in hun ogen, of kippenvel. Dat vind ik een eer."

F: "De tekst gaat erover dat je heel lang kan zoeken naar antwoorden op vragen die je in het leven tegenkomt. Sommige mensen gaan op reis, op zoek naar zichzelf, maar het antwoord ligt dichterbij dan je denkt..."

Hoe werken jullie?
F: "We doen alles zelf. Grondig, gedetailleerd, en altijd met een Finn Silver-visie. Wat betreft liedjes schrijven: bij dit album is het vaak zo gegaan dat Mark als eerste een basiscompositie heeft gemaakt. Vervolgens ben ik teksten gaan schrijven op de feel van deze compositie. Daarna komt onze pianist Daan Herweg erbij, hij heeft de composities hier en daar aangescherpt, en is samen met ons arrangementen gaan maken.

We hebben ellenlange studiosessies gehad. Heel erg veel pre-productie. Toen alles goed en wel stond, met nog voldoende vrijheid voor de bandleden voor hun eigen interpretatie, zijn we met de band de studio ingedoken. We hebben de hele band steeds tegelijk opgenomen, dus niet om de beurt, om echt die live vibe te pakken. Vervolgens zijn we naar Berlijn gegaan, daar hebben we in de studio's van Jazzanova samen met Axel Reinemer, uren, dagen, weken doorgewerkt. We hebben in totaal vijf weken in Berlijn in een totale bubbel geleefd. Vijftien uur per dag in de studio, eten, slapen, en weer naar de studio. Voornamelijk op zoek naar sound. De perfecte sound, helder, niks teveel, niks te weinig. Iedere noot van iedere muzikant is door onze handen gegaan."

Wat fascineert jullie?
F: "Zoveel. Een mug. Een olifant. Mijn vreemde buurman. Wat bedoel je precies?"

Wie zijn jullie helden?
F: "Ik heb er best veel. Janis Joplin, Aretha Franklin, de Dalai Lama, Nina Simone, mijn moeder, de oude jazzhelden - Miles, Coltrane. Ik heb niet één persoon aan wie ik me spiegel."

Wat is dat achter jullie? Daar in de hoek?
F: "Huh? Wat?"

Wat verwachten jullie van 11 juni en wat kunnen wij van jullie verwachten?
F: "Aan de line-up te zien wordt het één groot, creatief, superinteressant, arty farty zooitje, met een interessante combi van mensen, veel meningen, nieuwe inzichten, rare en mooie muziek, bier en tieten. Eigenlijk wat hard//hoofd online ook is, toch?

Wij gaan een mooi concertje geven, liedjes van ons album Crossing the Rubicon. Ik hoop dat mensen lekker met een drankje op de grond komen zitten en luisteren. Dat we samen met ons publiek een kort reisje naar een andere planeet maken."

-Finn Silver staat op 11 juni om 15.45 op het grote podium van hard//hoofd festival in VLLA Amsterdam. Bestel je kaartje via festival@hardhoofd.com.-

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer