Dagan Cohen en Barbara de Wijn zijn de oprichters van Upload Cinema, een maandelijkse avond waarbij Youtube-filmpjes op het witte doek te zien zijn. Voor hard//hoofd kozen ze hun favorieten." /> Dagan Cohen en Barbara de Wijn zijn de oprichters van Upload Cinema, een maandelijkse avond waarbij Youtube-filmpjes op het witte doek te zien zijn. Voor hard//hoofd kozen ze hun favorieten." />
Asset 14

Upload Cinema

Dagan Cohen en Barbara de Wijn zijn de oprichters van Upload Cinema, een maandelijkse avond waarbij Youtube-filmpjes op het witte doek te zien zijn, iedere keer met een ander thema. Ze begonnen in De Uitkijk in Amsterdam, inmiddels is Upload Cinema uitgebreid naar vijftien Nederlandse steden. Behalve de maandelijkse vertoningen in de bioscoop wordt Upload Cinema voor verschillende projecten gevraagd. Zo stelden ze voor het Eye filminstituut, het Van Gogh Museum en Foam een programma samen over illusie en werkelijkheid, en werken ze dit jaar samen met het IFFR in Rotterdam. In een gesprek met hard//hoofd komen onder meer een absurde politieagent, melige pubercultuur en wonderlijke spaghetti langs.

Typisch Youtube? Tja, waar te beginnen? Dagan en Barbara noemen de dialoog een essentieel onderdeel van Youtube. Kunstenaars, amateurfilmers; iedereen reageert op elkaar. Dagan: "Er ontstaan mash-ups, waarbij er telkens weer nieuwe lagen worden toegevoegd." Deze mash-ups laat ook zien dat het hedendaagse idee van kunst anders is dan voorheen. "Kunst op het internet is vluchtig, en niet meer iets voor de eeuwigheid," zegt Barbara. "Ook snelheid, energie en ergens zin in hebben spelen een rol bij de waardering van kunst," vult Dagan haar aan.

Dagan: "Spontaniteit is de norm op Youtube. De filmpjes zijn vaak pretentieloos, achteloos bijna en hebben een soort rauwheid in zich." Een ontwikkeling die volgens Dagan eigenlijk al begon bij America's Funniest Home Video's, en zich op Youtube heeft doorgezet.

Ook bedrijven als Levi's nemen deze stijl over, zoals in dit filmpje uit het laatste programma van Upload Cinema.

Een klassiek Youtube-voorbeeld, waarbij een vader zijn zoontje filmt, nog verdwaasd van de verdoving na een tandartsbehandeling. Dagan: "Een spontaan filmpje dat een gigantische hit werd, omdat het zo pretentieloos is. Op Youtube kan iets dat zomaar werd opgenomen ineens veel betekenis krijgen, omdat het publiek dat eraan toekent." En waar weer nieuwe filmpjes van worden gemaakt; de teksten van David zijn een heel eigen leven gaan leiden op Youtube.

Barbara: "Zo'n politieagent in een korte broek, het is net een cartoon." Een ongelooflijk filmpje, vindt ook Dagan: "Een absurde vorm van machtsmisbruik. Er is trouwens hierna onderzoek gedaan naar deze agent, hij bleek wel vaker dit soort dingen te doen en is ontslagen. Het trekt de aandacht omdat het schokkend is en wrang, en zo absurd dat het ook grappig is. Wat populair is op Youtube zijn ook dingen die misschien moreel niet okee zijn."

h//h: Wat is dan de rol van curator op zo'n plek als Youtube, dat dus in wezen een plek zonder autoriteit of morele regels is? Is dat niet tegenstrijdig, en willen mensen wel een curator?

Daar hoeft Barbara niet lang over na te denken. "Ik denk zeker dat er behoefte is aan onze rol, juist in de veelheid aan filmmateriaal dat Youtube biedt. Kijk bijvoorbeeld naar filmfestivals zoals het IDFA. Als programmeur voor bioscopen spitte ik de hele programma-gids door, maar ik vind een VPRO-dag of Volkskrant-dag heel fijn, waarbij je gewoon één kaartje koopt en een hele dag goede films ziet. De voorselectie van een aantal deskundigen is heel belangrijk."

Selecteren in het grote woud aan materiaal, zo werkt Upload Cinema ook. De selectieprocedure heeft eigenlijk de vorm van een trechter. Aan de hand van een thema kunnen de leden filmpjes die ze op het net vinden insturen. Uit deze lijst, die meestal bestaat uit zo'n 200 filmpjes, worden door een community-jury van ongeveer 30 mensen weer zo'n 60 filmpjes geselecteerd, en uiteindelijk doen een paar mensen de laatste selectie.

Dagan: "Een leuke combinatie van rap en poëzie. Youtube is ook een uiting van de melige pubercultuur. Pubers uiten zich natuurlijk altijd door kleding, muziek, etcetera, maar met dit soort filmpjes is Youtube voor jongeren een eigen expressiemiddel." Daarnaast is het ook een filmpje dat al snel werd opgepikt door de leden van Upload Cinema voordat het een hit was, zonder dat ze dat hadden voorspeld. "Onvoorspelbaarheid is ook typisch Youtube", verklaart Barbara.

Dit is ook een voorbeeld van de pubercultuur, een van de vele webcamfilmpjes waarin mensen hun hart luchten. Dagan verbaast zich er steeds weer over dat mensen op Youtube zo open zijn, omdat het anoniem is. "Maar daardoor zijn ze juist heel persoonlijk. Iets dat je op televisie zelden ziet."

Dagan: "De eerste televisie-hoax!" Barbara: "Mijn favoriete filmpje uit het thema Net Echt, een oude 1 April-grap van de BBC."

Tot slot zonder twijfel het favoriete filmpje van de hard//hoofd-redactie uit het Net Echt-thema. De ploeterende mens, even knullig als aandoenlijk.

Om op de hoogte te blijven van de vertoningen van Upload Cinema of om zelf filmpjes in te sturen, klik hier.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar