Asset 14

De eerste naaktloper

Sander Ritman is Verpleegpoëet: hij wast, verzorgt en schrijft. Dit verhaal is met vele andere te vinden in zijn debuutbundel.

“Ben je gek, ik zit altijd in de zon - maakt me niet uit hoe warm het is. Vroeger liep ik ook altijd met m’n shirt uit, maar tegenwoordig doe ik dat niet meer. Het liefst had ik altijd zo weinig mogelijk aan”, vertelt meneer trots.

“Het liefst liep u gewoon poedelnaakt over straat”, grap ik.

“Nou ik zal je vertellen,” begint meneer met een glinstering in zijn ogen, “ik was de eerste Hollander die al z’n kleren uittrok op het strand bij Bergsendaal. Inmiddels is het een naaktstrand, maar toen nog absoluut niet. Iedereen was zo preuts hier in dit land, dat wil je niet weten. Mensen wisten niet wat ze zagen. Op een gegeven moment werd ik in de stad zelfs herkend. Mensen die ik nog nooit eerder had gezien, begonnen me spontaan te begroeten.”

“Omdat ze u naakt op het strand hadden zien lopen?”

“Ja, en dan liep ik op ze af van wat leuk dat u me nou begroet, maar ik weet helemaal niet wie u bent. En dan zeiden zij: maar wij kennen u wel, van het strand.”

Illustratie: Marleen Krijnen

Meneer buldert van het lachen en ik lach hard mee. Ik zie het voor me, niet tot in detail gelukkig, maar het globale plaatje. Meneers hoofd trots boven de branding, een fiere tred, wuivend duingras. Opstuivend zand bij elke stap die hij in z’n blootje zet. Af en toe passeert er iemand in een pantalon met de pijpen een beetje opgerold, daarboven een overhemd met eroverheen een broeierige spencer. En dan de verbijstering op de gezichten als ze hem voorbij zien komen. Eerst kijken ze naar meneers kale schedel bedekt met zweetdruppeltjes. Zijn trotse blik ontwijken ze. Dan volgen ze zijn baard naar beneden en blijven even hangen bij het zien van zijn dichte borsthaar. Meneer ziet op het moment van passeren nog net hun hoofden rood worden. Ze krijgen het nog warmer onder hun nette kleren.

“Dat ze u dan wel durfden te begroeten. Je zou denken dat ze zich misschien schaamden tegenover u. Ze hebben u immers in uw blootje zien lopen.”

“In het begin ontweken ze me allemaal, maar langzaam begon het te veranderen. Er waren toch ook wel invloeden van buitenaf die mensen aan het denken zetten. De kentering kwam toen onze oosterburen hier vakantie gingen vieren. Dat ze hier in hun blootje op het strand lagen, gebeurde voor velen ongemerkt - tot ze met hun hoofd eens boven zo’n Duitse kuil hingen. Verontwaardiging maakte al snel plaats voor jaloezie en voor je het wist zag je sommige landgenoten ook de kleren uittrekken. In het begin waren het nog onbeholpen amateurs. Dan gingen er vijf in een kringetje staan met één iemand in het midden. Diegene kleedde zich uit tot er een handdoek om z’n middel over bleef. Daarna ging hij meteen plat op de buik liggen, even de schaamstreek schuren in het zand. Het mocht nu in de uitverkoop, maar het was nog geen prijzencircus.”

“En de rest is geschiedenis”, zeg ik.

“Jazeker m’n jongen, zo is het allemaal begonnen. Toch blijft het een preuts volkje hoor. Laatst liep ik over de boulevard van Scheveningen; zie ik steeds allemaal voorbijgangers stilstaan voor een kuil. Uiteindelijk ging ik maar ook even kijken. Bleek er gewoon een man in te liggen, lekker met zijn witte wangen in het zand. Ik hoef je niet te vertellen dat hij geen Hollander was.”

-

Gek van de Verpleegpoëet? Geobsedeerd door de zorg? Of gewoon altijd 's nachts wakker te maken voor een mooi Zeer Kort Verhaal? Wat u nodig heeft is De Verpleegpoëet. Geschreven door Sander Ritman. Uitgegeven door hard//hoofd.

Mail

Sander Ritman

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Magazine
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
 1

Onze gratis, tweede masterclass illustratie

Kom op 17 februari vanaf 18:30 gratis naar 'Voorbij Het Zwarte Gat', een avond voor beginnende illustratoren over ondernemerschap, werken met opdrachtgevers en hedendaagse beeldcultuur. Lees meer

Vriendschapsverdriet

Vriendschapsverdriet

Marthe van Bronkhorst worstelt met de abrupte beëindiging van een vriendschap. Lees meer

Objectivering van een grote teen 2

Objectivering van een grote teen

Na een pedicure neemt kunstenaar, acteur en fotograaf Lisa Schamlé wat foto’s van haar grote teen. Vijf jaar later is er een fotoproject, een tentoonstelling en een OnlyFans, waarop voetfetisjisten grof geld betalen voor Schamlés ongecensureerde teen. Lees meer

Automatische concepten 86

De lelijke waarheid van het wachten

Wachten is niet Eva's sterkste kant, zeker wanneer er hartstocht in het spel is. Lees meer

tekeningen geldstelsel carlijn kinema

Ignorance isn’t bliss: ons geld ontleed

Een interview met Carlijn Kingma over haar gigantische tekening, waarmee ze ons geldstelsel in kaart bracht. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie 4

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Illustratie

Hard//hoofd zoekt een getalenteerde, assertieve, breed onderlegde beelddenker (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Illustratie! Lees meer

‘Ik begrijp niet waar de ongeschreven regels van de kunstwereld worden gemaakt’

Kunstenaar Aukje Dekker laat zich leiden door interesses en enthousiasme. Haar atelier is haar speelplaats. "Eerlijk gezegd snap ik geen reet meer van de kunstwereld momenteel." Lees meer

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn.’ 2/3

Het is net alsof ze zeggen: ‘Houd maar op met kunstenaar zijn’

Wat Koos Buster betreft gaan kunstacademies veel meer aandacht besteden aan de wereld ná de opleiding. Het delen van ervaringen zou al helpen: 'De kunstwereld zit vol ongeschreven regels, wat ook betekent dat niemand echt weet hoe het werkt.' Lees meer

22 dingen om te onthouden uit 2022

22 dingen om te onthouden uit 2022

Marthe van Bronkhorst combineert plaktivisten, het WK en boze boeren in haar muzikale terugblik op 2022. Lees meer

Rode sloffen

Rode sloffen

Soms begint het afscheid nemen al voordat het verlies er is. Een kort verhaal van Werner de Valk over het afscheid nemen, het gesprek daarover aangaan, en wat te doen met alles dat achterblijft. Lees meer

'Schim' - krijt op fotoprint, 2022, Jelly Hogendorp

Leven van de kunst? ‘Het kapitalistische systeem is doorgeschoten’

Het gros van de kunstenaars zal nooit het grote publiek bedienen. Niet iedere kunstenaar is even goed voorbereid op deze deceptie. Een interview met Jelly Hogendorp, die in haar kunst liever zoekt naar zingeving dan naar geld. Lees meer

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een nieuwe Chef Literair!

Hard//hoofd zoekt een enthousiaste, creatieve en assertieve verhalenveellezer (x/v/m) die de redactie wil komen versterken als nieuwe Chef Literair. Lees meer

Automatische concepten 84

Het probleem van degenen met een baarmoeder

Eva denkt terug aan alle keren dat haar bedpartners ervan uitgingen dat zij wel maatregelen zou treffen ter voorkoming van een zwangerschap. Lees meer

Automatische concepten 83

Je bent onironisch goed

Een muzikaal jaaroverzicht drukt Marthe van Bronkhorst met haar neus op het feit dat ze een onironische wansmaakhebber is. Lees meer

Automatische concepten 81

Een extatische ruimte-odyssee

'In the 30th century, everybody wants to come.' Maar wat als je van het ene op het andere moment niet meer klaar kunt komen? Lees meer

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren! 2

Hard//hoofd zoekt eindredacteuren!

Hard//hoofd is op zoek naar scherpzinnige eindredacteuren (fictie/non-fictie) die ons tijdschrift structureel willen komen versterken. Lees meer

Meander (maar ook weer wel)

Meander (maar ook weer wel)

In het park achter het huis van haar ouders staat een plakkaatje met een gedicht van Marte Hoogenboom, dat ze schreef toen ze nog anders heette. Zo nu en dan gaat ze erlangs om het te herlezen, maar of ze er ooit écht naar terug kan? Lees meer

Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Over racistisch politiegeweld zing je geen aria’s – of wel?

Het publiek bij de allerlaatste voorstelling van Blue, over racistisch politiegeweld, hoefde niet verteld te worden hoe hyperactueel de voorstelling was die ze zagen. Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je nu aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel