Stefan Pop, comedian, geeft college op ons festival." /> Stefan Pop, comedian, geeft college op ons festival." />
Asset 14

Nog drie weken

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de weken af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog drie weken te gaan (bestel je kaarten via festival@hardhoofd.com)! Nu: Stefan Pop, comedian.

Stefan Pop (1985) is aan de studies Geneeskunde en Wijsbegeerte begonnen, maar heeft ze allebei niet afgemaakt. Hij moest toch concluderen dat het grappen maken op een podium, waarmee hij op zijn vijftiende in de Amsterdamse comedyclub Toomler begon, het enige was wat hij echt goed kon. Op zijn twintigste werd hij lid van het veelgeprezen comedygezelschap Comedytrain, dat toen nog onder leiding van Raoul Heertje stond en cabaretiers als Jan Jaap van der Wal, Najib Amhali, Theo Maassen en Hans Teeuwen voortbracht. Een jaar later trad hij toe tot de redactie van Dit Was Het Nieuws. In 2009 haalde hij de finale van het Leids Cabaret Festival.

Stefan kan niet goed stilzitten. Toen hij tot de kern van Comedytrain behoorde, vertrok hij voor een jaar naar de Verenigde Staten om daar naam te maken als comedian in New York en San Francisco. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, maakte hij een pilot voor een TV-programma, schrijft hij sketches en bakt hij een verdomd goede cheesecake. Momenteel tourt hij met zijn eerste soloprogramma, 'Propaganda'.

Huh? Stefan Pop Wat?
"Te weinig mede-scholieren lazen de schoolkrant. Dat was voor mij een aanleiding om, op 15-jarige leeftijd, over te stappen naar het podium. Ik werkte een maand aan tien minuten materiaal en stond met een duo op een benefietavond, waarna ik meteen de andere helft ontsloeg en besloot naar Toomler (sprak je uit als 'Toemelerie') in Amsterdam te gaan om het zelfgeschreven materiaal daar te presenteren.
Dat is tien jaar geleden. Enkele studies en een jaar buitenland hebben wel wat gaten gehapt in het ‘op het podium staan’, maar nu, tien jaar na die benefietavond en mijn eerste keer Toomler, ben ik lid van Comedytrain en heb ik een eerste soloprogramma gemaakt."

Op welke grap ben je het meest trots?
"Twee jaar geleden begon ik in de VS (New York en San Francisco) wat in het Engels op te treden en met mijn openingsgrap in het Engels heb ik wel een speciaal gevoel. Het gevoel dat een grap niet noodzakelijk gebonden is aan woorden, maar het idee erachter in een andere taal overdrachtelijk blijkt, dat geeft een goed gevoel."

Hoe werk je
"Ik werk door te wachten op verveling. Ik verveel me vrij snel en dan verzin ik voor mezelf werk."

Wat fascineert je?
"Ik twitter bijna nooit, maar laatst zag ik dat 142 mensen mij volgden op Twitter. De dag erna keek ik toevallig weer, volgden er nog maar 140 mensen me. Twee mensen zijn dus gewoon weggegaan omdat ze mij niet interessant genoeg vonden. Triest voor mij, maar ergens ook heel grappig, dat mensen vinden dat ik niet genoeg meemaak, om mij te volgen. Ergens zit daar een grap. Was dit een gezamenlijke actie van die twee? Had het met mijn vorige berichtje te maken dat ik ging optreden in Arnhem? Haten zij Arnhem? Wat maken die twee zelf mee dat zij mij niet meer volgen? Zijn zij zó interessant? Zijn het astronauten? Waarom volgen astronauten mij op Twitter?
Zodra ik mij verveel, ga ik daar een grap zoeken.
Het is ook een fascinatie voor triestheid. Een Facebook-berichtje waarin iemand zegt dat hij of zij blij is dat ze op vakantie gaat naar Italië en dat dan niemand reageert of op ‘like’ klikt. Mensen die naast elkaar staan bij de 1-persoons-magnetronmaaltijden in de Albert Heijn, maar niet bij elkaar horen en allebei thuis alleen gaan eten. Mensen op de kermis. Yabba-dabba dance muziek.
Ik vind het allemaal een beetje lelijk en triest, maar hou er ontzettend veel van. En dat ik in de bovenstaande voorbeelden vaak ook zelf lijdend voorwerp ben, vind ik niet erg. Ik zoek het ook op. Als er kermis is in Amsterdam, ga ik er ook gelijk naar toe. En als de situaties voor mijzelf triest worden, verzin ik er zelf een grap bij en probeer ik de triestheid van dat alles wat te verlichten."

Wie zijn je helden?
"Jonathan Franzen is dit jaar ineens met stip binnengekomen, hoewel dat geen comedian is. Verder schieten mij nu Dave LaChappelle en Larry David binnen. Nederlandse helden zijn Adriaan van Dis, Hans Maassen en Theo Teeuwen."

Wat is dat achter je? Daar in de hoek?
"Een tennistas. Ik ga zo tennissen."

Wat verwachten je van 11 juni en wat kunnen wij van jou verwachten?
"Ik ga een college geven. Daar heb ik zin in. Een college over waarom Hardhoofd online niet zonder Hardhoofd offline kan, en andersom."

Stefan Pop staat op 11 juni om 20.00 op het grote podium. Bestel nu je kaartje in de voorverkoop.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer