Asset 14

Lees Brian Lee O'Malley

Tip: Lees Brian Lee O'Malley

De beste moralistische boeken zijn tijdloos, denk maar aan Jane Austen en Annie M.G. Schmidt. Maar hoewel de problematiek universeel is, blijkt de aankleding soms storend oubollig naar mijn smaak. Bot gezegd: soms heb ik geen zin in advies uit de tijd van voor razendsnel internet en soms wil ik een verhaal zonder korsetten en ‘mijnheren’, maar mét rockmuziek en smartphones. Gelukkig hoef ik hiervoor niet zelf epilogen te schrijven waarin Pluk van de Petteflet worstelt met het opgroeien in een stuurloze generatie die volwassen worden wanhopig uitstelt. Nee, daarvoor lees ik het werk van de Canadese striptekenaar Bryan Lee O’Malley.

O’Malley verkent in zijn werk eenentwintigste-eeuwse problemen door deze te combineren met één compleet geflipt element. In zijn debuut Lost at Sea uit 2003 zweert het hoofdpersonage bijvoorbeeld het contact met anderen kwijt te zijn omdat een kat haar ziel heeft gestolen. In Seconds uit 2014 verkent O’Malley de verstikking van ‘wat als’-gedachten door Katy, een ambitieuze chefkok, de mogelijkheid te geven de ‘fouten’ in haar leven te corrigeren. Een cliché waar wij allemaal wel eens over hebben gedroomd, maar de auteur weet dit verrassend vers te serveren.
O’Malleys beste werk is echter de zesdelige serie Scott Pilgrim. Hierin moet de titulaire twintiger Scott de zeven kwade exen van zijn nieuwe liefde Ramona verslaan voor de relatie officieel kan zijn.

Lijkt dit jou wel lollig vermaak, dan ben je in O'Malleys val getrapt

Dit bedoelt zij letterlijk, gezien het Toronto van Scott Pilgrim de regels volgt van klassieke beat-‘em-up videospellen uit de jaren negentig. Verslagen exen spatten in munten uiteen, Scott gaat soms een level omhoog en niemand kijkt raar op wanneer de personages tijdens huisfeestjes elkaar met honkbalknuppels te lijf gaan. Lijkt dit jou wel lollig vermaak, dan ben je O’Malleys val getrapt. Tussen de gevechten door blijken de personages en relaties in Scott Pilgrim namelijk pijnlijk herkenbaar voor de doorsnee twintiger. Het ‘versla de slechteriken en win het meisje’-plot verandert hierdoor in een verhaal over de moeizame omgang tussen de ‘technisch’ volwassenen personages. Zo weigert Ramona verantwoordelijkheid te nemen voor haar verleden, is Scott koppig tot op het narcistische toe en kunnen de exen maar moeilijk verkroppen dat zij gedumpt zijn. Het ware verhaal is dan ook de vraag of Scott, zo overtuigd dat hij de held van het verhaal is, niet eigenlijk de achtste bittere ex in de maak is. Zo trakteert O’Malley de lezer op een grijs gebied wat vooral voor lezers met zwart-witte, goed-tegen-kwaad-fantasieën ongemakkelijk dicht bij huis kan komen. Waar de lezer in het eerste boek nog juicht bij mokerslagen van stripgeweld, blijken de momenten van introspectie uiteindelijk de ware overwinningen te zijn.

Is het oeuvre van O’Malley dan zware kost? Welnee, de verhalen staan vol droge oneliners en visuele grappen die vaak inspelen op de frustraties en onbegrip van de lezer tegenover de stuurloze hoofdpersonages. Zo verklaart een bandlid van Scott na zijn zoveelste misstap: ‘Scott, if your life had a face, I’d punch it in the balls.’ Dus ben of ken jij iemand met keuzestress of een verloren ziel? Of, nog erger, beschouw je jezelf per definitie als een goed en degelijk mens? Kijk dan eens naar het dynamische werk van deze niet tijdloze Canadese striptekenaar. Rock ’n roll waar het korset van Elisabeth Bennet open van zou springen, maar tegelijkertijd pijnlijk herkenbaar als een zekere rode brandweerauto.

Mail

Tycho Hofstra werkt in een archief en schrijft af en toe over wat hij beleeft. Hij woont in Amsterdam-Oost, maar weet zeker dat hij zijn sociale huurflat snel uit moet omdat er een brouwerij in de straat is geopend.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

De dooddoener van het kwaad

De dooddoener van het kwaad

Bas Keemink bespreekt de film 'The Zone of Interest', waarin Jonathan Glazer 'Big Brother' naar de Holocaust brengt. Lovende kritieken schrijven dat hij Hannah Arendts theorie, de banaliteit van het kwaad, goed in beeld brengt, maar is dat wel zo? Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Exteriors, Annie Ernaux and Photography

Jorne Vriens bezocht een tentoonstelling in Parijs en dit leidde tot een prachtige uiteenzetting over tekst, smartphones, connectie en fotografie. Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De eerste leugen

De eerste leugen

De eerste keer dat Job van Ballegoijen de Jong loog, was het bijna onschuldig. Een leugentje om bestwil, dacht hij toen, om zijn moeder gerust te stellen. Maar die eerste leugen groeide uit tot een web waarin hij langzaam verstrikte. In zijn debuut 'Morgen vertel ik alles' vertelt hij waarom iedereen een tweede (of derde) kans verdient. Lees meer

misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

Misschien is dat waarom ik een tussenvorm bleek - gedichten

De tedere poëzie van Hilde Onis meandert langs beeldhouwers, honden met mannen-angst en verse gedachtestreepjes, en mondt uit in een zee van beelden, waarin ook de vergankelijkheid niet ongezien blijft. 'dat het beest zich meteen op me wierp / zie ik als bewijsvoering / voor dat wat uitblijft' Lees meer

Leven in laagjes

Leven in laagjes

In dit essay geeft Dani Bouwman een intieme reflectie op identiteit, familie en het verlangen naar een plek waar hij volledig zichzelf kan zijn. Lees meer

Lief kutland // Lancering

Lief kutland // Lancering

Vier samen met Hard//hoofd de launch van ons nieuwste magazine! Samen met je favoriete makers pluizen we dit stipje op de aardbol uit. Lees meer

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën

"Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval of waanideeën" is een driedelige reeks gedichten van Trijntje van de Wouw die op een humoristische manier zwaardere thema's aan weet te snijden. Lees meer

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

De overkokende theatraliteit van Pierre Bokma maakt van Zomergasten weer een feestje

Reinout Bongers schreef een nabeschouwing van de Zomergasten-aflevering met Pierre Bokma als gast of, moeten we zeggen, hoofdrol? "Therapie heeft hij wel geprobeerd, maar dat leverde hem - naar eigen zeggen - vooral een lege bankrekening op." Lees meer

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Eerherstel voor mijn stiefmoeder

Toen zijn stiefmoeder Pieta stierf, voelde het voor Jelle Havermans alsof hij werd bevrijd van een van zijn grootste onderdrukkers. Voor ons Sorry-magazine schreef hij dit essay waarin hij jaren later toegeeft dat de vrouw die hem en zijn zusje het leven zuur maakte, ook slachtoffer was van haar eigen tijdsgeest en omgeving. Lees meer

De ontkieming van een ruimte

De ontkieming van een ruimte

Hoewel de aandacht voor de oorlog in Oekraïne lijkt af te zwakken, blijft kunstenaar Rob Voerman onverminderd betrokken. Sophia Bustin vraagt zich af wat geëngageerde kunstenaars precies doen en betekenen voor de maatschappij en gaat daarom bij hem langs. Lees meer

:Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

Aan een dun touwtje: Over onbegrip, offers en intergenerationele solidariteit

In dit persoonlijke essay ontrafelt Laura Korvinus de draden die haar met haar oma verbinden. Langs welke verhalen of assen kan verbondenheid tussen verschillende generaties ontstaan en worden vastgehouden? Deel 1. 
 Onderweg naar mijn grootouders glipt een herinnering mijn gedachten binnen. Op een oude video ben ik aan het spelen aan de rand van... Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer