Asset 14

Kook vinkloos

De eerste jaren dat ik uit huis was, begreep ik niet waarom mijn ouders maar één keer in de week naar de supermarkt gingen. Ik had Jamie’s Italië ontdekt en boodschappen doen vond ik minstens even leuk als koken. Hoewel ik maximaal moest lenen om de kruiden, verse groenten en Franse kaasjes te bekostigen, voelde ik me elk avondmaal zelfstandiger worden. Eindelijk kon ik zelf beslissen wat ik die avond zou eten. Bij mijn ouders stond dat voor de hele week al vast. Aardappels-vlees-groenten werd afgewisseld met pasta in kant-en-klare saus. Op donderdag aten we rode bietjes met kippenlevertjes (en op den duur voor mij een groenteburger).

Tegenwoordig ga ik ook minder vaak naar de supermarkt, want daar kom ik ‘hem’ steeds tegen. Hij is als een ex (en stalker) die me maar niet met rust wil laten. In bijna elke winkel zie ik hem: De Vink. Een klein ding, op het oog timide als een musje, dat enthousiast begint te piepen als je in zijn buurt komt. Dat zou nog niet zo erg zijn als het bij één vink bleef, maar inmiddels is het een ware plaag. De vinkjes zitten overal. De groene vooral op basisvoedingsmiddelen uit de schijf van vijf, de blauwe nestelen het liefst op 'gezonde tussendoortjes en frisdranken'. Hun getjilp overstemt de muzak en de kassameisjes die via de intercom om hulp roepen. Het geluid is zo zenuwslopend dat de woorden op mijn boodschappenlijstje beginnen te dansen. Keer op keer kom ik thuis met producten waar ik nooit voor wilde kiezen, laat staan bewust.

Een van mijn motivaties om vegetariër te worden, waren de blinde vinken die mijn vader ons elke dinsdag voorschotelde. Pas veel later leerde ik dat het lapje ham geen vogel maar een langwerpige gehaktbal omwikkelt. De vinken in de supermarkt zijn ook niet echt; ze zijn ontworpen door een stichting (www.hetvinkje.nl) die beter bekend is van de slogan die de diertjes driftig fluiten: Kies bewust. De vinkjes lijken vriendelijk, maar zijn een ware propagandamachine die de consument ervan bewust moet maken dat gezond leven een keuze is. De stichting zegt te streven naar een gezondere samenleving, door het onderscheid tussen 'goede' en 'slechte' keuzes duidelijk te maken. Leveranciers betalen flink voor zo’n keurmerk, want behalve dat De Vink de consument een gerust geweten ‘geeft’, zijn de vogels bijzonder goed voor de verkoop van het product.

Waar heb ik zin in? Wat wil ik eten? Het lijkt wel of ik in de supermarkt niet meer bij dat gevoel kan. Onder het oordelend oog van honderden vinkjes pak ik niet de verse tomaten, maar juist een verwerkt voedingsmiddel dat binnen zijn categorie heel gezond is, een maaltijdsalade met elk ingrediënt in een apart zakje. Ik ben weer terug bij af. Net als mijn ouders doe ik boodschappen voor de hele week, mijn koelkast staat vol bewuste producten die eindeloos houdbaar zijn. Vrolijke boeren doen hun verhaal op verpakkingen van gerecycled karton en op de flesjes zuiveldrank vertellen hippe illustraties hoeveel aardbeien er tussen de rechtsdraaiende melkzuurbacteriën dobberen. Mijn maaltijden bestaan uit bewuste keuzes, en ik wou dat ik het terug kon draaien. Daarom deze TIP: hou in de supermarkt je koptelefoon op en draai het volume open, gooi lukraak wat ingrediënten in je mandje, reken af, verlaat zo snel mogelijk de winkel. Haal de producten thuis direct uit de verpakking en bedenk dan pas welk gerecht je ervan wil maken. Vinkloos koken levert soms vreemde combinaties op, maar uiteindelijk smaakt de onbewuste keuze toch gewoon het lekkerst.

Mail

Maartje Smits Maartje Smits is schrijvend detective en imker. In 2015 verscheen haar dichtbundel Als je een meisje bent bij uitgeverij De Harmonie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

:We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Lief kutland // Lancering 1

Kijk de lancering van 'Lief kutland' terug

Tijdens de lancering van het vijfde Hard//hoofd magazine, 'Lief kutland', plozen we dit neokoloniale stipje op de aardbol uit. Bekijk de registratie. Lees meer

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus in een zompig moeras

Een cactus kan toch niet groeien in een zompig moeras? In dit essay schetst Jam een realistisch beeld van de autistische ervaring in een kapitalistisch systeem dat productiviteit als het hoogste goed beschouwt. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

:Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Het koloniale verleden en roofkunst: wat ga je na een spijtbetuiging dóén?

Hoe kan Nederland de schade herstellen van het koloniale verleden? Wanneer zijn excuses oprecht en zinvol? Waarom wordt niet alle roofkunst teruggegeven? In musea en cafés in Kaapstad mijmert Jorne Vriens over deze vragen en ziet hij zich geconfronteerd met zijn eigen geprivilegieerde positie. Lees meer

Lieve buren

Lieve buren

Ze hebben dezelfde brievenbus en dezelfde supermarkt, maar Nienke Blanc vraagt zich in deze nooit verzonden brief af of dat het enige is dat ze met haar buren deelt. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

Best Friend (For The Forseeable Future)

Best Friend (For The Forseeable Future)

Lotte Krakers’ vriendschap met Karlien eindigde mét blauwe vinkjes, maar zonder antwoorden. Het laat Lotte reflecteren op het afdwingen van gelijkenissen in een vriendschap, en het plaatsen van vrienden op voetstukken: ‘Karlien hield me een spiegel voor, waarin ik vooral zag wat ik niet was.’ Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Lieselot 2

Winnaar Stoute Stift 2024

Ruben Topia won met zijn illustratie de Stoute Stift 2024, de illustratiewedstrijd die deBuren organiseert. Topia maakte een illustratie bij een erotische verhaal van Prins de Vos. Lees hier het juryrapport! Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Je hebt mij getekend voor het leven

Je hebt mij getekend voor het leven

Hoe sluit je een hoofdstuk af? Jop Koopman schreef een brief aan zijn oude baas, in wiens tulpenbedrijf hij als invalkracht een bedrijfsongeval meemaakte. Lees meer

Lees Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Schrijf je nu in voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart je eerste papieren tijdschrift. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer