De zeemeerminnen, vampiers, gekke dansjes en ‘orgie’ in de film Flaming Creatures van Jack Smith waren in 1968 te veel voor de Amerikaanse senaat." /> De zeemeerminnen, vampiers, gekke dansjes en ‘orgie’ in de film Flaming Creatures van Jack Smith waren in 1968 te veel voor de Amerikaanse senaat." />
Asset 14

Benevelen

Elke dag verschijnt op hard//hoofd het fameuze woord van de dag. Bij één van deze woorden zoekt Mila elke maand een passend beeld uit de kunstgeschiedenis. Vandaag de film Flaming Creatures van Jack Smith. De fantasiewereld met zeemeerminnen, vampiers, gekke dansjes en een ‘orgie’ waren in 1968 te veel voor de Amerikaanse senaat.


Jack Smith (1932-1989), Flaming Creatures, 1963

(Bekijk de hele film hier:
http://www.ubu.com/film/smith-jack_flaming.html)

Is there a lipstick that doesn’t come off when you suck cocks?
Yes, it’s an indelible lipstick
But how does a man get lipstick off his cock?
A man is not supposed to have lipstick on his cock.

Als je goed oplet hoor je deze dialoog langskomen in Jack Smith’s film Flaming Creatures. Als je goed oplet, want de stemmen zijn evenals het beeld vaag. Deze film is in Amerika officieel tot op de dag van vandaag verboden. En waarom? Schokkend is het allemaal niet echt. We zien een aantal slappe piemels en borsten, maar pornografie kan je het niet noemen. Ja er zit wel een verkrachtingsscene in, hoewel dat een soort befverkrachting is, dus dat telt niet. Maar schokkend is het best wel.

Het indertijd aanstootgevende element van de film zit hem in de mix van mannen en vrouwen, het androgyne: de meeste vrouwen in de film zijn mannen in travestiet. De film doet nu misschien gedateerd aan, maar travestieten vormden in de tijd van Flaming Creatures (begin jaren ’60) outcasts waar vooral met walging naar werd gekeken. Smith overtrad met de film de heersende (hetero)seksuele norm en dat riep en roept emotionele reacties op bij conservatieve Amerikanen. En ook Europeanen.

De Amerikaanse Senaat verbood de film en dit is wat ze er op 4 september 1968 over zeiden:
“Jack Smith’s film “Flaming Creatures” presents five unrelated badly filmed sequences ... a mass rape scene involving two females and many males which lasts for 7 minutes, showing the female pubic area, the male penis, male massaging the female vagina and breasts, cunnilingus, masturbation of the male organ ... lesbian activity between two women ... homosexual acts between a man dressed as a female, who emerges from a casket, and other males, including masturbation of the visible male organ ... homosexuals dancing together and other disconnected erotic activity, such as massaging the female breasts and group sexual activity.”
Je kunt merken dat ze stiekem van de film hebben genoten.

Flaming Creatures is een fantasiewereld van Smith, gemaakt in oriëntaalse sferen en vol Hollywood kitsch (ook wel zogenaamde Camp en Trash esthetiek genoemd). Er zijn zeemeerminnen en vampiers en andere vreemde ‘creaturen’ die gekke dansjes doen. Ze vormen een soort seksuele subcultuur. Een mooie scene is de aardbeving die op de ‘orgie’ volgt; deze werd geconstrueerd door simpelweg de camera op en neer te bewegen. Ik zeg: tof gedaan.

Zelf noemde Smith zijn film ‘a comedy set in a haunted movie studio’. Het is inderdaad een hilarische film. Hij werd opgenomen op het dak van Smith’s studio en is in zwart wit gemaakt. Smith wilde met zijn films een ‘esthetisch delirium’ creëren.

De film vormt een ode aan de actrice Maria Montez, een B-film actrice uit de jaren ‘40 die Smith adoreerde. Hij bouwde een altaar voor haar waar hij voor knielde om te bidden.

Jack Smith inspireerde met zijn avant-garde films diverse filmmakers en performance artists, zoals bijvoorbeeld Andy Warhol. Sommigen zeggen zelfs dat hij de godfather van performance art is. Hij was een van de eersten die live beeldmateriaal editte tijdens zijn performances. Hoe dan ook, Flaming Creatures is een bijzondere, hallucinerende film, helemaal wanneer je hem in het tijdsperspectief plaatst. De muziek is heel belangrijk; we horen bijvoorbeeld het nummer “It Wasn’t God Who Made Honky Tonk Angels” van de Amerikaanse zangeres Kitty Wells, een populair countrynummer uit de jaren ’50.

Van Smith's werk is helaas niet veel over; foto’s, teksten en performances zijn nooit uitgebracht of niet opgenomen. In 1989 stierf hij aan AIDS.

Mail

Mila

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

De ontkieming van een ruimte

De ontkieming van een ruimte

Hoewel de aandacht voor de oorlog in Oekraïne lijkt af te zwakken, blijft kunstenaar Rob Voerman onverminderd betrokken. Sophia Bustin vraagt zich af wat geëngageerde kunstenaars precies doen en betekenen voor de maatschappij en gaat daarom bij hem langs. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer