Asset 14

Voor de show

Een zomer op de Wallen (IIII): Voor de show

Leon van de Reep woont al jaren op de Wallen, maar zoekt zijn vertier daar zo ver mogelijk vandaan. En dat terwijl toeristen van over de hele wereld juist naar het Red Light District toe trekken! Deze zomer treedt hij in hun voetsporen en zoekt antwoord op de vraag: wat zoeken die mensen hier?

In de gracht waar ik aan woon ligt een metalen schuit. Doordeweeks wordt hij gebruikt bij het verstevigen van de kade. In het weekend liggen de buizen en de zakken onbeschermd in de langwerpige bak. Aan de overkant, bij het Sex Palace, kan je er zo op stappen. Aan de kant van mijn huis ligt hij een meter of drie van de kade. Over het water is een kabel naar de schuit gespannen. Strak, lijkt het, maar als een jongen er baldadig zijn voet op zet, buigt hij mee en trilt.

'Aan de overkant van de gracht draaien steeds meer mensen hun rug naar de neonreclames voor de seksshows. Ze kijken of hij durft'

Zijn vrienden moedigen hem aan. Een van hen zoekt houvast bij een lantaarnpaal en geeft hem een arm. Een halve meter winst. Het lijkt nog te ver om te springen, maar via de kabel moet hij de schuit met een paar grote stappen kunnen bereiken. Aan de overkant van de gracht draaien steeds meer mensen hun rug naar de neonreclames voor de seksshows. Ze kijken of hij durft. Een man in een Superman-pak maakt warming-up-bewegingen, alsof hij zich ook klaarmaakt om te springen.

Als de jongen een tweede voet op de kabel zet, begint die nog heviger te trillen. Hij stapt weer terug op de kade. Aan beide kanten van de gracht stijgt boegeroep op. De jongen draait zich om. Achter hem staan nu net zo veel mensen als bij het Sex Palace. Bijna iedereen houdt zijn mobiel op hem gericht. Een Indiase man met een grote snor kijkt hem vanachter zijn mobiel strak aan en knikt naar de kabel. De jongen zet zijn voet er weer op. Gejuich.

'De kabel schudt vervaarlijk. De jongen glijdt iets naar beneden'

De kabel schudt vervaarlijk. De jongen glijdt iets naar beneden. Hij lijkt de grip op de mouw van zijn vriend te verliezen. De massa houdt de adem in en dan springt hij. Zijn borst klapt op de rand van de schuit. Hij graait in de lucht. De mensen joelen, stappen naar voren om hem te blijven filmen. Hij hangt aan de rand, met zijn voeten in het water. Het lukt niet om zich op te trekken.

Een vierkante man met een oortje in en een rode jas aan stapt door de menigte. Een host, die bezoekers van de Wallen moet wijzen op ‘gewenst gedrag’. Hij duwt de vrienden van de jongen hardhandig weg bij de gracht, de mensenmassa in. Dan gaat hij met zijn armen over elkaar staan kijken hoe de jongen in het water bungelt.

'Hij loopt rustig naar de jongen toe en begint hem aan zijn shirt omhoog te trekken. Vervolgens pakt hij hem ook bij zijn onderbroek, die meteen scheurt'

Aan de overkant stapt een tengere man met een cowboyhoed de schuit op. Hij loopt rustig naar de jongen toe en begint hem aan zijn shirt omhoog te trekken. Vervolgens pakt hij hem ook bij zijn onderbroek, die meteen scheurt. Het publiek joelt, de host wendt theatraal zijn hoofd af.

Als de jongen eindelijk op de schuit staat, spreekt de man met de cowboyhoed hem toe en gebaart dan om mee te komen. De jongen wil nog niet. Hij wil applaus en toont zijn spierballen aan de mensen langs de gracht. Maar die lopen alweer verder, op weg naar het volgende spektakel.



Mail

Leon van de Reep houdt van droge journalistiek. Hij is eigenlijk antropoloog maar observeert tegenwoordig dichter bij huis.

Jente Hoogeveen is student Liberal Arts & Sciences, de rest van de tijd maakt ze beeldend werk en schrijft korte verhalen.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: In de kruipruimte

In de kruipruimte

In het huis dat Eva van den Boogaard bewoont, bevindt zich een kruipruimte dat de nodige vragen oproept. Lees meer

Column: Veelzeggende kiepau

Veelzeggende kiepauto

In haar laatste column op Hard//hoofd deelt Iduna Paalman een mistroostig inzicht: hoe beter we kunnen praten, hoe minder we kunnen zeggen. Toch brengt het haar tot een hartverwarmende conclusie. Lees meer

Schuldig

Schuldig

Marthe van Bronkhorst maakt een innerlijke reis om haar overleden grootvader te gedenken, die met andere bedoelingen naar Indonesië reisde dan zij lange tijd dacht. Lees meer

 Vergeet de zomer maar (niet)

Vergeet de zomer maar (niet)

Nu fysiek reizen wereldwijd onmogelijk is, rest de verbeelding: fotograaf Cleo Goossens neemt ons mee naar de zonnige uithoeken van onze fantasie. Lees meer

Column: Rommelklanken

Rommelklanken

Het vele videobellen van de afgelopen tijd doet Eva van den Boogaard de waarde inzien van zogenaamde 'rommelklanken'. Lees meer

Tip: Laat alles vallen 1

Laat alles vallen

Annelies van Wijk onderzoekt haar fascinatie voor alledaagse objecten die onverwacht te pletter vallen. Een tip om zelf ook eens als een brokstuk te gronde te gaan, wie weet welke schoonheid er nog oprijst uit de scherven. Lees meer

Column: Zolang je maar geen zware machines bedient

Zolang je maar geen zware machines bedient

Als kind vond Iduna Paalman opvatting dat slapen voor grote mensen was en zij het dus niet nodig had. Nog steeds probeert ze af te komen van haar vooroordeel dat alleen mensen die niet genoeg van het leven houden, van slapen houden. Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan