Asset 14

Toxic Friendships

Toxic Friendships

Ik ben sinds een tijdje 31 jaar oud. Dit betekent, naast het feit dat de kapper nu mijn wenkbrauwen trimt en ik minder collageen aanmaak, ook dat TikTok voor mij een ingewikkeld en duizelingwekkend fenomeen is. Dat meen ik! Volgens het algoritme van TikTok vind ik bijvoorbeeld het volgende leuk: grinden (voor jongens), #prettygirls, grote stevige billen krijgen, 25 kilo afvallen in drie maanden, paaldansen en: spelen op mijn fluit. Het fenomeen dat mijn oogballen en hersenmassa echter genadeloos in de ban heeft, is het ontluisterende discours rond zogenaamde “toxic friendships”. Dit genre bestaat voornamelijk uit point-of-view-filmpjes van jonge vrouwen (toen ik deze woorden tikte zag ik mezelf van een rots geschoven worden als één van de uitgespeelde ouden van dagen in Midsommar) die uitleggen hoe je zulke vriendschappen kan herkennen om ze vervolgens te beëindigen. Vol vrees race ik door de filmpjes heen, voer ik talloze “toxic friend checks” op mezelf uit, op zoek naar een teken dat ik zelf een toxic friend ben die het verdient om genadeloos in de prullenbak gekieperd te worden.

In deze Tiktok-vortex wordt het wegwerpen van giftige vrienden veelal in een soort aura van wellness gehuld en verbonden aan het praktiseren van een bedenkelijke vorm van self-care, zo opperen ook wetenschappers Kinneret Lahad en Jenny van Hooff. Door deze dynamiek schotelde het platform mijn geestesoog vooral beelden voor van Master Cleanses en allerlei andere vormen van ontslakkingsmiddelen. Daarbij wordt de giftige vriend(in) als ware een hardnekkig verteersel dat zich aan mijn onschuldige darmwanden heeft vastgeplakt op rechtschapen wijze. Of heeft de toxiciteit meer iets Tsjernobyliaans en moet de onreine vriend(in) met grote haast in een sarcofaag worden gehuld voordat de zones om hen heen grondig moeten worden schoongemaakt en we onze kinderen waarschuwen om de komende vijftig jaar geen van straling doordrongen spinazie uit hun buurt te eten?

Of heeft de toxiciteit meer iets Tsjernobyliaans en moet de onreine vriend(in) met grote haast in een sarcofaag worden gehuld?

Het discours rond toxische vriendschap lijkt dus gretig te lenen van zowel een soort milieu-gerelateerd vocabulaire waarbij de vriend(in) als potentieel afval wordt afgeschilderd, als van het vocabulaire van de psychologisering en daarmee samenhangende individualisering van de samenleving. Het laat ons denken dat vriendschappen opzichzelfstaande verbintenissen zijn die klakkeloos verbroken kunnen worden en die verder niet ingebed zijn in bredere sociale structuren en machtsverhoudingen. Het verbreken van toxische vriendschappen als vorm van self-care lijkt uit te gaan van een hyperindividualistische verantwoordelijkheid voor het eigen welzijn. Waarbij het individu zich in dit geval los moet weken van- en moet waken voor de negatieve invloed van het plebs om zich heen. Op dezelfde manier dat men, bijvoorbeeld, zelf de verantwoordelijkheid schijnt te dragen voor het verhelpen van een burn-out door simpelweg meer te mediteren of naarstig tussen vergaderingen door bureaustoelyoga uit te voeren. Ieder voor zichzelf! Gooi je vrienden overboord!

Voordat je je vrienden op een ijsschots de zee in laat glijden, is het zaak om je bewust te zijn van het feit dat je vriendschap wordt gevormd door sociale en culturele factoren. Deze dragen bij aan het ontstaan van wat we - hyperventilerend, hijgend - toxische vriendschappen noemen: genderrollen, sociale normen, machtsstructuren. Vriendschappen kunnen hierdoor net zo complex zijn als koppel- of familierelaties, maar binnen vriendschappen wordt ‘moeilijk gedrag’ minder goed getolereerd, een weerspiegeling van de verontrustende nadruk op binaire ideeën over goed versus slecht die ingegeven wordt door neoliberale denkpatronen. Door de ambivalentie van vriendschap te erkennen en te omarmen, kunnen we diepere, duurzamere verbindingen opbouwen. Therapiecultuur en -praat moedigt aan de ene kant mensen aan om vrienden te zoeken bij wie ze allerlei kwijt kunnen, een ontwikkeling die ons een beetje los lijkt te weken van het monogame ideaal van de partner die een beerput is voor al onze grote en kleine problemen. Aan de andere kant waarschuwt therapiecultuur evenzeer dat vloeibare grenzen gehandhaafd moeten worden om het individu te beschermen tegen pijnlijke persoonlijke onthullingen of eventuele trauma’s of triggerpunten van vrienden om zo de klinische vlakte van de vriendschap te beschermen.

Een donkere wolk die boven elke vriendschap lijkt te hangen en deze dreigt te overspoelen met spinazie verschroeiende regen bij de geringste, gauw gepathologiseerde misstap.

Toxiciteit lijkt een amorfe beschuldiging te zijn geworden, een donkere wolk die boven elke vriendschap lijkt te hangen en deze dreigt te overspoelen met spinazie verschroeiende regen bij de geringste, gauw gepathologiseerde misstap. Het begint hiermee een beetje te lijken op het gebruik van de term “gaslighting” - een ernstige vorm van psychologische manipulatie die het slachtoffer doet twijfelen aan hun eigen herinneringen en/of perceptie van de werkelijkheid. Een waardevolle en veelomvattende term die inmiddels zo vaak, half grappend, en voor zulke kleinigheden gebruikt wordt dat deze nu ook in neonletters voor mijn geestesoog oplicht als ik in de supermarkt moet betalen voor een plastic tasje, iemand me niet gelijk terug appt of als er twee mensen naast elkaar op de roltrap staan zodat ik er niet langs kan. Dat lijkt me zonde. Niet elke negatieve interactie met een vriend(in) is “toxic” en mijn door onattente vreemdelingen gemedieerde, triviale interacties met een zure werkelijkheid betekenen (hopelijk) niet dat ik aan alle kanten word gemanipuleerd. Ik pleit zachtjes voor vrienden die met nuance en een hartelijk oog de grillige golven van het bestaan bevaren. Mocht mijn pleidooi te oprecht zijn, dan stel ik me uiteraard kandidaat om van een rots geschoven te worden. Vergeet dan niet een vervreemdingszone in het leven te roepen rond mijn besmette grond.

Toxic Friendships

Mail

Rijk Kistemaker (hij/hem, 1991) kijkt film, schrijft, denkt veel na over het internet en leest vaak allerlei boeken door elkaar. Hij studeerde kunstgeschiedenis en cultural analysis en houdt van memes en de recente restauratie van Het Lam Gods.

Amber Pieren (2001) is een illustrator uit Amersfoort. Haar interesse in de huidige tijdgeest en ‘pop culture’ zorgen voor kleurrijke digitale beeldverhalen met een vleugje humor. De illustraties zijn opgebouwd door middel van een mix van lijnwerk, kleurvlakken en tekst. Het liefst een beetje bizar en het liefst met het gebruik van neon roze.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Op studiobezoek bij Koen van den Broek

Aucke Paulusma ging op studiobezoek bij kunstschilder Koen van den Broek. In de hoop inspiratie op te doen voor zijn eigen kunstenaarscarrière, bespreken ze de kunst. Lees meer

:Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje? 7

Sōsaku hanga: Modernistische kippenvelkunst volgens het boekje?

Waarom blijft prachtige kunst soms onbekend? Janke Boskma kreeg kippenvel van Sōsaku hanga en dook in de Japanse kunstgeschiedenis. Lees meer

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ook boze mensen kunnen kwetsbaar zijn

Ettie reageert voor een laatste keer op een brief van Jochum, door te schrijven over verdriet, kwetsbaarheid, woede en het belang van actief luisteren. Lees meer

:'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

'Hoop is het laatste dat sterft, maar op dit moment is de situatie tamelijk hopeloos': Sana Valiulina te gast in Zomergasten

Juul Kruse bekijkt de Zomergasten-aflevering van Sana Valiulina, waarin zij bovenal probeert hoop te houden en overeind te blijven tegen de achtergrond van immer grimmig Rusland. Lees meer

Een excuus in een klein restaurant

Een excuus in een klein restaurant

Ettie schreef een brief aan Jochum, die hem ontroerde. Hij besloot een brief terug te sturen over excuses, ouders en wat het betekent om zowel een cis-man én queer te zijn. Lees meer

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Een goed passend hokje is nog steeds een hokje

Vorige week schreef Jochum een brief aan Ettie over zijn ervaring met queer-zijn, biseksualiteit en identiteit tijdens zijn jeugd. In deze brief reageert Ettie met haar eigen ervaring en vraagt ze zich af of iedereen queer zou kunnen zijn. Lees meer

De schipperende kameleon: zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

De schipperende kameleon: Zomergast Van der Burg is sociaal voor de mensen, maar liberaal in het beleid

Eric van der Burg was op bezoek bij Zomergasten. Marthe van Bronkhorst geeft in dit artikel haar scherpe analyse op de aflevering. Lees meer

Briefwisseling Ettie en Jochum - Brief 2

Wie wil nou een slachtoffer zijn?

Jochum ontving een brief van Ettie over zijn nooit-verstuurde brief aan zijn jeugdliefde. Ettie vindt dat Jochum de vrijheid van de queeridenteit niet goed beschrijft. Hij besluit Ettie een brief terug te sturen en op haar kritiek in te gaan. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer