Illustratie: Irene Wiersma

Midden in de nacht komt de aap uit de mouw. De alfa-man fluistert: "Gebruik me dan."" />

Illustratie: Irene Wiersma

Midden in de nacht komt de aap uit de mouw. De alfa-man fluistert: "Gebruik me dan."" />
Asset 14

De grafisch ontwerper

Amsterdam loopt ervan over, het type 'grafisch ontwerper'. Ze doen iets met media of draaien wel eens plaatjes, ze hebben de goeie sneakers aan en geloven in hun eigen praatjes. Mijn verovering was ook grafisch ontwerper, net iets te hip, net iets te oud, net teveel alfa-man. Precies het soort klootzak waar meisjes zoals ik geen nee tegen kunnen zeggen.

Die klootzak-factor is iets onbeschrijfelijks. We willen allemaal een lieve jongen die interesse toont en ons goed behandelt. Ja, op de lange termijn. Maar op de korte termijn ziet zo’n grafisch ontwerper, net iets te lekker en net iets te onbereikbaar, er uit als een goed alternatief. Dat verandert het hele spelletje natuurlijk volkomen. Het paringsritueel wordt een machtsverhouding.

Dit type moet namelijk gevleid worden, zonder dat je te gewillig bent. Dit komt vaak neer op een namedropping-wedstrijd, of op een andere manier doen alsof je te cool bent voor elkaar. Dit is een subtiel spelletje, waar ik weinig geduld voor heb. Helemaal niet als ik een paar bier verder ben. Ik heb geen idee hoe ik de mijne nou uiteindelijk geregeld heb, ik zou graag zeggen dat het geraffineerd gebeurd is. Volgens mij kwam het eerder neer op een paar gedeelde lijntjes coke in de wc en een onverbloemde fysieke aantrekkingskracht. In wat ik me ervan herinner had hij me nog het liefst over zijn schouder gegooid en naar zijn grot meegesleurd.

Illustratie: Irene Wiersma

Eenmaal daar aangekomen hadden we allebei niets meer aan tof doen. Grappig, hoe seks mensen ontdoet van hun franjes. Je hebt zin in elkaar, of niet, maar het heeft niet veel nut om te doen alsof. In dit geval was het geen teleurstelling. De testosteron stroomde uit zijn baardstoppels, er was zeker sprake van de hoeken van de kamer. Ik heb zijn buren die nacht uit hun slaap gehouden. Maar hoe verder we vorderden, hoe duidelijker het werd dat deze seksuele agressie niet tegen mij gericht was, maar tegen hemzelf.

Het enige dat hij probeerde te doen, was mij zodanig opfokken dat ik hem zou berijden als een wild beest. En toen kwam de aap uit de mouw: “Gebruik me dan!” De trotse alfa-man die te cool voor alles was, wilde eigenlijk graag gebruikt worden voor andermans doeleinden. Ik wist niet of ik op dit moment nou moest lachen of heel erg onder de indruk moest zijn. Betekende dit nou dat zijn hele imago een farce was, of dat hij zo mannelijk was dat hij zelfs hiervoor uit durfde te komen?

Ik besloot voor de tweede optie te gaan. Tot nu toe was ik eigenlijk altijd aan de ontvangende kant geweest van dit soort verhoudingen. Het leek me tijd mijn horizon te verruimen. En dus vertrokken mijn vingers langzaam naar regionen waar ze normaal niet zo snel zouden verkeren.

Want wat is nou eigenlijk mannelijk? Voor de meeste mannen die ik heb gekend ligt dit juist in de actieve rol: het nemen in plaats van genomen worden. Maar hier lag mijn grafisch ontwerper, in al zijn glorie, als een soort Matthew McConaughey in een Dolce & Gabbana-reclame. Hij bewees het tegendeel.

Dit opende de deur naar een geheel nieuw machtsspelletje, met ruimte voor creatieve inbreng. Ik had nooit echt nagedacht over alle opties die dit met zich mee zou brengen. De seks was, op zijn mildst gezegd, onconventioneel. Maar nergens had ik het idee dat dit mij minder vrouwelijk maakte, of hem minder mannelijk. Achteraf was hij daar zelf alleen wat minder zeker over. Na de postcoïtale peuk begon hij zichzelf meteen in te dekken: wauw, dat had hij nog nooit eerder gedaan. Echt waar. Dat moest wel aan mij liggen, ik had iets in hem losgemaakt.

Ik geloofde er niets van. Dit keer hoefde ik niet over mijn reactie na te denken. Achteraf doen alsof je neus bloedt, dat had ik van een vrouw ook laf gevonden. Niet het feit dat hij genomen wou worden, maar het feit dat hij zich daarvoor verontschuldigde, maakte hem voor mij een mietje.

Niet dat ik daar heel erg mee zat overigens. We hebben nog vaak, tot wederzijds genoegen, met elkaar afgesproken.

Mail

Charlotte

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
De nobele kunst van het missen

De nobele kunst van het missen

Marthe van Bronkhorst mist een hoop dingen in haar leven. Haarelastiekjes, de deuk in de bank die ze maakte in het vakantiehuisje, en ze kan maar niet vergeten dat Philip Freriks gestopt is met het journaal. (kom terug, Philip!). Maar waar komt dit missen vandaan?
Met (voor de laatste keer!) een illustratie van Jessica Bacuna. Lees meer

Column: Wasverzachter

Wasverzachter

Een fietstochtje met twee vrienden voert Eva naar een nieuwbouwwijk, waar het leven bij nader inzien toch zo slecht nog niet zou zijn. Lees meer

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, maar een kiezer wel

Marthe van Bronkhorst verdiept zich ter voorbereiding van de verkiezingen in de Archieven der Vergeten Partijen. Ook dit jaar zijn er maar liefst 37 verkiesbare partijen. Wie zijn hen voorgegaan, en zat er dan echt niet een bij die de tand des tijds had moeten overleven? Lees meer

Column: Dingen die we niet gehoord hebben

Dingen die we niet gehoord hebben

Een gehoorbeschadiging is wat Eva van den Boogaard met haar opa gemeen heeft. Verder weet ze niet veel over hem en zijn oorlogsverleden, behalve dat het opgelopen trauma ook zijn nageslacht raakte. Lees meer

Sommige dagen kun je niet oplossen

Sommige dagen kun je niet oplossen

Twee geliefden die niet in elkaar opgaan blijven individuen en in Duo Penotti is eigenlijk best veel van jezelf terug te vinden. Marthe van Bronkhorst neemt een kijkje in haar ijskast, denkt na over wat je bewaart in je vriezer en komt tot de conclusie dat er voor sommige dingen geen oplossing bestaat. Lees meer

Hoe je de maanden op je knokkels telt en andere vragen

Hoe je maanden op knokkels telt en andere vragen

Voor welke simpele zaken heb jij nooit meer opnieuw naar uitleg durven vragen? Voor Vivian MacGillavry was het maanden tellen op haar knokkels. Maar toen ze dat aan een vriendin durfde op te biechten, ontdekte ze iets moois. Lees meer

Interfriention

Interfriention

Eva van den Boogaard viert een vriendschapsjubileum met vriendin I. en blikt terug op een andere vriendschap, die kort daarvoor ten einde moest komen. Lees meer

Tip van Else Boer Wees een meeloper

Wees een meeloper

Soms is een meeloper zijn gewoon een heel goed plan. Schrijver Else Boer legt uit waarom aan de hand van haar nieuwste niet-originele hobby: schaken. Lees meer

Zonder mijn moeder

Zonder mijn moeder

Het wel of niet aanschaffen van een kunstwerk voert Eva van den Boogaard terug naar tijden waarin ze nog niet alle beslissingen zelf nam. Lees meer

Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer