Asset 14

Kijk slechte televisie

Tip: Kijk slechte televisie

Als er iets zou bestaan als trashy-televisie-anonymous zou ik nu mijn hand opsteken en zeggen ‘Hoi mijn naam is Josephine en ik hou van de slechtste televisie die op de aardbodem wordt geproduceerd en mijn probleem is vooral dat ik niet kan stoppen met kijken en dat ik me er niet voor schaam en iedereen graag vertel hoe het nu gaat met de kale plek op het hoofd van Kourtney Kardashian.’

Mijn liefde begon vroeg. Op te jonge leeftijd keek ik samen met mijn oma naar de prachtige serie Onderweg naar morgen. Een paar jaar later keek ik naar De Pfaffs en verbaasde me over hoeveel mosselen zij aten. Vanaf de intrede van E! Network in Nederland nam de Amerikaans-Armeense versie van De Pfaffs het stokje over, en zeventien seizoenen later kan ik je veel te veel vertellen over de levens van de Kardashians. Ondertussen heb ik een abonnement op Hayu (een tip in een tip!) en kijk ik op deze Netflix voor slechte televisie naar Million Dollar Listing (excentriekelingen verkopen dure huizen), verschillende takken van The Real Housewives (vrouwen die geen huisvrouwen zijn maar veel ruzie maken), Vanderpump Rules (ontspoorde restaurant-bediening in LA) en nog vele andere slechte series.

Maar is slechte televisie echt slecht? Wie bepaalt dat? Waarom schamen we ons voor ons lievelingsprogramma? Ik heb afleveringen van The Real Housewives of Potomac gezien waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen. Komen niet in de buurt. Het drama, de tragiek, de komedie, de positionering van de vijanden, het mes dat wordt gegooid, de zwangere vrouw die gewoon rustig iets wil eten, de muziek, de montage. De montage. Goden en godinnen van editors hebben ze daar. Het is kunst.

Ooit heeft iemand op Twitter de Kardashians bedankt, want door het kijken van Keeping up with the Kardashians was zijn door kanker aangewakkerde depressie volledig verdwenen. Ik wil niet zeggen dat elk ziekenhuis het verplicht op het dagprogramma moet gooien, maar ik wil dat ook niet niet zeggen. De kracht van slechte televisie is groot, en niet iets om weg te wuiven. Slechte televisie is geen guilty pleasure (stop daar sowieso mee, ga je guilty voelen over je CO2-voetafdruk), het is verblijdend, helend, en bovenal ultiem ontspannend.

Nu zie ik ook wel in dat er slechte kanten zitten aan slechte televisie. De hoeveelheid plastic in de mensen die we zien en het onrealistische schoonheidsideaal dat hiermee wordt neergezet kan zorgen voor een vertekend lichaamsbeeld. We kunnen de hoeveelheid opgespoten lippen vandaag de dag niet los zien van het succes van Kylie Jenner. En de diepere laag van cultural appropriation in haar hele familie is extreem problematisch.

Zonder die dingen goed te praten, geef ik toch deze tip. Het komt namelijk hier op neer: ik ben een perfectionist met faalangst, en ik heb het gevoel dat een hele hoop mensen in mijn generatie deze zegen en dit probleem hebben. En er is niets fijner dan kijken naar mensen die het ook niet precies weten, die fouten maken, schreeuwen naar de mensen van wie ze houden, relaties kapot maken terwijl dat helemaal niet de bedoeling was, in bosjes lazeren omdat ze te veel gedronken hebben – mensen die moeten dealen met het onverwachte en vervelende in het leven. Imperfecte mensen die zichzelf durven te zijn, en waar mensen alsnog of juist daardoor heel veel van houden. Slechte televisie geeft mij naast extreem veel vermaak daarom ook heel veel hoop, en dat gun ik iedereen, dus kijk.

Beeld: Google/Lotte Akkerman.

Mail

Josephine Keuter (1993) is geen marketeer. Ze studeert Cultural Analysis en je kunt haar 's nachts wakker maken voor alles popcultuur en patisserie.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Tip: Tinder toch maar

Tinder toch maar

Nog geen jaar geleden schreef Emma Stomp de dating app af als een grabbelton zonder prijs. Maar na een succesvolle Tinder-date, slikt ze haar woorden weer in. Waar anders maak je in crisistijd kans op romantiek? Lees meer

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

De puinhopen van vier jaar Trump - een terugblik

Marthe van Bronkhorst ging langs in de crèche van het Witte Huis, om antwoord te vinden op de vraag: moeten we Donald nog vier jaar laten kleuteren? Lees meer

Vriendschapsparadox

Vriendschapsparadox

Tijdens een etentje met vrienden wordt Eva van den Boogaard geconfronteerd met de relativiteit van vriendschappen. Lees meer

Volg de voetnoot

Volg de voetnoot

Laat je ogen vaker afdwalen. Je raadt namelijk nooit welke parels van details er in de voetnoten verborgen liggen. Een tip van Wolter de Boer, die in de marge van zijn ‘imposter syndrome’ een vruchtbare lust voor details ontdekte. Lees meer

Alfa's en Omega's

Alfa's en Omega's

Marthe van Bronkhorst verkent de verhoudingen in het dierenrijk, waarin de mens als absolute alfa de wereld domineert. Lees meer

Schrödingers Donnie

Schrödingers Donnie

De dood van Eva's kat Donnie beweegt haar tot filosofisch mijmeren over een natuurkundig experiment. Lees meer

Column: Boomstronk-achtig

Boomstronk-achtig

‘Is dit een gouden match of settelen we voor less omdat we te druk en niet wanhopig genoeg zijn om verder te zoeken?’, vraagt Iduna Paalman aan haar geliefde. Lees meer

Tip: Bereken je deadline

Bereken je deadline

Else Boer kreeg een deadline opgelegd waar niet alleen een kersverse roman uit voortkwam, maar ook een ontnuchterend inzicht. Een tip over stilstaan bij je eigen sterfelijkheid. Lees meer

Automatische concepten 46

Demoontjes

Marthe van Bronkhorst laat haar demoontjes uit. Dat scheelt, want dan hoeft ze ze even niet zelf te dragen. Lees meer

Fantoompijn Evangeline Habarurema

Fantoompijn

Alle dingen gaan voorbij, de mooiste, maar ook de pijnlijkste dingen. Een troostvolle tip voor iedereen die verliest en rouwt, en het officiële Hard//hoofd-debuut van schrijver en illustrator Evangeline Agape. Lees meer

Als het doek valt

Als het doek valt

De gevoelens van heimwee waardoor Eva als kind geteisterd werd, ervaart ze als volwassen vrouw van tijd tot tijd nog steeds. Lees meer

 Samen alleen op de wereld

Samen alleen op de wereld

Speciaal voor de Heimweek delen tien fotografen beelden die hen doen terugverlangen naar een plek of een moment in hun leven. Het resultaat is een uniek inkijkje in de diversiteit van heimwee en nostalgie; misschien wel de allerindividueelste emoties. Lees meer

Slentermijmeringen uit Oxford

Slentermijmeringen uit Oxford

In de zomerserie ‘Slentermijmeringen’ reist Annelies van Wijk naar vier Europese steden. Dolend langs Manneken Pis, reuzencitroenen en pijnlijke herinneringen, treedt ze in een sprankelende dialoog met de plekken, hun taal en hun bewoners, maar vooral ook met zichzelf. Vandaag: Oxford. Lees meer

Komt een gangster bij de dokter

Komt een gangster bij de dokter

Nu ze zelf psycholoog is, kijkt Marthe van Bronkhorst heel anders naar een van haar favoriete series. Lees meer

Column: Een Bert of een Ernie

Een Bert of een Ernie

Eva van den Boogaard is met vrienden op vakantie in de Ardèche. Liggend bij het zwembad stelt één van haar vrienden een vraag die in alle eenvoud doet nadenken over de groepsverhoudingen. Lees meer

Column: Volhouden stoppen volhouden 3

Volhouden stoppen volhouden

Iduna Paalman bezoekt haar zieke hond, en hoort haar 's nachts onrustig ademen. 'Ze jankt een beetje, dat doen honden als ze dromen. Of heeft ze pijn?' Lees meer

Complete overgave

Complete overgave

Marthe van Bronkhorst liet zich meevoeren door de Waddenzee - om zichzelf te herontdekken. De rustgevende bezigheid maakt haar al snel doodsbenauwd. Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan