Asset 14

Vergeet Google

Geef me een half uur tot een uur de tijd en ik kom met een online profielschets van een zelfverkozen slachtoffer. Bij mijn vrienden sta ik bekend als personal detective. Als ze iets over iemand te weten willen komen, kloppen ze bij mij aan. Het vinden van contactgegevens, het verifiëren van iemands daadwerkelijk bestaan en het nagaan van iemands voorkeuren of interesses waren een tijdje mijn dagelijkse bezigheden.

Ik houd het over het algemeen bij een vriendendienst. Zo help ik op mijn eigen manier vrienden die iets meer te weten willen komen over hun gesprekspartner op een of andere datingsite of die toch wel leuke kroeggenoot van gisteravond. Over ieders potentiële date is er wel iets te vinden (behalve over Gijs, sorry Marloes). Het enige wat ik nodig heb voor het achterhalen van iemands identiteit zijn twee of drie basiselementen. Een zelf samen te stellen combinatie van voornaam, woonplaats, leeftijd, werk, opleiding, hobby's, interesses. Met een foto erbij gaat het zelfs nog sneller.

Beeld: beeldredactie hard//hoofd.

Veel mensen denken dat het geen kwaad kan, zo'n foto en voornaam. Toch hebben die twee dingen al meer impact dan je denkt. Het internet is onverbiddelijk. Ieder spoor waarnaar gelinkt is, wordt uit zijn context gerukt en opgeslurpt door datamonsters genaamd Google, Bing of Yahoo. Zo staat op Facebook tegenwoordig publiekelijk tentoongesteld wat je interesses zijn, met wie je omgaat en aan welke openbare evenementen je hebt deelgenomen. Die informatie brengt iemand met een paar gecombineerde zoektochten gemakkelijk op de band waar je als tiener in speelde, je oude LiveJournaldagboek of je Tinderprofiel.

Wat er te vinden is, hoeft overigens niet altijd waarheidsgetrouw te zijn. Als je op mijn volledige naam zoekt, zit er tussen de zoekresultaten een multi-interpretabel gevalletje zelfverheerlijking. Een babynamensite vroeg aan haar bezoekers: 'Wat vind je van de naam Paula?'. Ik vond het zo'n lege, nutteloze vraag dat ik besloot te chargeren. Dat mijn reactie ironisch bedoeld was, straalt er in retrospectief echter niet van af, wat het enigszins beschamend maakt. Het internet is kortgezegd een spinnenweb van tekst met een gebrek aan connotatie.

Dwangmatig controleerde ik of de interesses en voorkeuren van de gezochte types wel aansloten op die van mijn vrienden, totdat ik bedacht dat het misschien veel leuker was als ze daar zelf achter zouden komen. Marloes – wier date niet online te traceren was – bleek een hartstikke leuke jongen aan de haak te hebben geslagen. Een half jaar na de totstandkoming van hun relatie besloot ik uit mijn stalkermodus te stappen. Is het idee van elkaar leren kennen niet juist dat je dat doet door elkaar te zien en spreken? Het leek me een gezondere instelling, tenzij je echt bang bent dat iedere persoon die je leert kennen op de lijst meestgezochte criminelen staat.

De drang om te blijven zoeken kan ik desondanks niet onderdrukken. Na het herwinnen van mijn tijd heb ik besloten mijn superkrachten in te zetten voor iets goeds. Zoals het vinden van een interviewkandidaat of interessante bronnen voor die scriptie die nog altijd af moet. Wellicht begin ik ooit een online detectivebureau, maar tot die tijd is mijn advies aan wanhopige liefdeszoekers: googel je date niet; googel eerst jezelf. Of liever nog: vergeet dat hele Google.

Mail

Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 7

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 3)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2) 6

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 2)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Nooit Verzonden - wacht op titel

Afscheidsbrief aan een waardeloze dokter

Er zijn nog steeds dokters die de gezondheidsklachten van hun patiënten niet serieus nemen. Luuk Schokker schreef een openhartige brief aan één van hen. Lees meer

:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Steun Hard//hoofd en verzamel kunst!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe schrijvers en kunstenaars. We zijn al dertien jaar gratis toegankelijk en advertentievrij. Zo’n vrije ruimte is harder nodig dan ooit. Steun de makers van de toekomst; sluit je vóór 1 juli aan als kunstverzamelaar en ontvang in juli je eerste kunstwerk!

Word kunstverzamelaar