Een eigengereide pianist/componist: even divers als grillig en even speels als uitdagend." /> Een eigengereide pianist/componist: even divers als grillig en even speels als uitdagend." />
Asset 14

Oscar Jan Hoogland

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In 'hard//hoofd kiest' wordt door de muziek- en beeldredactie twee keer per maand een relatief onbekende muzikant, band of beeldend kunstenaar uitgelicht. Het is een keuze uit het werk van iemand die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer selecteerde de audioredactie pianist/componist Oscar Jan Hoogland: even divers als grillig en even speels als uitdagend.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Worst-Kaas-Scenario.mp3]Trio Hoogland | Austbø | Baggiani - Worst Kaas Scenario (live in het Bimhuis)

Toelichting: Rampetampetam Tsjing Boem Jazz: Jazz is een geweldig spel. Harald Marcos en ik hebben het alle drie op school geleerd. Hier spelen we het aan de hand van een stukje van mij (120% plagiaat. Alles erop en eraan; solo's en een klassieke indeling van de instrumenten: tsstsstetsss op de drums pompompompom op de bas (cello) en pingeldepingel pianosolo).

Oscar Jan Hoogland, Amsterdam 1983, is als pianist en componist actief in de wereld van geïmproviseerde muziek en dans. Hij werkt zowel in eenmalige samenwerkingsverbanden, als in een aantal vaste bands en groepen, zoals de groepen EKE en The Ambush Party, die zich richten op 'vrije improvisatie spontane', waarin de verschillende muzikanten ieder voor zich een steentje bijdragen aan composities die spontaan tijdens het spelen ontstaan. Maar ook speelt hij in De Bakfietsband: een groep straatmuzikanten in een bakfiets en is hij lid van The Royal Improvisers Orchestra. Naast zijn werk in geïmproviseerde muziek, is Oscar Jan actief als componist voor theater- en dansmuziek en schrijft hij muziek voor zijn eigen groepen, andere ensembles en muzikanten. Hard//hoofd legde hem een aantal vragen voor.

Wat is je werkwijze? Dat verschilt nogal. Ik speel veel geïmproviseerde muziek: zonder afspraken beginnen aan het concert. Dat kan inadhoc ensembles zijn, maar ik heb ook vaste groepen als EKE en The Ambushparty, waarbij we inmiddels heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarnaast componeer ik ook. Soms mondt dat uit in een mengvorm, zoals in m'n jazztrio. Het liefst werk ik met andere mensen samen als een bandje. Daar kan dan uiteindelijk van alles uitkomen: klassieke muziek, impro of pop. Globaler gezien denk ik dat mijn werkwijze vaak als volgt verloopt:

1: Hé wat is dat nou dat is interessant daar snap ik geen hout van wat gebeurt daar nou.
2: Juist ja oh dus die kan me daar wat meer over vertellen. Ah, wow te gek. Nou als dat zo is dan ga ik dat maar eens even goed oefenen.
3: Ja nou kan ik het ook, maar dat is een beetje saai want dat deden zij al. Eens even kijken wat we daar nog aan toe zouden kunnen voegen.
4: Kijk papa en mama wat ik nou gemaakt heb: een.....! Raar he?

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/EKE_BIM_2_mix3-kleine-mp3.mp3]EKE - live op het dOeK festival in het Bimhuis (Yedo Gibson - tenor sax, Oscar Jan Hoogland - electrisch clavihord, Gerri Jaeger drums, )

Toelichting: Geïmproviseerd stuk. Muziek gemaakt van geluid en interactie. We kwamen hier uit op een mooie 'stop and go'-structuur. Het clavichord is zowel gevaarlijk hard als humoristisch uitversterkt, met de vele "elastieke" noten. Een clavichord is een toetsinstrument waarop je de tonen kan buigen door de toetsen dieper in te drukken. In dit stuk zit ook een prachtige stilte die Yedo geweldig dapper doorbreekt met een brutale inzet.

Wat zijn muziek en musiceren (idealiter) voor jou? Kunst maken met geluid en plezier beleven aan kunst maken met geluid.

Hoe verhouden je verschillende groepen en projecten zich tot elkaar? Daar ben ik op het moment totaal niet uit. Ik maak pop, modern-klassiek, muziek voor voorstellingen, dansimprovisatie, beeldende kunst geluidsinstallaties, hip-hop in een bakfiets, jazz, impropunk. Ik weet dat ik het doe en dat het net niet in m'n agenda past. De basishouding over de gehele linie is er wel één van kunst maken die je zelf aan de orde vindt. Dit is de beste vraag, want ik weet het antwoord echt nog niet. Potverdikkie.

Wat moet de muziek in jouw ogen met de luisteraar doen? Niets. De visie dat muziek en kunst in het algemeen iets moet uitdrukken of expressiviteit van de kunstenaar moet overbrengen op de luisteraar lijkt nog vaak verplichte kost. Films hoeven niet begrijpelijk te zijn. Muziek hoeft je niet te beroeren. Het moet wel heel goede muziek zijn. Dat kan betekenen dat het iets met je doet. Het kan ook betekenen dat het uiterst goed werkt in een Japanse WC om je poep- en kreungeluiden te maskeren. Of het kan betekenen dat de geluiden rijk en complex zijn, als een schilderij van Jackson Pollock. Of dat de oorzakelijkheid binnen de muziek fascinerend is als een flitsend opgezette voetbalaanval.

En de luisteraar met de muziek? Voor mijn muziek moet je actief zijn. Het is geen warm bad waar je je lekker in kan dompelen. Je bent medeplichtig.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/the-ambushparty-zwartrijder.mp3]The Ambush Party - Zwartrijder (Natalio Sued - tenor sax, Oscar Jan Hoogland - piano, Harald Austbø - cello, Marcos Baggiani - drums.)

Toelichting: Instant compositie. Een volledig geïmproviseerd stuk muziek. Geen noot van te voren opgeschreven, niets afgesproken. Speels en avontuurlijk.

myspace:
www.myspace.com/oscarjanhooglandwww.myspace.com/ekemusic
www.myspace.com/debakfietsbandwww.myspace.com/ambushtheparty

websites:
oscarjanhoogland.wordpress.comwww.doek.org

Nog meer horen? er staat een mooi concert op de vpro website:
http://vprojazzlive.radio6.nl/2010/03/10/carte-blanche-voor-oscar-jan-hoogland/

Mail

Audioredactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer