Hoewel het misschien al lang niet meer zo is, hoor je nog steeds links en rechts boze tongen beweren dat er in België steevast betere popmuziek wordt gemaakt dan in Nederland. Dit soort dingen zijn natuurlijk op geen enkele wijze empirisch vast te stellen, maar het idee komt toch ergens vandaan. Waarschijnlijk wordt het veroorzaakt door het feit dat 1. de kutmuziek uit België (op K3 na) onze oren niet bereikt, waardoor we onterecht denken dat er de ene dEUS na de andere wordt geboren en 2. Nederlanders klaarblijkelijk een hardnekkige blinde vlek hebben voor kwaliteit van eigen bodem.
Dat laatste is jammer, want er wordt wel degelijk steengoede muziek in Nederland gemaakt. Laat ik daarom van de gelegenheid gebruik te maken om de aller-, allerbeste band van Nederland onder de aandacht te brengen. Hyperbolen zijn op zijn plaats, want het is een groot onrecht dat LPG, want daar hebben we het over, niet inmiddels heel Europa platspeelt. Dat zou ook aan de band zelf kunnen liggen. Ze zijn niet bepaald de meest productieve band, en de nuchtere Groningse inslag zal ook niet helpen (hoewel de bandleden inmiddels in Amsterdam wonen).
Dat doet echter niets af aan de muzikale kwaliteit. Daarom is het onbegrijpelijk dat platenlabel Excelsior niet alles in het werk heeft gesteld om van hun derde album The Village een hit te maken, in plaats van al het geld te investeren in de nieuwe albums van Spinvis, Lola Kite, Tim Knol en Moss. Op The Village laat LPG een adembenemende diversiteit aan stijlen en invloeden de revue passeren, zonder dat je ook maar één moment het gevoel hebt dat de boel uit elkaar valt. Catchy melodiën (Motivation), onregelmatige ritmes (Kids), Pixie-achtige indiepop (Love Will Surround You), dromerige samenzang (Creation), en Queens of the Stone Age-achtige gejaagdheid (Paulus): van de koperblazers op opener Overture tot het slotakkoord van The Village verveelt het album geen moment en in elk nummer valt iets te ontdekken.
Op hun debuut I Fear No Foe (waarvan het nummer Belly Rollercoaster werd gebruikt in een Nokiareclame) liet de band nog vooral horen dat ze de ideeën, bravoure en durf hadden om geheel hun eigen weg te gaan. Op het tweede album With The Earth Above Me werd de sound aangescherpt en verdiept, maar soms iets te veel dicht gesmeerd. Hoewel beide albums van bovengemiddeld hoge kwaliteit zijn, overtrof LPG zichzelf met The Village: een uiterst kundig geschreven, ijzersterk uitgevoerd en perfect geproduceerd totaalproduct om je vingers bij af te likken. Ook in België.