Geloof het of niet, maar whiskey met augurkensap is een gouden combinatie." /> Geloof het of niet, maar whiskey met augurkensap is een gouden combinatie." />
Asset 14

Pickleback shot

Amerikanen drinken, logischerwijs, anders dan wij. Getapt bier komt in een halvelitervaas en geheid zonder schuim. Sterke drank wordt gegoten in een glas dat allereerst tot de nok vol is gestouwd met ijs. De frisdrank waarmee het eventueel wordt gemixt (bijvoorbeeld in het geval van een gin-tonic of een wodka-cranberry) kost niets. Citroen wordt vrijwel niet gebruikt, maar elk café ruikt daarentegen sterk naar gesneden limoen. Een shot wordt niet afgemeten en is dikwijls flink veel meer dan 100 milliliter. Een whiskey wordt ook in een shotglas gedaan, en vervolgens, tot grote verbazing van elke snob, in één keer achterover getikt. Het zal wat te maken hebben met de cowboydagen van weleer, toen de mannen in de saloon de één na de ander achterover sloegen. Echter, zelfs na herhaaldelijk oefenen kon ik de bourbon weer regelrecht omhoog voelen komen, wat meestal resulteerde in gênante situaties met handen voor de mond en een vertrokken gezicht, in plaats van een overwinnende blik, een high five, en een parmantige terugkeer naar de dansvloer.

Voor de zwakkeren in de dranksamenleving is er dan ook: de cocktail. Tijdens mijn verblijven in de Verenigde Staten heb ik mijn smaakpapillen blootgesteld aan een paar vreemde combinaties. Neem de bacon bloody mary, of een komkommer wodka met gember. En, niet te vergeten, huisfeest-evergreen de ‘jello shot’, een klein puddinkje met wodka in plaats van water. Niet te hakken.

Het vinden van een goede cocktail(bar) in Nederland is makkelijker gezegd dan gedaan. Anders dan in Amerikaanse kroegen, waar het normaal is dat het barpersoneel je op de wenken bedient en binnen een handomdraai een mojito voor je in elkaar knutselt, gaat het bestellen van een cocktail in de lage landen meestal gepaard met de overdreven lichaamsbewegingen van de opgedirkte jongens van de Fabulous Shaker Boys. Ik kan je in ieder geval met zekerheid vertellen dat ik die cocktail in mijn kroeg nooit voor je klaar zal maken, en laten we daar vooral niet al te lang om treuren want er is geen erger overschat drankje.

Maar hoe die bocht van een Jack Daniels in één keer weg te krijgen? Enter: de chaser. Een chaser is precies wat je denkt dat het is. Iets wat je gebruikt om de gruwel van het voorgaande voorgoed te verdrijven. Het kan variëren van een simpel frisdrankje tot de olijf bij een martini, en bij een tequila doet de combinatie zout-citroen of kaneel-sinaasappel wonderen. Echter, wil je nog een beetje origineel zijn, drink dan een pickleback.

De pickleback, die in een groeiend aantal bars populariteit wint, wordt meestal geschonken met Jameson, een wat zachtere whiskey. Vul een shotglas. Pak vervolgens een tweede shotglas, en schenk hierin, jawel, augurkensap.* Strijk die verbaasde frons uit je voorhoofd en verman jezelf. Gooi de eerste achterover en laat het langzaam door je keel glijden. Slik, pak shotglas nummer twee en sla dit eveneens achterover. De combinatie van zout, zuur en zoet zal beter smaken dan je denkt, gegarandeerd.

*N.B. Niet alleen drankgebruiken zijn anders in de U S of A, ook de methode van pekelen is anders. Augurken (‘kosher dills’) worden op New Yorks Jiddische manier bereid, met knoflook en dille in een zoutoplossing, in plaats van het bekende Amsterdamse zuur. Het gebruik van het sap waarin Turkse groenten worden ingemaakt (‘Tursu’) is een goeie vervanging.

Mail

Ava Mees List

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
:Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1) 1

Poetry International X Willem de Kooning Academy: Gedicht zoekt beeld (deel 1)

Hoe kun je poëzie ook anders ervaren dan via de bundel of op het podium? Tachtig studenten illustratie van de Rotterdamse Willem de Kooning Academie lieten zich inspireren door het werk van de dichters van het 54ste Poetry International Festival (6, 7, 8 en 9 juni in Rotterdam). Dat levert een verrassende verzameling nieuwe beelden op. Een dialoog tussen woord en beeld waarbij iedere tekenaar zijn eigen afslag nam. Lees meer

Dubbelleven

Dubbelleven

Hoe kenmerkt het interieur van een multicultureel gezin zich? Emerald Liu onderzoekt hoe huiselijke voorwerpen een metaforische brug vormen met haar overzeese familieleden. ‘Het proces van achterlaten maakt alles wat je in je handen hebt extra betekenisvol, overgoten met een glazuur van kostbaarheid.’ Lees meer

Zo beweegt ze niet

Zo beweegt ze niet

Ze had zich er grondig op voorbereid. Spotify-playlists, het juiste jurkje, en zelfs een plan voor gespreksonderwerpen. Maar nu, in de rij voor de club, voelt alles vreemd en ongepast. Een audioverhaal van Lakaver (Werner de Valk en Roderik Maes). Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer