Asset 14

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Slavernij bestaat nog steeds, een derde van de bossen in Australië is verbrand als gevolg van onze CO2-uitstoot en meer dan 820 miljoen mensen lopen rond met een lege maag. Op LinkedIn en Instagram ziet Wieneke van Koppen echter alleen maar voorspoed en persoonlijk geluk. Hoe zit dat? Ze gaat te rade bij emotie-psycholoog Ad Vingerhoets.

Begrijp me niet verkeerd: ik gun mijn ‘connecties’ alle goeds. Ik geniet heus mee tijdens uitreikingen en feestjes en like braaf de berichten over hun toffe prestaties op sociale media. Ik voel mij ook oprecht trots als mijn naasten iets nieuws bereiken. Tegelijkertijd raak ik door de toon van veel berichten die ik op LinkedIn zie langskomen flink geïrriteerd. De dikwijls tenenkrommende woordkeuzes spelen hierin geen geringe rol, zagen een vriendin en ik laatst toen we deze gedeelde ergernis bespraken en door onze beide tijdlijnen scrollden.

‘Ik ben dankbaar dat ik mijn master heb mogen afronden’, lazen we bij de vleet, net als: ‘Ik ben ontzettend dankbaar voor de nieuwe uitdaging die ik aan mag gaan bij bedrijf X’. De woorden ‘mogen’ en ‘dankbaar’ duiden aan dat de schrijver bescheiden is. Maar hoe oprecht is die bescheidenheid als je je prestaties deelt met 500+ volgers? En is dit persoonlijke hoogtepunt zo uitzonderlijk dat je het met al die mensen moet delen?

Waarom sociale media ideaal zijn voor trotse mensen
Ik vraag aan hoogleraar Ad Vingerhoets, die werkt aan een boek over emoties, wat hij denkt van de drang om promoties, behaalde scripties en pas gestarte ondernemingen op sociale media te plaatsen. Hij snapt de behoefte van mensen om hun wapenfeiten te delen wel. ‘Persoonlijke prestaties gaan vaak gepaard met gevoelens van trots. Het behalen van een diploma, het binnenhalen van een nieuwe baan of het winnen van een wedstrijd is dan ook bij uitstek iets om trots te zijn. Die trots manifesteert zich in ons gedrag. Wie trots is, maakt zich fysiek groter en doet zijn borst vooruit. Als je trots bent, zet je spreekwoordelijk je veren op. Dat doen mensen online natuurlijk ook. Sterker nog: sociale media zijn ideaal om hoog op te geven van je prestaties.’

Bewondering voel ik voor mensen die doorzetten wanneer het allemaal tegenzit, hun demonen bevechten, de macht aanpakken

Pauwengedrag, dus. Ik vertel dat ik, hoewel ik het zeker waardeer als iemand iets bereikt heeft, de stortvloed aan trotse berichten tamelijk irritant kan vinden. Dat begrijpt Vingerhoets wel: ‘Trots is een positieve emotie, en doorgaans vertaalt dat zich in bewondering. Maar het kan ook negatieve uitwerkingen hebben. Mensen kunnen je als arrogant gaan zien. Arrogantie is ongepaste trots, dat zie je bijvoorbeeld wanneer een jongen bluft met de dikke auto van zijn vader.’

Arrogantie straalt niet van de berichten af, vind ik, want ik zie niemand pronken met de veren van een ander. Bewondering voelen voor de tientallen mensen langs wiens berichten ik wekelijks scroll, is echter wel een ander uiterste. Dat voel ik voor mensen die doorzetten wanneer het allemaal tegenzit, hun demonen bevechten, de macht aanpakken, taboes doorbreken en die belangrijke prestaties neerzetten. Mensen die een verschil maken, juist wanneer dat niet gemakkelijk is.

Trots en schaamte in de sport
Vingerhoets vertelt me dat onderzoeken naar trots regelmatig in de sportwereld plaatsvinden. Logisch, want daar gaat het om winnen en verliezen. Er is dan altijd wel iemand trots. Behalve in het geval van de kickbokswedstrijd tussen Rico Verhoeven en Badr Hari in december 2019, een match die al mijn lage verwachtingen (ik heb namelijk precies niks met kickboksen) overtrof door de bijzondere loop ervan. Ik zou het zelfs wel een van mijn favoriete tv-momenten van 2019 willen noemen.

Dé bokslegendes van dit moment stonden tegenover elkaar in de ring terwijl de muziek door de speakers pompte. Criminelen, voetbalhooligans en motorclubleden joelden voor hun favoriet vanaf de tribunes. Badr was aan de winnende hand en haalde met zijn voet uit naar Rico, maar blesseerde zichzelf daarbij. Stomme pech. Rico won. Maar behalve de wedstrijd zelf won Rico ook de liefde van vele kijkers door de hoffelijke knuffel en sportieve woorden die hij tegen Badr sprak. Toch was er ook geen sprake van feestvreugde in de zaal. Zowel Rico als Badr wist dat Rico slechts door het noodlot had gewonnen.

Als je laat zien dat je je schaamt, zijn anderen eerder geneigd tot vergevingsgezindheid

Onder andere op Instagram gaf Rico letterlijk aan teleurgesteld te zijn in zichzelf. Misschien schaamde hij zich ook wel. ‘Schaamte is de tegenhanger van trots,’ vertelt Vingerhoets, ‘en de manier waarop we het uiten is net als bij trots universeel, al manifesteert schaamte zich precies omgekeerd: we maken ons niet groot, maar klein en beginnen te blozen. Voetballers trekken hun shirt over hun kop als ze verliezen, ze willen niet gezien worden. Dat kleiner maken heeft een functie: als je laat zien dat je je schaamt, zijn anderen eerder geneigd tot vergevingsgezindheid.’

Trots of ijdelheid?
Over schaamte kan ik meepraten. Als kind liep ik al voortdurend met rode wangen van gêne rond, met name tijdens gymlessen waar ik voortdurend alle tref-, honk- en voetballen miste. Ook herinner ik me een schoolreis op de middelbare. Door onhandig geformuleerde instructies aan degene voorin, liet ik het hele voertuig een verjaardagsliedje zingen voor de verkeerde persoon. Na mijn excuses aan de echte jarige wilde ik niets liever dan door de grond zakken.

Zoals elke puber kampte ik in die tijd natuurlijk ook met terugkerende, dagelijkse onzekerheden. Er zijn maar weinig pubermeisjes die voldoen aan het hardnekkige schoonheidsideaal in de zeroes en dat resulteert in veel (letterlijk) navelstaren, zo ook bij mij. Verlost van tienerhormonen zie ik nu dat er geen reden was om zo onzeker te zijn, maar in de media waren er weinig rolmodellen om te laten zien dat je er ook mag zijn als je niet even lang en dun bent als Doutzen Kroes. Inmiddels laten body positivity-rolmodellen als Mayra Louise, Lizzo en Megan Jayne Crabbe aan jongeren zien dat diversiteit en schoonheid prima samengaan.

Deze beweging moedig ik van harte aan, maar ik kan mij voorstellen dat het voor deze vrouwen en voor de traditionele topmodellen soms ingewikkeld is om je passend uit te drukken over jezelf. Want waar zit de grens tussen zelfliefde, trots en ijdelheid? Ik leg de vraag neer bij Vingerhoets: ‘IJdelheid is een oppervlakkige uiting van trots. Het gaat puur over uiterlijk vertoon. Trots kan in sommige gevallen goed zijn voor anderen. Ze kunnen er iets van leren: dat ze een bepaalde opleiding af moeten ronden bijvoorbeeld. Een lichaam heb je. Van het zien van het lichaam van een ander kun je niet zoveel leren. Je kunt dus beter zeggen dat je blij bent met je lichaam, dan dat je er trots op bent.’

Trots op een ander
Dat is iets wat ik meestal ook zie bij body positivity-accounts: (veelal) vrouwen zeggen blij en dankbaar te zijn voor hun lijf en voor alles wat het kan. Waar ik dankbaarheid op LinkedIn vaak irritant vind, voel ik dat hier vooralsnog niet zo vaak. Waarschijnlijk omdat het een functie heeft voor volgers, zij leren zo om zichzelf ook te accepteren. Het blijkt voor velen toch nog altijd een grotere uitdaging om dankbaar te zijn voor je lichaam dan voor je diploma of je nieuwe baan. Het woord trots is niet zo vreemd, in die optiek.

Ik hoop dat sociale media in de toekomst minder om ijdelheid en valse bescheidenheid zullen draaien en meer om daden

Volgers van de body positivity-influencers geven geregeld aan trots te zijn op hun idolen. Vingerhoets noemt het ‘plaatsvervangende trots’. ‘Zulke trots voel je vaak voor mensen met wie je je verbonden voelt. Daarom zijn (groot)ouders vaak apetrots op hun (klein)kinderen als die iets nieuws doen. Trots zijn op iemand om wie je geeft werkt eigenlijk hetzelfde als trots zijn op jezelf. Die Instagram-volgers voelden zich duidelijk met hun idolen verbonden.’

Good for them, denk ik. Maar ook: zijn er eigenlijk influencers met wie ik mij verbonden voel? Het antwoord dient zich nog dezelfde dag op, als ik Instagram open en een bericht zie over Greta Thunberg, die een nieuwe demonstratie bijwoont in Lausanne. Het stemt me vrolijk en trots. Dit eigenwijze meisje en haar vastberadenheid om klimaatopwarming tegen te gaan kunnen volgens mij nooit te veel positieve aandacht krijgen. Ik hoop dat sociale media in de toekomst minder om ijdelheid en valse bescheidenheid zullen draaien en meer om daden, kunst en mensen waar we als wereld blij mee en trots op kunnen zijn. Zij die lef tonen, de wereld inkleuren, grenzen verleggen en stukje bij beetje het verschil maken.

Mail

Wieneke van Koppen

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Neoliberaal Lang Covid 2

Neoliberaal Lang Covid

Voor ons 'Aaah'-magazine, schreef Harriët Bergman een essay over hoe long covid-patiënten vallen tussen pech en onrecht. "Er is iets grondig mis met hoe we in Nederland omgaan met mensen met een beperking en chronisch zieke mensen." Lees meer

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

Waarom het over mij gaat als het over trans literatuur gaat

In dit persoonlijke essay reflecteert Tom Kniesmeijer op queer activisme en literatuur, oftewel: de reden dat we strijden en schrijven. Lees meer

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Stop met het onderschatten van de gevolgen van het slavernijverleden

Zelfs 150 jaar na de afschaffing van de slavernij, zijn de gevolgen daarvan nog steeds voelbaar. Veel Nederlanders zien helaas niet in hoe de koloniale geschiedenis het heden heeft vormgegeven. Pas als je de bloedrode draad door de Nederlandse geschiedenis begrijpt, kun je de huidige ontwikkelingen echt begrijpen stelt Jazz Komproe. ‘Een onzichtbare wond laat zich immers moeilijk genezen.’ Lees meer

:Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

Het voorleesuur heeft geslagen: een essay over morele paniek

In april 2023 werd een onschuldige dragqueen-voorleesmiddag plots het middelpunt van ophef. Opgefokt door radicaal-rechtse groeperingen, werd er die middag luid geprotesteerd tegen het initiatief. Op het verkeerde tijdstip, maar toch: de morele paniek was niet te overzien. Reden genoeg voor Rijk Kistemaker om na te gaan: die paniek, waar komt die vandaan? En wat zit er eigenlijk achter? Lees meer

Navelstaren als rebellie

Navelstaren als rebellie

Voor ons vorige magazine, schreef Lena Plantinga een essay over waarom het revolutionair is als vrouwen schrijven over emoties, liefde, alledaagse dingen en seks. ‘Ik schrijf omdat ik boos ben terwijl iedereen me altijd lief noemt.’ Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname

Het Sranantongo leeft

Het Sranantongo wordt steeds meer gesproken in Suriname om de massa aan te spreken. Toch is het Nederlands nog steeds de enige officiële taal van het land. Voor het drieluik dat Kevin Headley schrijft over hoe het koloniale verleden nog voortleeft in Suriname, gaat hij in dit derde en laatste deel in op de geschiedenis... Lees meer

Wie blijft? De kennisvlucht in Suriname 1

Wie blijft er over na de kennisvlucht in Suriname?

Hoogopgeleiden trekken steeds vaker weg uit Suriname. In dit tweede deel van een drieluik over hoe het koloniale verleden doorleeft in Suriname, gaat Kevin Headley in op hoe de kennisvlucht zich verhoudt tot de economische staat van het land. Lees meer

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eenzaamheid trekt me niet, maar ik heb er behoefte aan

Eva van den Boogaard schreef een brief aan Roland Barthes, die in zijn dagboeken over eenzaamheid en vrijheid schreef wat zij zelf niet kon verwoorden. ‘Je hebt me lang gerustgesteld, maar waar ik de herkenning eerst geruststellend vond, vind ik haar de laatste tijd steeds verontrustender.’ Lees meer

Suriname is één groot slavernijmuseum

Suriname is één groot slavernijmuseum

Een slavernijmuseum is niet genoeg. Kevin Headley stelt de vraag hoe Nederland Suriname tegemoet kan komen op gebied van cultureel erfgoed rondom het koloniale verleden. ‘Ik denk dat de belangrijkste vraag die Nederland aan Suriname moet stellen is: “Wat heb je nodig?”’ Lees meer

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Wanneer steek je nou eindelijk je middelvinger op?

Waarom wil je nog altijd niet-homo en meer genderbevestigend zijn? In deze brief bespreekt Jochum de waanvrijheid rondom homoseksualiteit. Lees meer

Lieve Mr. Dickhead

Lieve Mr. Dickhead

Op 7 januari schreef N. een liefdevolle goedmaakbrief en wilde deze persoonlijk overhandigen aan M. Zeven dagen eerder, op nieuwjaarsdag, mondde een akkefietje uit in de dramatische afloop van hun kortstondige doch intensieve liefdesrelatie. Het bleef niet bij een enkele ochtendbrief. Lees meer

:The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

The chosen family: Beelden van queer vruchtbaarheid

Marit Pilage onderzoekt beelden van queer vruchtbaarheid in de kunst om zo de definitie van vruchtbaarheid, zwangerschap en ouderschap te herdefiniëren. Lees meer

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Een woud vol dichtgetimmerde hokjes

Zazie Duinker baant zich een weg door het oerwoud van de (hergedefinieerde) woorden. Lees meer

In de afwezigheid van 1

In de afwezigheid van

Marit Pilage onderzoekt de rol en betekenis van kunst bij zwangerschap en vruchtbaarheid, maar vooral ook bij het uitblijven daarvan. Lees meer

Liever een monster

Liever een monster

Het is moeilijk te accepteren dat mensen kunnen doden, maar waarom maken we van moordenaars karikaturen? Een voorpublicatie uit Lotje Steins Bisschop en Roselien Herderschee Dodelijke gekte. Lees meer

Hoe in Duitsland het Zionistische establishment wint

Hoe in Duitsland elke vorm van empathie met inwoners van Palestina wordt verboden

De situatie in Duitsland is de laatste dagen geëscaleerd. Het politieapparaat en de politiek gebruiken harde repressiemiddelen om vooral Duitse mensen van kleur of met een migratieachtergrond de kop in te drukken. Zij verliezen op dit moment hun vrijheid van meningsuiting. Lees meer

Een villa voor het onbekende

Een villa voor het onbekende

Floris Tesink bezocht het FOMU, waar Grace Ndiritu door associatieve combinatie een expositie invulde. "Dit conflict tussen de fotografie en de ruimte brengt je op een plek die niet te begrijpen is, maar toch verslavend voelt voor degene die zich hieraan overgeeft." Lees meer

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echt subsidies zijn’?

Wat dondert het of fossiele subsidies ‘echte subsidies’ zijn?

‘De grootste catastrofe in de geschiedenis van de mensheid is niet het moment voor afleidingsmanoeuvres.’ Lees meer

:De aankondiging: De kunst van vertrekken (deel 1)

De kunst van vertrekken: de aankondiging

Voor kunstenaars is het essentieel om zichtbaar te zijn voor publiek. Maar wat gebeurt er als een kunstenaar zich terugtrekt of zelfs helemaal stopt met het maken van kunst? In deel 1 van de serie ‘De kunst van het vertrekken’ kijkt Lara den Hartog Jager naar de kunst waarmee sommige kunstenaars afscheid nemen uit de kunstwereld. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer