Asset 14

Breek het brutalisme

Breek het brutalisme

hard//hoofd · Marthe van Bronkhorst - Breek het Brutalisme

Ik fiets na jaren weer langs de VU en de vernieuwde Zuidas en ik weet niet wat ik zie. Er staan gebouwen die opengereten lijken door natuurrampen (dit is integraal onderdeel van het design), panopticums van 100% raam met exoskeletten en natuurlijk het Sovjetblok dat de VU zelf is. Geen van deze ‘nieuwe’ gebouwen is af: onaf, gebrokkeld en ongeverfd lijkt het nieuwe af. “Bruut” noemen ze dat dan, deze bouwstijl, gekenmerkt door “grote blokachtige structuren” van “ruw onafgewerkt gewapend beton” of “metselwerk”. Of voluit ‘brutalisme’, hip and happening, aldus het NRC. En dan lees ik ook nog dat éénkleurige zwerfkeien als het Eye, Stedelijk en Sloterdijk officieel niet eens tot het brutalisme behoren, want die zijn wél afgewerkt. Of zoals Dolly Parton het zou verwoorden: “It costs a whole lotta money to look this cheap.” Fans van het brutalisme roemen vaak het gebouw zelf, niet de architect. Het gebouw wordt een “walvis” genoemd, als een dier dat er ook niets aan kan doen dat hij zo obees is. Zo zegt brutalismefan Martjan Kuit in hetzelfde NRC-stuk: ‘De aula van de TU Delft, is een grote walvis, hij dwingt alle gebouwen eromheen tot bescheidenheid. Onmogelijk om over dit gebouw geen mening te hebben.’

Fout. Ik heb geen mening over dit gebouw, mijn mening is dat de geestesgesteldheid van de architect grondig moet worden onderzocht. Welk zinnig denkend mens modelleert naar de Sovjetstijl? De Sovjetstijl was niet eens een stijl, maar een besparingsmethode: als Chroesjtsjov alle huizen maakte van geprefabriceerde onafgewerkte betonplaten, was dat goedkoper. Het achterliggende idee was dat mensen maar 9 m2 per persoon nodig hadden. Zijn we uit oorlog en ellende verrezen om onze zestien wakende uren toch weer door te brengen in bunkers (waardoor je het liefst de overige acht uur aan de wodka gaat)? Ja dus! Brutalisme is niet alleen hip, het wordt aangemoedigd, gestimuleerd, bekroond! In november wordt de Betonprijs uitgereikt, voor het beste betonproject. Méér beton in het straatbeeld. Daar kan stichting Jantje Beton niet tegen op.

Wat wil een stad nog meer dan zo’n grijs plateau van apenrotsen (Leeuwenburg), verhuisdooskleurige monoliet (VU) of een betonnen ventilatierooster op pootjes (Wibautstraat)? Wie is niet dol op het ziekenhuiswitte legoblok van de Ravel Residence, de corpulente botervloot van het Stedelijk of het Leonardo Hotel, dat nog het meest wegheeft van rijen bruine kunstgebitten?

Ik heb hier het volgende op te zeggen:

Breek het brutalisme

Prutswerk
Praters maken praatjes
Stratenmakers straatjes
waar ze zelf niet wonen
Daarom wordt het
flutwerk
Lekker architect zijn,
kleien, beetje gek zijn
’t is geen echte baan maar
ik noem het mijn
kunstwerk
Moeilijke constructies
met ruimtelijke functies
’t was echt een bevalling
inderdaad een
kutwerk
Ugly ass gebouwen
Onze harten rouwen
Liever in zes planken
dan leven in die
Grafzerk

Shit mijn ogen bloeden van de woede op de Boelelaan
Ik voel het aan mijn binnenste ik wil daar niet naar binnengaan
Binnenstebuiten keert mijn maag van Buitenveldertse brokken
Beton als gezwellen in een stad vol pokken
Is Sloterdijk echt zo lelijk of zit er een verhaal in
’t is de Sovjetmindset – daar moet Stalin
Wat is de deal met al die bouw freaking putten,
nog minder fundament voor kunst dan vier keer Rutte
(gepruts) Nieuw aan Nieuw-West zijn huizen zonder ramen,
voor mensen zonder namen, als de aliens hier kwamen
stond het Stedelijke moederschip al klaar maar waren ze
omgekeerdgedraaid want het beton is gewapend,
zeiden ze beam me up Scotty, dit is hel, waar is de aarde
Beige en ravage zijn de grootste inspiratie
van nazi’s die geen legoblok op blok kunnen plaatsen
Leonardo Hotel? Da Vinci draait zich in zijn graf om
Mona Lisa huilt, die monoliet doet haar de das om
Ik eyeball aan het IJ een doorn in mijn oog
als een slechtgevouwen vliegtuig op de kant ligt ie droog
En kijk ik verder dan zie ik die magnetische boog
de pontsteiger moest lelijk, de pontsteiger moest hoog
Het IBM-kantoor van witte duploblokken
lijkt op vierhonderd gestapelde kampeerkoelboxen
maar in architectonisch Babylonisch
gelul kun je niet werken, in gelul kun je niet wonen

Vroeger hadden huizen rode daken
en ik weet dat smaken
ook verschillen net als modegrillen
Ik kon de zon de wolken nog zien raken en er staken
tegels uit de gevels het was klein en scheef o je weet het
want hoogbouw komt voor de val
en roofbouw is overal
Enough now ‘t is boordevol beton ik maak het allemaal undone
want hoogbouw komt voor de val
en roofbouw is overal
genoeg grauw ‘t is boordevol beton ik maak het allemaal undone

Waarom maken mensen met complexen die complexen
Kan een dokter even kijken naar die architecten
“Kijk mam, ik heb een bouwtekening gemaakt”
“Nee schatje, is niet af, er ontbreekt nog wat smaak”
Geef me gevels geef me leven geef een beetje je beste beentje
Ramen en versiering, laagbouw en een vliering,
beetje kieren beetje schwierigheid en je ne sais quoi
een fingerspitzengefuhl een parterretrap
Is het teveel gevraagd, moet het minimalistisch
geef toe dat je lui bent, iedereen weet dat het kitch is
met een communistisch twistje
design is big business
Maar wel verneukeratief dat die leuke bouwtypes die zo lucratief al die meuk daar tiefen
er zelf niet komen
zelf niet wonen
zelf niet over dromen

Ze zijn de kauwgomkwat op het gezicht van de stad
Weg met nihilisme
Breek het brutalisme

Prutswerk
Praters maken praatjes
Stratenmakers straatjes
waar ze zelf niet wonen
Daarom wordt het
flutwerk
Lekker architect zijn
kleien, beetje gek zijn
’t is geen echte baan maar
ik noem het mijn
kunstwerk
Moeilijke constructies
met ruimtelijke functies
’t was echt een bevalling
inderdaad een
kutwerk
Ugly ass gebouwen
Onze harten rouwen
Liever in zes planken
dan leven in die
Grafzerk

Audio is gemaakt in samenwerking met Fausto van Bronkhorst.

Mail

Marthe van Bronkhorst (zij/haar) is schrijver, theatermaker en psycholoog en studeerde aan de VU Amsterdam en Harvard Medical School. Ze schreef voor onder meer Theater Ins Blau, Sonnevanck, Over het IJ festival, Kluger Hans, Meander, De Revisor en werkt aan een roman over duikers bij uitgeverij De Geus.

Hanneke Rozemuller (1998) is beeldedacteur bij Hard//Hoofd en illustrator. Met dromerige scenes met veel textuur en een beetje absurdisme wil ze een nieuw esthetisch laagje aan verhalen geven.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer