Asset 14

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Hard//hoofd is trotse mediapartner van literair festival Nieuwe Types, dat gedurende de hele maand maart plaatsvindt in Arnhem én online. Vanaf 1 maart kunnen (digitale) festivalbezoekers zich onderdompelen in het werk van nieuwe schrijvers, nieuwe verhalen en nieuwe vertelvormen. Jozien Wijkhuijs sprak met programmacoördinator Elke Decates over het organiseren van een ongebruikelijk festival.

Het was even omschakelen, vertelt Elke Decates, projectleider bij het Nieuwe Types Festival, maar het kon: in coronatijd het jaarlijkse festival organiseren. Normaal gesproken organiseert De Nieuwe Oost | Wintertuin haar festival in juni, zodat studenten Creative Writing van ArtEZ Arnhem afstudeeroptredens kunnen geven. ‘Deze zesde editie wordt echter georganiseerd in maart.’ Ook de maand waarin (normaliter) de Boekenweek plaatsvindt.

De organisatie wilde een aanvulling op de Boekenweek zijn: ‘Ons festival verlegt de aandacht van gevestigde naar nieuwe schrijvers, nieuwe verhalen en nieuwe vormen’, verwijst een enthousiaste Elke naar de slogan van het festival. ‘Dat misten we nog in het programma van de Boekenweek.’ Inmiddels is de Boekenweek juist verplaatst van maart naar de zomer, maar zie het vooral zo: des te meer tijd heb je vrij voor het Nieuwe Types Festival.

Terug naar de tekentafel

Nadat het festival vorig jaar grotendeels moest worden geannuleerd, verzamelden de organisatoren zich rond de tekentafel. ‘De hele jaarlijkse programmering werd onder de loep genomen’, vertelt Elke. ‘Wat moest er écht in het programma overeind blijven? De situatie dwingt ons om een ander programma te maken, maar er kan nog heel veel wél.’ Stapje voor stapje vonden de organisatoren een nieuwe vorm uit, die past binnen de beperkingen (maar vooral: de mogelijkheden!) van de coronacrisis.

Neem de online lunchspreekbeurten, waar bezoekers elke woensdag met hun boterham en kopje koffie kunnen luisteren naar verhalen over (onder andere) ‘New Age Publishing’ en ‘Robotstories’, verhalen geschreven voor zorgrobot Hero. Ook is er het online open podium Goed verhaal, lekker kort, waar aanstormend talent voordraagt via Instagram en Facebook.

Dat het festival is verhuisd naar de online wereld, betekent niet dat het héle programma in een scherm zit ingeblikt, benadrukt Elke. ‘We hebben er bewust voor gekozen om mensen ook de mogelijkheid te geven even weg te lopen van de computer of telefoon.’ Er komt een audiotour door de Arnhem genaamd De stad als, de literaire wandeling Biografie van een vlieg en een podcast genaamd Radio Debuut, waar debutanten Helena Hoogenkamp (Het aanbidden van Louis Claus, roman), Yentl van Stokkum (Ik zeg Emily, poëzie) en Roos Vlogman (Raaf, roman) vertellen over debuteren in coronatijd. In een opname van het vaste programma Het Grote Gesprek interviewt Lotte Lentes auteur Lize Spit over de rol van literatuur en de kracht van het boek.

Festivalpakketten

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de ‘thuisbezoekers’ echt ervaren dat ze op een festival zijn. Daarom kunnen mensen losbladige festivalnotulen kopen. ‘Zo kunnen ze veel bijdrages ook met een kop thee op de bank lezen,’ zegt Elke. Bovendien ontwikkelde de organisatie zeven festivalpakketten. Daarin zit in elk geval een festivalbandje en een daadwerkelijk ticket, maar bezoekers kunnen ook kiezen voor de ‘literaire steunpakketten’.

Van Hard//hoofd, bijvoorbeeld, of van onze concullega’s Op Ruwe Planken, Kluger Hans en De Optimist. ‘Het publiek kan platforms die een vergelijkbaar doel hebben een financieel hart onder de riem steken’, vertelt een trotse Elke.

Want trots is Elke zeker op het programma. ‘Zoveel dingen gaan niet door. Ik ben erg blij dat dit wél kan. Een evenement als dit is heel belangrijk voor literatuurliefhebbers en makers, misschien wel juist op dit moment.’

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm 1

Hoofdbeeld: Het Grote Gesprek, Nieuwe Types Festival

Mail

Jozien Wijkhuijs is altijd journalist, schrijver, en radiomaker. Af en toe is ze ook hobbybarvrouw, literatuurwetenschapper, stadsgids en de irritante idealist op je feestje.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen, wie hij was en waar hij vandaan kwam'

‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen. Wie hij was en waar hij vandaan kwam’

Sarah van Binsbergen sprak met Yomi Hitijahubessy, vlak vóór- en nadat die in Indonesië haar Molukse familie ontmoette. Wat deed deze reis, waarop ze ook de as van haar overleden vader uitstrooide over zijn geboorteland, met haar? Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

‘De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, ziet die in een mondiaal verband’

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar ‘Indotiteit’. Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

‘Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap’

‘Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.’ Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

'Dat intuïtieve dat ik altijd heb gehad, dat is mijn Papua-kant'

‘Dat intuïtieve heb ik altijd gehad, dat is mijn Papua-kant’

Broer en zus Jouwe zijn openhartig over hun grootvader, aan wie ze hun Papua-identiteit danken. Een identiteit waarin ze zich steeds meer zijn gaan verdiepen. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

‘Het ‘Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd’

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

Kleinkinderen van Indië: een introductie

Kleinkinderen van Indië - een introductie

Tussen 2018 en 2020 interviewden schrijvers Jason Keizer en Sarah van Binsbergen en fotograaf Amber Toorop Nederlanders met Indische roots. Lees hier hun introductie op een bijzondere interviewreeks. Lees meer

'Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’ 1

‘Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’

Na het overlijden van zijn grootouders vinden Stephan Splinter en zijn vader op zolder een schat aan informatie. Aan de hand van de documenten en de spaarzame verhalen van opa, beginnen ze hun veelbewogen familiegeschiedenis in Nederlands-Indië te reconstrueren. Lees meer

Joost Oomen wil de maan bezielen 3

Joost Oomen wil de maan bezielen

Onlangs verscheen Het Perenlied, de eerste roman van Joost Oomen. Roos Wolthers ging met hem in gesprek over vrolijkheid en twinkelende schuimspanen. Lees meer

Een stem van een muze

Een stem van een muze

Bij het schilderen van een portret geven kunstenaar en muze zich bloot. Het resultaat is de interpretatie van de kunstenaar. Wat nou als ook de muze zou kunnen praten? Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Hoe werkt een kunstenaar? 1

Hoe werkt een kunstenaar?

Hoe komt een kunstenaar tot nieuw materiaal? Drie makers wroeten in het uitgebreide archief van het Beeld en Geluid om er iets persoonlijks van te maken. Lees meer

Faust [working title] (foto door Michel Schnater) door

De opera Faust [working title] doorbreekt de stilte in corona-tijd

Iris Blaak liet zich meevoeren door 'Faust [working title]' van De Nationale Opera en interviewde de makers: Manoj Kamps en Lisenka Heijboer Castañón. Lees meer

Fossil Free Culture NL over een Museumplein zonder Shell  1

In de kunst is Shell niet welkom, zegt Fossil Free Culture NL

Bedrijven als Shell hebben in de cultuursector nog een dikke vinger in de pap. Een gesprek met de kunstenaars-activisten van 'Fossil Free Culture' over artwashing, politieke kunst en feminisme in tijden van klimaatontwrichting. Lees meer

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige 2

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige

Als een orkaan raast Raquel van Haver door het kunstlandschap. Maar vergis je niet: haar werkwijze is geduldig. 'Makers moeten tijd en ruimte hebben om te experimenteren en te onderzoeken.' Lees meer

Beeldbrekers (VII): 'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

In deze serie interviewt Hard//hoofd beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering 7: In een oude kogelfabriek op het Hembrugterrein is sinds deze zomer Het HEM te bezoeken, ‘een nieuw huis voor cultuur’. In gesprek met Laura Kemper. Lees meer

Beeldbrekers (VI): 'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

Op de Dutch Design Week staat dit jaar de maakbaarheid van toekomst centraal. Tom Loois, een van de curatoren van de tentoonstelling ‘The Object Is Absent’, over hun tentoonstelling zonder objecten. Lees meer

Beeldbrekers (V): Het verbindende museum

'We willen kunst niet als iets ingewikkelds zien'

Stedelijk Museum Schiedam zoekt contact met de Schiedammers. Door van Schiedam een museum voor Schiedam te zijn, vielen ze in de prijzen. Sophie van Lawick van Pabst sprak met Catrien Schreuder en Colin Huizing over het museum als verbindende kracht. Lees meer

Beeldbrekers (IIII):'Musea bezoeken is net als goede wijn drinken: je moet het leren.'

'We gaan niet alleen naar het museum om vermaakt te worden.'

In gesprek met Letty Ranshuysen over publieksonderzoek in musea, incrowd en gebloemde olifanten. Lees meer

Compromisloze solidariteit 1

Compromisloze solidariteit

'Mensen vragen wel eens: wat lost het op om te gaan demonstreren.' Lees meer

Beeldbrekers (III): 'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

In gesprek met Marleen Hartjes, programmacoördinator bij het Van Abbemuseum, waar ze met ‘Onbeperkt Van Abbe’ programma’s organiseert voor mensen met een beperking. Lees meer