Asset 14

Livestream​activisme

'I'm just so fucking worried about the climate,' zegt een vrouw in een dure jurk tegen een journaliste. Ze staat voor de deur bij Fabric, de glorieus heropende hipste nachtclub van London. Vivienne Westwood, koningin van de punk, organiseerde er een evenement om aandacht te vragen voor de planeet. Met apocalypsthema. Het was vreselijk exclusief, het was enorm vooruitstrevend en ik was erbij!

Soms zijn er van die technologische ontwikkelingen waarvan ik pas heel laat doorheb dat ze eigenlijk echt het allervetste ooit zijn. Ik kende het natuurlijk wel, livestreamen: vooral van de Boiler Room. Dan hangen ze een camera op een feest en kun je kijken naar dansende onbekenden die wel geld/zin/tijd/energie hadden om de deur uit te gaan of die gewoon, met hun ogen in hun hoofd gedraaid, kwijlend over de schouder van de DJ hangen. Dat is eerder pijnlijk dan leuk. En als het wél bekenden zijn, is het nog erger. Eén keer hadden mijn vrienden kaartjes voor iets en ik niet. Toen heb ik een hele avond gekeken hoe ze lamlendig in een hoekje wodka Red Bull stonden te drinken. Af en toe zwaaiden ze. Nee, daar ging de lol snel vanaf. Maar nu heb ik eindelijk ontdekt dat livestreams een perfecte mogelijkheid zijn om live getuige te zijn van belangrijke gebeurtenissen. Je ziet de werkelijkheid zoals die echt is: ongefilterd, ongepolijst en zonder tussenkomst van een redacteur. Alsof je er zelf bij bent, maar dan zonder de ongemakken.Want hoe geweldig het ook was om Vivienne Westwood op extreem stijlvolle wijze de wereld te zien redden in Londen,  ik was blij dat ik daar niet naartoe hoefde, door de Londense kou, met Londense hakken van vijftien centimeter die steeds klem kwamen te zitten tussen de Londense kinderkopjes. En dat ik niet uren op Viviennes toespraak hoefde te wachten, in opperste staat van paraatheid om te voorkomen dat iemand cocktailvlekken maakte op mijn exclusieve outfit. Ik zat gewoon in mijn onderbroek een boekje te lezen en met een half oog naar het scherm te kijken. Ik liet af en toe mijn goedkeuring blijken door op de 'like' knop te drukken. Zo droeg ik comfortabel mijn steentje bij aan het oplossen van de wereldproblemen.

Recentelijk zat ik de drie uur durende persconferentie van het CPB helemaal uit, toen het institituut de doorrekening van de verkiezingsplannen presenteerde. De vaderlandse pers had zich na de geënsceneerde toespraakjes van de gevestigde partijen zo snel mogelijk uit de zaal verwijderd, maar de livecamera deed wel zijn werk. Tot het bittere eind registreerde de camera de meest obscure clubjes, die vanwege hun lage of non-existente zetelaantal pas als laatsten mochten spreken. Ik was er getuige van hoe Norbert Klein van de Vrijzinnige Partij het basisinkomen verdedigde tegen een zaal vol lege stoelen. Achter hem op zijn Powerpoint stonden de meedogenloze statistieken die hij probeerde te weerleggen. Hij werd nogal zenuwachtig van de situatie en verhaspelde alles. Ik vind het basisinkomen een supergoed idee maar toch was ik blij dat ik niet als enige daar in Nieuwspoort zat. Ik had de plaatsvervangende schaamte niet kunnen verbergen. Toch was het fijn om te merken dat politici hun carrière in ieder geval als echte mensen beginnen, voordat ze compleet verpest zijn door mediatraining.

Er is ook van alles te livestreamen waar ik eigenlijk geen getuige van wil zijn en geen kennis van wil nemen. Moorden en verkrachtingen en zo. En de inauguratie van Trump. Maar toch is het goed dat zulke dingen door onbevooroordeelde camera's worden vastgelegd. Dan kun je lekker zelf uitmaken wat je van de realiteit vindt.

Afbeelding: Boiler Room

Mail

Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Slentermijmeringen uit Brussel

Slentermijmeringen uit Brussel

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Brussel. Lees meer

Onder de vraagprijs

Onder de vraagprijs

Vragen als ‘Wat doe jij nu?’ en ‘Waar woon je tegenwoordig?’ bezorgen Eva van den Boogaards vriend M. een rood hoofd en het gevoel te willen verdwijnen. Zij snapt hem maar al te goed. Lees meer

Slentermijmeringen uit Rotterdam

Slentermijmeringen uit Rotterdam

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Rotterdam. Lees meer

Column: Vervuilde idylle

Vervuilde idylle

Iduna Paalman belt vanuit de camping in Frankrijk met haar oma. Net daarvoor las ze nog in de dichtbundel van de Duitse Monika Rinck. Lees meer

Slentermijmeringen uit Londen

Slentermijmeringen uit Londen

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneke Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Londen. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan