Asset 14

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken.

Wie zoeken wij?

Eindredacteuren (non-fictie)
Als eindredacteur begeleid je een tekst van eerste versie naar afgerond geheel. Je werkt nauw samen met de auteur en houdt contact met de chef eindredactie. Je hebt gevoel voor de Nederlandse taal, bent niet bang om in een tekst in te grijpen, hebt een scherp oog voor spelling en grammatica, en zorgt ervoor dat tekst en beeld tijdig klaarstaan voor publicatie. Net als de redacteuren heb je een stem in de koers van Hard//hoofd en denk je mee tijdens vergaderingen. We vragen eindredacteuren in principe om ten minste 1 tekst per maand te redigeren. Meer wordt natuurlijk van harte aangemoedigd!

Wat bieden wij?

Hard//hoofd is een vrijwilligerscollectief, dat betekent dat de meeste functies onbezoldigd zijn. Vooralsnog geldt dat ook voor de functie van eindredacteur. We vinden het dan ook des te belangrijker dat redactieleden op een andere manier gebaat zijn bij hun plekje bij Hard//hoofd. Tot ons plezier is ons tijdschrift voor veel oud-redactieleden een welkom opstapje gebleken naar mooie functies elders in de media- en cultuursector.

Daarnaast biedt Hard//hoofd:
- Een grote bühne, die nauwlettend in de gaten wordt gehouden door vooraanstaande uitgeverijen en andere culturele instellingen;
- Interessante contacten binnen de culturele sectoren in het Nederlandse taalgebied;
- Scherpe feedback en poëtische replieken door de leukste collega’s;
- Samenwerkingen met kunstenaars, schrijvers en culturele instellingen;
- De leukste feestjes en inspirerende vergaderingen;
- Doorgroeimogelijkheden in allerlei richtingen.

Iets voor jou?

Stuur een mail naar onze chef eindredactie (elianne@hardhoofd.com). Noem in de onderwerpregel ‘Oproep eindredacteur’, vertel ons wie je bent, wie je wilt zijn en waarom je denkt dat je die persoon bij Hard//hoofd zult worden! Vertel ons ook naar wat voor teksten je voorkeur uitgaat, of je eventueel ook open staat voor fictie-teksten en of je elders al ervaring hebt opgedaan. Daarna zullen wij je vragen om een proeftekst te redigeren, en aan de hand daarvan nodigen we een aantal kandidaten uit voor een gesprek.

NB: Onze redactie is altijd bezig zichzelf te verbeteren en scherp te houden, onder andere door vanuit verschillende perspectieven naar ons werk te kijken, zowel voor als achter de schermen. We zijn daarom in het bijzonder op zoek naar eindredacteuren die de redactie voorzien van meer diversiteit wat betreft culturele achtergrond, gender of anderszins. Denk jij dat je een perspectief biedt dat Hard//hoofd op dit moment mist of niet genoeg belicht, schroom dan niet om dit in je reactie te benoemen.

Over Hard//hoofd

Hard//hoofd is al sinds 2009 een dynamisch collectief van schrijvers, audiomakers, beeldmakers en ander creatief volk. Ons tijdschrift biedt een platform voor doordachte, eigenzinnige verhalen, beelden en gesprekken waar nieuwe makers kunnen experimenteren. Hard//hoofd is jong van geest, verbaast zich, is kritisch, durft te twijfelen en vraagt door. Lees meer op de Over pagina.

Vragen over deze oproep?
Richt ze aan onze chef eindredactie (elianne@hardhoofd.com) of vul het contactformulier op de contact-pagina in!

Foto door Yannick Pulver via Unsplash.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer