Een keuze uit het werk van een kunstenaar die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer het werk van Edwin Jans." /> Een keuze uit het werk van een kunstenaar die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer het werk van Edwin Jans." />
Asset 14

Edwin Jans

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden.
In 'hard//hoofd kiest' wordt door de muziek- en beeldredactie twee keer per maand een relatief onbekende muzikant, band of beeldend kunstenaar uitgelicht. Het is een keuze uit het werk van iemand die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen.

Deze keer staan de schilderijen van Edwin Jans (1976) in de aandacht. In 2009 studeerde Edwin af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.


acryl/inkt op doek 50x60, 2009 zonder titel


acryl/inkt op doek 20x35, 2009 Holiday in Combadia


acryl/inkt op doek 25x35, 2009 zonder titel


acryl/inkt op doek 35x50, 2010 zonder titel


acryl/inkt op doek 30x40, 2010 zonder titel

Wat zien we? Vijf doeken die ik in het laatste jaar heb gemaakt. Het zijn landschappen waarin de mens lijkt te zijn uitgestorven. Wat rest zijn bouwsels en door de mens gemaakte voorwerpen die zich lijken te verweven met de natuur. Zij muteren als wildgroei alsof het de natuur zelf is. Deze verweving en eigengemaakte voorwerpen lijken een strijd met elkaar te voeren, maar zij leiden hun eigen leven.

Kun je me wat vertellen over je werkwijze? De doeken ontstaan uit flarden herinneringen van de reizen die ik zelf heb gemaakt en beelden die ik in de media heb gezien. Omdat het flarden van herinneringen zijn, maak ik meer gebruik van de sferische omstandigheden, in plaats van een concreet beeld zoals een foto. Daardoor heb ik de vrijheid om een doek te laten groeien totdat het voor mij een beeld vormt dat voor mijn gevoel af is. De keerzijde van deze werkwijze is dat ik continu scherp moet zijn om niet een middelmatig verzadigd werk te maken. De voorwerpen en bouwsels in mijn werk zijn een teken van de sporen en structuren die een mens achterlaat en zodoende ook weer onderdeel worden van een omgeving.

Wat fascineert jou? De ontzettend complexe wereld waarin wij leven, waarin veel landschappen bijzonder op hun eigen manier zijn door het klimaat, het licht wat er schijnt en de toevoeging van de mens aan het landschap.

Wiens werk bewonder je? Andere mensen bewonder ik niet zo snel, maar regelmatig zie ik werk dat mij raakt. Op dit moment vind ik dat bij onder andere het werk van Malcolm Morley, Jean Brusselmans, Albert Zwaan, William Steiger en Hans Broek. Niet alleen word ik geraakt door hun werk, maar ook sluit het aan bij mijn eigen initiatieve gevoelens en opvattingen over de schilderkunst. Jean Brusselmans heeft een quote waarin hij goed verwoord wat ik daarmee bedoel: "In mijn schilderijen blijft een lijn een lijn. Een kleurtoets of verflagen blijven wat ze zijn. De echte schilder zoekt geen nabootsing maar wel een hogere waarheid. Wat hem aanbelangt, is de morele kleur van het schilderij, waardoor de volle betekenis ervan ineens uitgedrukt wordt. Niet alleen inspiratie, maar ook redenering brengt een dergelijke kleur voort. Kunst bestaat hierin licht te geven aan alle dingen, ook aan de ondankbaarste en aan de armste."

www.edwinjans.nl

Het werk van Edwin Jans is van 19 maart tot 17 april te zien in de tentoonstelling ‘Burned figures & altered landscapes’ in galerie AYACS te Amsterdam http://www.ayacs.nl/lopend.htm

Mail

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer