Asset 14

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Tom Kniesmeijer reflecteert op queer activisme en wat literatuur voor hem betekent. 'Er moet gestreden worden én er moet geschreven worden.'

Zat ik zomaar ontroerd in de Balie in Amsterdam. Burgermeester Femke Halsema gaf de aftrap van het Vrijdenkersfestival met een pleidooi voor empathie en tolerantie, Alara Adilow droeg een van haar bekroonde gedichten voor en de centrale gast, auteur Torrey Peters (Detransition, baby), deelde een aantal scherpe observaties. Wat was aangekondigd als een avond over trans literatuur, werd een avond over universele thema’s als hoop, strijd en schaamte. En Selm Merel Wenselaers stal mijn hart.

Als een blok viel ik voor haar. Dat zeg ik niet goed. Ik viel niet en er was geen blok, daarvoor gaven haar woorden te veel stof tot nadenken. Als roze en lichtblauw gekleurde wolken daalden Wenselaers’ gedachten rondom me neer. Ik vond haar inspirerend, hoopvol in haar twijfel en relativering. In twijfel groeit de wereld: groots stond ze daar, achter het katheder. Ze fascineerde me. Ik was jaloers. Zij sprak en ik luisterde, ik wilde net als haar zijn. Haar zijn. Het was een complexiteit die me ontroerde.

In een gesproken column vertelde ze over haar zoektocht en hoe ze zich spiegelde aan het coming of age verhaal van schrijver Édouard Louis: het oncomfortabele kind wiens wezenlijke zelf onderdrukt wordt, tot het naar de grote stad vlucht en een nieuwe gedaante aanneemt. Wanneer Édouard filosoof Didier Eribon ontmoet, imiteert en bewondert hij hem, hij haat hem en heeft hem lief. Wil hem zijn. Allemaal op hetzelfde moment. ‘Precies het gevoel dat ik bij jou kreeg, na het lezen van Detransition, baby,’ besluit Wenselaers, met een grote glimlach naar Peters.

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat 2
Fotograaf: Viktoryia Kharytonava, De Balie

Wenselaers zelf kwam uit haar geboortedorp via Antwerpen in Amsterdam terecht: ‘Een verlegen Belgisch jongetje dat naar de grote stad verhuist om de vrouw te worden die ze altijd al was.’ De werkelijkheid is er een van twijfel en schaamte. Ze vindt zichzelf een luie trans: ze doet niet genoeg haar best. Op vakantie in New York, veilig ver weg, scoort ze een zwart jurkje en een paar rode pumps en ze bezoekt een trans ontmoetingsplek in een morsige bar. Als ze mannelijke aandacht trekt – ‘Ik was er niet om iemand buiten mezelf te vinden’ – vlucht ze het toilet in, waar ze lieve complimenten ontvangt van andere queer personen. Een transformerend moment.

Gespiegelde geschiedenis

Wenselaers’ woorden wierpen me terug naar 1980, toen ik als beginnend homo stilletjes op mijn studentenkamer in de grote stad zat, en steun zocht in de literatuur. Het ontbrak me aan een voedingsbodem voor mijn nieuwe leven. De woorden van James Baldwin zoog ik op als moedermelk. In Bijna binnen handbereik lag alles besloten wat ik als twintigjarige niet wist over mijn positie in de maatschappij. Dat we als homo’s vooraan stonden in een cultuurstrijd, bijvoorbeeld. Baldwin leerde me welke prijs de tolerantie heeft: je diende je als homo strikt te houden aan de jouw toebedachte rol. In die tijd mocht je kiezen uit twee: óf de gierende lach en gespeelde affecties van entertainer en tv-persoonlijkheid Albert Mol instuderen óf in beeld verschijnen als een eenzame lijder aan homoseksualiteit, waarbij je, om het dreigende geweld van familie, buren en collega’s voor te zijn, onherkenbaar werd gemaakt met een balkje voor je ogen en een vervormde stem. Bovenal was het een dagtaak om volop erkentelijkheid te tonen in contacten met ‘ruimdenkende’ hetero’s.

Ik ontdekte dat er maatschappelijke schaamte besloten lag in de wetenschap dat mijn bestaan zoveel haat op wist te wekken

Hoe mooi om in dat kader Peters te horen vertellen waarom ze juist als trans vrouw een boek over detransitie schreef. ‘Je mag bij Gods gratie oversteken als transgender, maar dan is wél je taak om in je eerste poging de perfectie te bereiken. Dat is niet reëel voor trans personen, en het is niet reëel voor cis personen.’ Bam. Die zat. Ter plekke realiseerde ik me hoe oncomfortabel ik me als cis man altijd voel wanneer ik als zodanig wordt aangesproken. Er lijken voorschriften voor gedrag bij te horen die ik niet goed begrijp of mij minder natuurlijk voorkomen.

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat 1
Fotograaf: Viktoryia Kharytonava, De Balie

Zowel Wenselaers, Adilow als Peters benoemden hun geïnternaliseerde transfobie en meteen was ik weer terug bij mijn eigen schaamte, iedere keer dat ik als student een ‘Er is hoop’ sticker van een lantaarnpaal trok. Volgens de aanhangers van deze evangelische beweging zou ik als homo nooit gelukkig kunnen worden en zeker sterven aan aids. Ik ontdekte dat er maatschappelijke schaamte besloten lag in de wetenschap dat mijn bestaan zoveel haat op wist te wekken. Er is een onveiligheid die voortkomt uit de gedachte dat je nèt te veel afwijkt van wat men accepteert in de ander. Was ik een ongemakkelijk onderwerp van discussie, een persoon met wie welwillende mensen medelijden moesten hebben van zichzelf? Zittend tussen het publiek in de Balie realiseerde me dat ik best veel van mezelf heb laten zien in mijn leven, maar me ook heb ingehouden. Uitspraken van zowel Wenselaers als Adilow kwamen dan ook hard binnen: eerst schaam je je over jezelf, daarna over het feit dat je dergelijke gevoelens hebt.

Opbloeien in strijd

Er zijn nogal wat mensen met een diversiteitsbeperking: ze bestrijden fanatiek alles wat anders is, om het eigen fragiele zelfbeeld te beschermen. Zij breken af en wij bloeien op. Zo hielden we aan de evangelische tegenwind de jaarlijkse Roze Zaterdag over.

Op dit moment ligt het front van de cultuurstrijd bij de trans wereld. Wetgeving die vanzelfsprekend zou moeten zijn , wordt opgehouden, zoals het zelfbeschikkingsrecht van transgenders bij het wijzigen van de geslachtsaanduiding in het paspoort. Denk ook aan de aangescherpte sekseregels bij sommige sporten en de discussie over de toegang tot hormoonblokkers. Maar de trans literatuur floreert. Schrijvers klimmen op elkaars schouders. Wenselaers vertelde dat ze samen met een opkomende generatie auteurs een WhatsApp-groep is begonnen – een steungroep waar ik best jaloers op ben. Een van de lopende discussies is of je in deze tijd trans auteur kunt zijn zonder activist te zijn. Is het nog wel aanvaardbaar om gewoon iets heel erg mooi te schrijven?

‘O ja, alsjeblieft!,’ schreeuwde het in me. ‘Schrijf! Schrijf mooi, schrijf fel, maar schrijf!’ We hebben allemaal onze eigen strijd te voeren om mens te kunnen zijn. En zolang de wereld niet met empathische blik naar elk individu apart kan kijken, is niemand veilig in deze wereld. Ook ik niet, ook al ben ik, behalve homo, ook cis man, wit en hoog opgeleid.

Literatuur transporteert me naar het leven van een ander en laat me mijn eigen menselijkheid daarin herkennen – een kleine transformatie. De kracht van persoonlijke verhalen brengt ons universeel verder. Er moet gestreden worden én er moet geschreven worden. ‘Starten met een ik en eindigen met een wij’, zo noemde Wenselaers het. Door zichzelf vooruit te schrijven, stuwt ze mij vooruit. De wereld vooruit. Ik kan niet wachten op haar boek. Het is háár boek. Maar het gaat ook over mij.

Fotograaf header: Viktoryia Kharytonava, De Balie

Mail

Tom Kniesmeijer is psycholoog en schrijft verhalen en essays. De kronkelingen van de tijdgeest én individuen die afwijken van de norm ontroeren hem. Twee korte verhalen werden gepubliceerd in tijdschrift Proefdruk en Hard//hoofd magazine plaatste zijn essay Vijftig jaar vrijheid van beweging, over discorevolutionair Tom Moulton. Welgemoed werkt hij aan de afronding van zijn eerste roman.

Viktoryia Kharytonava

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - brief 1

Het privilege van lesbisch-zijn

Een nooit verstuurde brief die door Jochum Veenstra op Hard//Hoofd gepubliceerd werd, begon een eigen leven te krijgen in het hoofd van Ettie, die niet zo goed wist wat ze ervan moest vinden en er toen maar over besloot te schrijven. Het resultaat is een niet-verstuurde brief die ze toch besloot op te sturen. Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al veertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 januari aan als kunstverzamelaar en ontvang in januari je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar