In het laagjeseten ontdek je iemands ware persoonlijkheid." /> In het laagjeseten ontdek je iemands ware persoonlijkheid." />
Asset 14

Setteveli

◊ entrée

Entrée

Gedurende het hele jaar zal hard//hoofd in het kader van zogenoemde Late Night Café's wederom samenwerken met Entrée. De zes edities van het Late Night Café zijn elk gekoppeld aan een eigen thema. Elke editie wordt aan redactieleden de opdracht gegeven een bijdrage te leveren, geïnspireerd op het thema van de betreffende avond. Het resultaat hiervan verschijnt op onze website en zal op de Late Nights eveneens onderdeel uitmaken van het programma. Dit keer is het thema 'Layers'.

Bent u een likkertje of een bijtertje, meneer, mevrouw? Een schraper of een steker? Een gedecideerd prikster of een schuifgraag? Ik kijk graag naar hoe mensen eten, dan weet je dat, de volgende keer dat ik tegenover je zit in een restaurant: nee nee, ik staar niet naar je borsten of nogal vreemdgevormde adamsappel, ik ben gewoon geïntrigeerd door de belachelijke manier waarop je je steak frites aanvalt. Is er soms iets dat je me vertellen moet? Je houdt je vork vast alsof het een dode muis is, schraapt de sla van de ene kant van het bord naar de ander en rolt kleverige balletjes van het brood. Dat soort dingen vertellen mij ontzettend veel over het verdorven karakter dat je verborgen wil houden. Denk ik. Hoop ik. Ik heb er geen greintje bewijs voor, maar het lijkt me leuk als het zo is.

Gulzigaards schrokken met twee handen, gebruiken hun mes als tweede vork en likken hun lippen. Dan zijn er nog de ordentelijke saaineven: mensen die hun hoofdgerecht prikkerdeprik, graverdegraaf, schuiverdeschuif ontleden alsof het een bedwelmde kikker is. Mijn eigen zwakheden komen ook volledig naar boven bij het avondmaal. Ik herinner me een etentje waar mijn uiterst gestructureerde vriendin en ik allebei dezelfde inktvisrisotto hadden. Na tien minuten zat ik beteuterd achter een bord rijst en begon zij sardonisch lachend aan haar eerste sappige stukje octopus - ik had alle lekkere dingen onverstandig en overhaast naar binnen geschrokt, terwijl zij het lekkerst voor het laatst had bewaard in een onvergelijkbaar staaltje delayed gratification.

Maar het is het laagjeseten – tompoes, vlaflip, lasagne - dat mensen het beste laat kennen, want het is laagjeseten dat op de meest verschillende manieren kan worden benaderd. Dat maakt het bijzonder leuk om te nuttigen: Varkensbuik met knapper/zachtvet/vlees, een gratin waarbij je de diepte in moet voor krak/melig/romig en de onderschatte vlaflip. Het genot is je door verschillende smaken en structuren heen te graven alvorens de vork naar de mond te brengen waar al die losse smaakjes en kraakjes bij elkaar komen. Als je een neuzige foodie bent zeg je dan zoiets als: “Parbleu: fris zuurtje, licht bittertje, lekker krokantje - verrassend!” Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Torta Setteveli, een soort chocoladegebak dat alleen in Palermo te krijgen is, is laagjeswise het hoogst denkbare. Setteveli betekent ‘zeven sluiers’, en de taart is daarmee een directe verwijzing naar de Dans met de Zeven Sluiers. Salome bracht Herodes hiermee het hoofd zo op hol van lust en verlangen dat hij alles wilde doen wat ze zei. Cut naar Johannes de Doper’s hoofd op een schaal.

Setteveli is haute-patisserie, een moeilijke combinatie van laagjes chocolade, taart en hazelnoot. Elk millimetersdunne laagje is romig en rijk, maar tegelijkertijd zo delicaat en licht als een tissue. De zeven lagen van boven naar onder: chocoladeglazuur, chocolademousse, hazelnootroom, dunne schijf chocolade, nog meer hazelnootroom, knapperige hazelnootpraline, chocoladecake. Schrapers eten ‘m laagje voor laagje. Zelf ben ik meer van de doorstekers, van boven naar onder voor een onvergelijkbare “krak-ooze-krak-plumpf-ooze”. Hemels. Kan een goede Nederlandse bakker dit ding alsjeblieft eens namaken? Ik zou daar met liefde iemand naar keuze voor onthoofden.

Mail

Hiske Versprille

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

:We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

:Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Hoe kan Nederland de schade herstellen van het koloniale verleden? Wanneer zijn excuses oprecht en zinvol? Waarom wordt niet alle roofkunst teruggegeven? In musea en cafés in Kaapstad mijmert Jorne Vriens over deze vragen en ziet hij zich geconfronteerd met zijn eigen geprivilegieerde positie. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer