Asset 14

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

"We zijn een volk van verzamelaars, iedereen verzamelt wel wat.” Toch verzamelen maar weinig mensen in Nederland kunst. Suzanne Wallinga van Amsterdam Art wil daar verandering in brengen. Dit weekend is er een speciaal online programma om het kopen van kunst in galeries toegankelijk te maken.

Suzanne Wallinga is de kersverse interim-directeur van Amsterdam Art, maar al langer betrokken bij de organisatie. Onder haar leiding bereiden ze zich nu voor op het aankomende Amsterdam Art Gallery Weekend. Dat is even wennen nu veel bezoekers niet fysiek naar de stad kunnen komen. Via Zoom bespreken we waarom het belangrijk is dat dit evenement toch plaatsvindt.

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend.

Het Amsterdam Art Gallery Weekend is eigenlijk een kleinschalige versie van het Amsterdam Art Weekend, dat pas volgend voorjaar plaatsvindt. Hoe is dit idee ontstaan?

Tijdens het Amsterdam Art Weekend ontvangen we ieder jaar ongeveer 47.000 bezoekers. Dat kan nu niet natuurlijk, maar door een weekend lang bijzondere aandacht te geven aan de galeries willen we laten zien dat er heel bijzondere kunst te koop is in Amsterdams. Er zijn elk jaar ongeveer dertig galeries die deelnemen aan onze programma’s. Amsterdam Art werkt met galeries die actief zijn in de primary market, dat houdt in dat zij direct samenwerken met vaak jonge kunstenaars. Of nou ja jong, in elk geval lévende kunstenaars—kunstenaars die juist nu een inkomen nodig hebben. Samen met de galeries zijn we gaan kijken hoe we dit jaar reuring kunnen genereren voor wat er gebeurt in Amsterdam, binnen de kaders van wat mogelijk en wenselijk is. Dit heeft geresulteerd in het Gallery Weekend, met galerietentoonstellingen, betaalbare kunstwerken in oplage en een online programma.

Tijdens het Gallery Weekend verzorgt de organisatie Young Collectors Circle een ‘Crash Course Collecting’, is dat speciaal om dat grotere publiek te bereiken?

De Young Collectors Circle is er elk jaar bij, inderdaad met het streven de groep verzamelaars in Nederland te vergroten en te verjongen. We zijn wel een volk van verzamelaars, iedereen verzamelt wel wat. Toch is kunst niet het eerste waar we aan denken als het over verzamelen gaat. De Young Collectors Circle bereikt een nieuwe groep kunstliefhebbers. Die worden aan de hand genomen, door bijvoorbeeld onder begeleiding atelierbezoeken af te leggen en zo kunstenaars te ontmoeten en over de kunstmarkt le-ren. Het gaat om een jongere generatie die ook het sociale aspect van verzamelen heel belangrijk vindt. De verzamelaars willen vaak veel weten van de kunstenaars en blijven deze vaak langere tijd volgen. Hoe jonger je begint, hoe hechter de relatie met een kunstenaar door de jaren kan worden.

Ik denk dat er andere vormen van verzamelen ontstaan. Er zijn een aantal tendensen zichtbaar die daar mee te maken hebben, die voorbij gaan aan het idee dat een iemand het desbetreffende kunstobject zélf moet bezitten.

Je vertelde dat Nederlanders veel verzamelen maar nog niet gewend zijn om ook kunst te kopen. Waarom is het aanleggen van een eigen collectie zo leuk?

Ik denk dat het, naast enige financiële waarde, een belangrijk persoonlijk bezit is. Het is vaak een persoonlijke ervaring waardoor je door een kunstwerk geraakt wordt, een gevoel van herkenning of juist iets wat wringt.

Wat heeft Amsterdam te bieden op het gebied van kunst wat je in andere grote steden niet tegenkomt?

Amsterdam is best een bijzondere stad qua kunstklimaat. Dat komt doordat wij twee belangrijke postacademische opleidingen hebben: De Rijksakademie en de Ateliers. Daar komen kunstenaars vanuit de hele wereld op af, die hier een tijd verblijven voor een opleiding en daarna vaak een tijd blijven hangen. Dat in combinatie met een groot aantal galeries die met deze kunstenaars samenwerken, levert een heel interessant ecosysteem op.

In 2011 was je een van de oprichters van ‘A Tale of a Tub’, een kunstinstelling die als doel had om met kunst bij te dragen aan het doorgronden van sociale, politieke en ecologische problemen. Denk je dat een event als het Amsterdam Art Weekend daar ook aan kan bijdragen?

Dat is een goeie vraag die ik mezelf ook regelmatig stel. Het heeft ergens wel met elkaar te maken. Als je het hebt over waarom Amsterdam z’n bijzonder klimaat heeft, merk je tegelijkertijd dat er ook een noodzaak is voor een platform als Amsterdam Art om nog meer een verbinding met die buitenwereld aan te gaan. Juist omdat je een enorme slagkracht hebt om bepaalde thema’s op het programma te krijgen, denk ik dat daar een mogelijkheid is om mensen met elkaar in contact te brengen. Wij organiseerden bij-voorbeeld in 2018 al een grote conferentie samen met kunsttijdschrift Art Review over inclusiviteit op de kunstmarkt. Er was veel aandacht voor vanuit galeries, instellingen en critici. Tijdens dit event werd er ontzettend veel kennis uitgewisseld en ik kan me voorstellen dat zoiets een vervolg krijgt.

Ik denk dat het belangrijk is dat potentiële kopers zich gerepresenteerd voelen door de kunstenaars en hun werk.

Over inclusiviteit gesproken, hoe divers is de groep kunstverzamelaars in Nederland?

Ik denk dat het belangrijk is dat potentiële kopers zich gerepresenteerd voelen door de kunstenaars en hun werk. Nu het aanbod steeds diverser wordt, spreekt dit ook meer mensen aan. Dit is een gezamenlijke opgave voor galeries, musea en opleidingsinstituten. Daarnaast bestaan er veel vastgeroeste ideeën over het profiel van een kunstverzamelaar. Wij proberen ons juist te richten op de potentiële verzamelaars die je misschien niet direct op je netvlies hebt, maar die er in Amsterdam zeker zijn. Dat is een groeiende groep, die wij in samenwerking met onze partners proberen uit te breiden met jonge mensen.

De deelnemende galeries van het Amsterdam Gallery Weekend zijn veelal gevestigde galeries. Hoe zoeken jullie zelf naar diversiteit?

Iedereen kan zich in principe aanmelden. Een commissie van voornamelijk curatoren bekijkt de kwaliteit van de aanmeldingen en hoe de kunstwerken van de galerie zich verhouden tot de internationale kunstwereld. Dat is namelijk het belangrijkste doel van Amsterdam Art: de Amsterdamse kunstmarkt internationaal op de kaart zetten.

Daarnaast hebben we twee Wild Cards, waardoor jonge galeries zonder deelnamegeld te betalen mee kunnen doen, omdat zij een bijzondere programmering hebben. Dit jaar zijn dat GoMulan en Multiplemadé. De galeriehouder van GoMulan is slechts eenentwintig jaar oud, en voor het Gallery Weekend presenteert zij een dubbeltentoonstelling van Matt Chaim de Groot (NL, 1969) en Joran van Soest (NL, 1994). Bij Multiplemadé is een selectie van het werk te zien van modeontwerper Duran Lantink (NL, 1987) en fotograaf Paul Kooiker (NL, 1964). Kooiker maakte onlangs nog internationale furore met een fotoproject in samenwerking met Kim Kardashian.

Hoe ziet kunst verzamelen er over vijftig jaar volgens jou uit?

Ik denk dat er andere vormen van verzamelen ontstaan. Er zijn een aantal tendensen zichtbaar die daar mee te maken hebben, die voorbij gaan aan het idee dat een iemand het desbetreffende kunstobject zélf moet bezitten. Je zou bijvoorbeeld met een groep kunnen verzamelen, wat leidt tot een gedeelde collectie. Of ervaringen in plaats van objecten verzamelen. Dit heeft ook te maken met de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en ecologie, waar ook in de kunstwereld veel aandacht voor is.

Beeld: Popel Coumou in galerie TORCH.


Het Amsterdam Art Weekend loopt tot en met 29 november 2020. Bekijk
hier de online programmering en het overzicht van deelnememde galeries.

Mail

Sophie van Lawick van Pabst doet sinds begin 2018 onderzoek naar wat er achter de schermen in musea gebeurt. Dit onderzoek maakt deel uit van het afronden van haar opleiding Lifestyle Transformation Design aan de Willem de Kooning Academie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnChef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen, wie hij was en waar hij vandaan kwam'

‘Toen mijn vader stierf zat ik met veel vragen. Wie hij was en waar hij vandaan kwam’

Sarah van Binsbergen sprak met Yomi Hitijahubessy, vlak vóór- en nadat die in Indonesië haar Molukse familie ontmoette. Wat deed deze reis, waarop ze ook de as van haar overleden vader uitstrooide over zijn geboorteland, met haar? Lees meer

'De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, zien het in een mondiaal verband'

‘De derde generatie kijkt met een bredere blik naar dekolonisatie, ziet die in een mondiaal verband’

Curator en onderzoeker Maria Rey-Lamslag is een graag geziene gast in de cultuursector. Jason Keizer gaat met haar in gesprek over haar Indische roots, over hoe het koloniale verleden doorklinkt in haar werk en over haar ‘Indotiteit’. Lees meer

'Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap'

‘Naar buiten toe zijn we allemaal familie, zo gaat dat in de Molukse gemeenschap’

‘Ontdekken wie je voorouders zijn geeft kracht en vertrouwen.’ Zainal Umarella heeft diep verdriet gekend, maar zijn toekomstbeeld is er een van hoop dat hij aan zijn kinderen wil meegeven. Lees meer

'Dat intuïtieve dat ik altijd heb gehad, dat is mijn Papua-kant'

‘Dat intuïtieve heb ik altijd gehad, dat is mijn Papua-kant’

Broer en zus Jouwe zijn openhartig over hun grootvader, aan wie ze hun Papua-identiteit danken. Een identiteit waarin ze zich steeds meer zijn gaan verdiepen. Lees meer

'Het 'Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd'

‘Het ‘Indische zwijgen’ werd een collectief fenomeen omdat er niet geluisterd werd’

Myrthe Groot en Romée Mulder deden samen onderzoek naar hun familiegeschiedenissen. En ze begonnen een modelabel dat nauw met die persoonlijke zoektocht samenhangt: Guave. Lees meer

Kleinkinderen van Indië: een introductie

Kleinkinderen van Indië - een introductie

Tussen 2018 en 2020 interviewden schrijvers Jason Keizer en Sarah van Binsbergen en fotograaf Amber Toorop Nederlanders met Indische roots. Lees hier hun introductie op een bijzondere interviewreeks. Lees meer

'Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’ 1

‘Mijn familiegeschiedenis is een puzzel waarvan ik steeds meer stukjes vind’

Na het overlijden van zijn grootouders vinden Stephan Splinter en zijn vader op zolder een schat aan informatie. Aan de hand van de documenten en de spaarzame verhalen van opa, beginnen ze hun veelbewogen familiegeschiedenis in Nederlands-Indië te reconstrueren. Lees meer

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Festival Nieuwe Types vond een nieuwe vorm

Hard//hoofd is trotse mediapartner van literair festival Nieuwe Types, dat gedurende de hele maand maart plaatsvindt in Arnhem én online. Lees meer

Joost Oomen wil de maan bezielen 3

Joost Oomen wil de maan bezielen

Onlangs verscheen Het Perenlied, de eerste roman van Joost Oomen. Roos Wolthers ging met hem in gesprek over vrolijkheid en twinkelende schuimspanen. Lees meer

Een stem van een muze

Een stem van een muze

Bij het schilderen van een portret geven kunstenaar en muze zich bloot. Het resultaat is de interpretatie van de kunstenaar. Wat nou als ook de muze zou kunnen praten? Lees meer

Hoe werkt een kunstenaar? 1

Hoe werkt een kunstenaar?

Hoe komt een kunstenaar tot nieuw materiaal? Drie makers wroeten in het uitgebreide archief van het Beeld en Geluid om er iets persoonlijks van te maken. Lees meer

Faust [working title] (foto door Michel Schnater) door

De opera Faust [working title] doorbreekt de stilte in corona-tijd

Iris Blaak liet zich meevoeren door 'Faust [working title]' van De Nationale Opera en interviewde de makers: Manoj Kamps en Lisenka Heijboer Castañón. Lees meer

Fossil Free Culture NL over een Museumplein zonder Shell  1

In de kunst is Shell niet welkom, zegt Fossil Free Culture NL

Bedrijven als Shell hebben in de cultuursector nog een dikke vinger in de pap. Een gesprek met de kunstenaars-activisten van 'Fossil Free Culture' over artwashing, politieke kunst en feminisme in tijden van klimaatontwrichting. Lees meer

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige 2

Raquel van Haver overstijgt het oppervlakkige

Als een orkaan raast Raquel van Haver door het kunstlandschap. Maar vergis je niet: haar werkwijze is geduldig. 'Makers moeten tijd en ruimte hebben om te experimenteren en te onderzoeken.' Lees meer

Beeldbrekers (VII): 'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

'Kunst en sport gaan ontzettend goed samen'

In deze serie interviewt Hard//hoofd beeldbrekers: mensen die het kunst- en cultuurveld openbreken en de spelregels veranderen. Aflevering 7: In een oude kogelfabriek op het Hembrugterrein is sinds deze zomer Het HEM te bezoeken, ‘een nieuw huis voor cultuur’. In gesprek met Laura Kemper. Lees meer

Beeldbrekers (VI): 'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

'Wat betekent het om mens te zijn in een wereld van objecten?'

Op de Dutch Design Week staat dit jaar de maakbaarheid van toekomst centraal. Tom Loois, een van de curatoren van de tentoonstelling ‘The Object Is Absent’, over hun tentoonstelling zonder objecten. Lees meer

Beeldbrekers (V): Het verbindende museum

'We willen kunst niet als iets ingewikkelds zien'

Stedelijk Museum Schiedam zoekt contact met de Schiedammers. Door van Schiedam een museum voor Schiedam te zijn, vielen ze in de prijzen. Sophie van Lawick van Pabst sprak met Catrien Schreuder en Colin Huizing over het museum als verbindende kracht. Lees meer

Beeldbrekers (IIII):'Musea bezoeken is net als goede wijn drinken: je moet het leren.'

'We gaan niet alleen naar het museum om vermaakt te worden.'

In gesprek met Letty Ranshuysen over publieksonderzoek in musea, incrowd en gebloemde olifanten. Lees meer

Compromisloze solidariteit 1

Compromisloze solidariteit

'Mensen vragen wel eens: wat lost het op om te gaan demonstreren.' Lees meer

Beeldbrekers (III): 'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

'Niet iedereen heeft het lichaam waarop musea ingericht zijn'

In gesprek met Marleen Hartjes, programmacoördinator bij het Van Abbemuseum, waar ze met ‘Onbeperkt Van Abbe’ programma’s organiseert voor mensen met een beperking. Lees meer