Asset 14

Kon je maar aanbeden worden

Kon je maar aanbeden worden

Ik sta in een kathedraal met een augmented reality-bril op. Door dikke glazen zie ik de kerk op de achtergrond. Koude gewelven en kasseien, de andere bezoekers als zombies met hun brillen: ver weg en spookachtig. Dwars daaroverheen flitsen de virtuele projecties: levensecht. Een hologram van een pratende toverketel wijst me de weg. De tour heeft een ingebouwde navigatiefunctie, geen moment hoef ik om te kijken of stil te staan. Heel even kijk ik toch. ‘Ja, de Romeinse zalen zijn zeer interessant, maar dank om op de route te blijven,’ corrigeert de toverketel in rap Vlaams. Om mij heen lopen holografische mensen uit de 15e eeuw: een bisschop, de kerkschilder Jan van Eyck. Ik kan zelfs een rondje lopen om de kerk als 3D-maquette. ‘Bedankt!’ klinkt het dan. Daar, vlak voor het schilderij, stopt de tour.

Ik heb geen bril meer op. Mijn eigen ogen moeten zich aanpassen aan het duister. Geen lichtgevende holografische pijlen om te volgen. Niemand fluistert in mijn oor. De zaal is stil, hoog en donker. Het kunstwerk waarvoor iedereen van over de hele wereld hier naartoe komt, is goud verlicht. Er staan mensen voor – ze kijken omhoog, hun armen zijn geheven, ze kijken door hun schermen naar het kunstwerk op hun telefoon. Reisgenoot F. is zijn echte bril kwijtgeraakt en ziet niets. Ik kijk met mijn ogen. Het kunstwerk kijkt terug met een verwarrend perspectief, zelfs voor iemand die net hologrammen gezien heeft. Ver weg is dichtbij, dichtbij is ver weg, op de achtergrond stommelt mijn reisgenoot in het donker, zoekt hoekjes van zijn jas af. Daar ben ik in goud licht en ik voel me ongelofelijk alleen. Ongelofelijk klein, ongelofelijk zinloos om hier te zijn, zonder bril of gids en geen idee wat ik hier doe.

In dit gouden licht valt alles wat geweldig leek aan mijn vorige avond in glas in lood uiteen. De laatste dansvloer voor het land dichtging. Future spacejazzrock die klonk alsof iemand met een loden pijp op een hek sloeg. Dat ik even ging zitten in het spikkellicht – een smeltende discodip. O, ja, ook dit was uitgaan: de zweetlucht en het lauwe bier, alle niet ingeloste verwachtingen. Eén van de redenen dat ik naar België was gekomen heeft net een rum-cola voor me ingeschonken, en stelt me dan voor aan zijn vriendin. Acht gratis drankjes later is de vriendin ineens weg, de relatie bij nader inzien los-vast en is er een arm om mijn schouder. Ik sta op een dansvloer in real reality. Door rook zie ik wat slecht geprogrammeerde dansende poppetjes in een mwah-animatie. Alles is ongelofelijk flets, details ongelofelijk onafgewerkt als een imitatie van een schilderij. Kon je maar aanbeden worden, niet in het voorbijgaan opgemerkt als ook een mogelijkheid. Aanbeden in een goud licht dat klein maakt.

 

I

De aanbidding van het Lam Gods

 

Er is luik na luik na luik, een veelluik van verf

twee schilders zijn eraan overleden

drie hebben het geïmiteerd, vier ontvreemd, één patroon

zag het als reservering naar de skybox van de hemel

één trap omhoog en ik zie twee verdiepingen,

drie uitvakken, vier tribunes: mannen, vrouwen, armen,

rijken, boeren, rechters, we zijn allemaal supporters

op dat doek na doek na doek, op de stip in het midden

is een lam gelegd

De aanbidding van het Lam Gods

 

Naar dat luik na luik na luik, dat veelluik van verf

stromen honderden per dag, duizenden per week

brengen rokende kaarsen, gouden lichten (niemand weet wat mirre is)

ze staan met hun armen omhoog in aanbidding,

te flitsen. Zie het als offers nemen, een vereeuwiging van iets aards

in hun midden staat een lam dat iets van een kalf weg heeft

ik noem het de aanbidding

van De aanbidding van het Lam Gods

 

Alle beelden in de kathedraal kijken mij aan

elk houtgesneden heiliggezicht weet wat ik heb gedaan

ik heb niet geknield, ik was te trots en in plaats

heb ik een foto gemaakt

van een fotograaf die een foto maakt van De aanbidding van het Lam Gods

Mail

Marthe van Bronkhorst (zij/haar) is schrijver, theatermaker en psycholoog en studeerde aan de VU Amsterdam en Harvard Medical School. Ze schreef voor onder meer Theater Ins Blau, Sonnevanck, Over het IJ festival, Kluger Hans, Meander, De Revisor en werkt aan een roman over duikers bij uitgeverij De Geus.

Hanneke Rozemuller (1998) is beeldedacteur bij Hard//Hoofd en illustrator. Met dromerige scenes met veel textuur en een beetje absurdisme wil ze een nieuw esthetisch laagje aan verhalen geven.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer