Asset 14

Herken neppost

Tip: Herken neppost

Fake news, planten in restaurant waar je in moet knijpen om er zeker van te zijn dat ze niet van plastic zijn, namaakleer, -bont en -vlees, complottheorieën – de wereld om ons heen zit tjokvol neps en het wordt steeds erger. Ruby Sanders geeft een onmisbare tip om zeker te weten of de post in je brievenbus echt of nep is.

Onlangs ontving ik met de post een MasterCard van ABN Amro. Een aardig gebaar, zeker omdat ik al ruim drie jaar geen klant meer van deze bank ben. Waarom zou ABN mij dan een creditcard toesturen? Argwanend geworden door de grote hoeveelheid spam en nepnieuws die mij dagelijks bereikt, begon ik te twijfelen aan de echtheid van de brief. Had ik hier te maken met oplichterij?

Op de website van creditcardbedrijf International Card Services vind ik onder het kopje ‘Zo herkent en meldt u valse e-mails of phishing’ niks over papieren post. Ik ga er voor het gemak van uit dat de genoemde herkenningspunten van digitale valse berichten ook gelden voor analoge post:

1. Het bericht is niet persoonlijk aan u gericht.
2. In de e-mail wordt gevraagd snel actie te ondernemen.

De brief voldoet aan beide criteria: als aanhef lees ik ‘geachte Card-houder’, mét hoofdletter en streepje. Daarna: ‘Maak uw creditcard snel klaar voor gebruik’ – door in te loggen en hem te activeren – en ‘plaats onmiddellijk uw handtekening’. Ik vraag me of wat voor risico ik zou lopen door deze acties op te volgen, maar een kenmerk van goede oplichterij is natuurlijk dat je dat risico niet direct doorziet.

Ik bel ABN. Wendy van ABN’s card services is eerder verbaasd over mijn telefoontje dan over de creditcard. “Uw oude card verliep op 1 oktober 2018, daarom werd er een nieuwe opgestuurd”, zegt ze opgewekt. Dat ik geen klant meer ben, vindt ze bijzaak. “Maar de kaart moet toch aan een ABN-bankrekening gekoppeld zijn?”, vraag ik. Bovendien, zeg ik, heb ik nu een geldige creditcard van mijn nieuwe bank. Op de onmogelijkheid om een kaart te gebruiken die niet aan een rekening gekoppeld is, of mijn argwaan over de brief, gaat ze niet in. Uiteindelijk besluiten we de kaart te annuleren, wat Wendy dan ook direct doet – een tegemoetkoming, vindt ze, want normaal staat daar een maand opzegtermijn voor. Als ik ten slotte vraag wat ik moet doen met de verzonden kaart, is ze resoluut: “Vernietigen.”

Naderhand moet ik denken aan een brief die ik twee jaar geleden ontving, toen fake news nog niet zo urgent was en ikzelf een stuk naïever. Er zat geen postzegel op, maar de envelop was wel aan mij geadresseerd: R.G. Sanders. In de brief stond dat de huur voortaan op een ander rekeningnummer overgemaakt diende te worden. Een beetje vreemd vond ik het wel, maar plichtsgetrouw plande ik de volgende huurbetaling in op het nieuwe rekeningnummer. Toch begon het te knagen. Toen ik de brief er weer bij pakte, viel pas op hoe vreemd die eigenlijk was. In plaats van mijn naam was de aanhef ‘Beste Huurder’, en ook elders stonden woorden met onnodige hoofdletters. Twee keer viel mijn oog op een dubbele spatie. Toen ik ook de pixelige stempel ontwaarde en onderaan de naam ‘K.H. van Bladeren’ zag, begon het pas te dagen. Wie was K.H. van Bladeren?! Mijn huisbaas noch de beheerder met wie ik geregeld contact heb, heette zo. Toen ik die laatste belde, bleek hij al op de hoogte van de scam, en erg geschrokken. Mijn buurman had de brief ook ontvangen, en dacht dat de oplichters onze namen waarschijnlijk van de Kamer van Koophandel-website hadden, waar je eenvoudig namen bij adressen kunt vinden. Ik annuleerde snel de overschrijving (die gelukkig voor later was gepland) en tegen iedereen zei ik dat ik het bedrog natuurlijk onmiddellijk had doorgehad.

De Nederlandse spelling van scholieren en studenten gaat al jaren achteruit. Door veel mensen wordt dat ook minder belangrijk geacht - waar is foutloos Nederlands lezen en schrijven nog voor nodig als wát we intypen toch automatisch wordt gecorrigeerd? Maar in deze tijden van fake news en phishing kan dit je net op tijd behoeden voor een grote – en domme – fout. In mijn geval waren het onjuiste hoofdletters en spaties die voor redding zorgden. En dáárom: herken en gebruik foutloos Nederlands, al is het maar voor je eigen veiligheid.

 

Beeld: Lotte Akkerman

Het bovenstaande gelezen en getroffen door inspiratie? Altijd al op Hard//hoofd willen publiceren? Stuur je tip op naar lotte@hardhoofd.com!

Mail

Ruby Sanders is eindredacteur bij Hard//hoofd, werkt op de redactie van Het Parool en IPS en is omnivoor film, televisie, literatuur en eten.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomChef Papier
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kris van der Voorn
    Kris van der VoornAdjunct-hoofdredacteur
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
Lees meer
het laatste
Mensen uit een ander leven

Mensen uit een ander leven

Tijdens een schrijfretraite op het Noord-Franse platteland ontmoet Eva van den Boogaard twee mensen met wie het meteen klikt. Maar zo snel het contact was gelegd, zo snel is het weer verbroken bij het afscheid. Of ziet ze ze nog terug? Lees meer

Column Marthe

De liefde tegen het systeem

Kan de liefde alle verschillen tussen mensen overwinnen? Marthe van Bronkhorst betwijfelt het na een vurig debat tijdens een date. Lees meer

Monddood

Schrijven is eigenlijk monddood maken

Je kan altijd over de rug van de ander schrijven, toch? Marthe van Bronkhorst raakt hierover in discussie op een literaire avond die steeds absurdistischer wordt. Lees meer

Een docent met een lichaam

Een docent met een lichaam

Ook wanneer Eva voor de klas staat is ze in de eerste plaats een mens met een lichaam dat behoeftes kent. Maar dat blijkt minder vanzelfsprekend dan het lijkt in het onderwijs. Lees meer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Stadsmens (v, jong, cynisch) zoekt boer

Marthe van Bronkhorst wordt in een sprookjesachtig eilanddorp geconfronteerd met haar cynisme. Lees meer

Een mens zoals alle anderen

Een mens zoals alle anderen

Eva probeert zich in de metro te gedragen op een manier die voor normaal moet doorgaan, maar dat valt nog niet mee. Lees meer

Dé vluchteling bestaat niet

Dé vluchteling bestaat niet

Marthe van Bronkhorst hoort bij de huisartsenpraktijk verhalen van vluchtelingen. Ze raakt gefrustreerd, omdat de politiek niet ziet 'dat een individu meer is dan twee vierkante meter ruimte en een lichaam dat gevoed moet worden'. Lees meer

Column: Objectief gelukkiger met onszelf

Objectief gelukkiger met onszelf

Ook op vakantie blijkt de tijd niet stil te staan, merken Eva en haar vrienden in Zuid-Frankrijk. Gelukkig gaan ze er qua uiterlijk alleen maar op vooruit, vindt één van hen. Lees meer

Wanneer je jezelf vergeet

Een klein beetje Selbstvergessenheit

Jezelf vergeten in een relatie, wat betekent dat eigenlijk? Marthe van Bronkhorst worstelt met hoe ze is veranderd door een geliefde. Lees meer

Als cavia's in de val

Als cavia's in de val

Marthe van Bronkhorst wil niet meer vliegen maar loopt tegen allerlei problemen aan als ze een duurzame vakantie probeert te boeken. Lees meer

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Worden wie ik eigenlijk ben voor 150 euro

Wat zegt het huis waarin je woont, en de meubels erin, over jou? En ben je in een ander huis, tussen andere spullen, nog wel precies dezelfde persoon? Eva past deze zomer op wat woningen van bekenden en onderzoekt wat ze beleeft. Lees meer

Woordenboek der Obscure Melancholieën

Woordenboek der Obscure Melancholieën

De schaamte en toch het gemis wanneer je in je oude dagboek je zorgen terugleest - waarom is er geen woord voor dat gevoel? Marthe van Bronkhorst bedenkt daarom een woordenboek voor melancholische emoties. Lees meer

De onwerkbare

De onwerkbare

Dit is het derde en tevens laatste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Voor niemand vindbaar

Voor niemand vindbaar

Het kan fijn zijn als je familie aan je denkt wanneer je er niet bent. Maar voor af en toe onvindbaar zijn is ook iets te zeggen, vermoedt Eva tijdens een werkbezoek aan de Estse hoofdstad Tallinn. Lees meer

Je plaats op de weg 

Je plaats op de weg 

Dit is het tweede deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Motten en vlammen

Je hebt motten en vlammen

Marthe van Bronkhorst verwerkt een tegenslag in de liefde en observeert dat de wereld bestaat uit twee soorten mensen: de motten en de vlammen. Lees meer

Strengen

Strengen

Dit is het eerste deel van een serie columns/korte verhalen waarin Jorik Amit Galama sociaal-ecologische thema’s benadert via persoonlijke ontmoetingen. Seksualiteit, marginalisering, magie en trauma blijken hierbij geregeld op intieme wijze met elkaar verweven. Lees meer

Krabbels in de kantlijn

Krabbels in de kantlijn

Eva stuit op aantekeningen in de kantlijn van oud boek, gemaakt door haar jongere ik. Maar wie is dat eigenlijk? Lees meer

Slachtoffers van zinloos gekwel

Slachtoffers van zinloos gekwel

Marthe van Bronkhorst buigt zich met verbazing over wat mensen bereiken in een sportschool: "Duizend uur spieren trainen en ze nooit inzetten in het gevecht. Honderd keer gooien en nooit iets raken: lang leve de nutteloosheid." Lees meer

Koningen van de dansvloer 2

We zijn allemaal koningen en lakeien

Marthe van Bronkhorst vraagt zich af waarom zoveel mensen dol zijn op het koningshuis: "Ik heb de Oranjes nog nooit op één originele gedachte of uitzonderlijk talent kunnen betrappen. Waarom willen we dan toch zo graag klappen, juichen, buigen?" Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd!

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe kunstenaars en schrijvers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Wij zijn al meer dan twaalf jaar bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Onze kunstverzamelaars maken dit mogelijk. Sluit je vóór 1 januari aan en ontvang jaarlijks gesigneerde kunstwerken van veelbelovende kunstenaars én je eigen Hard//hoofd-tasje. Veel verzamelplezier!

Steun en verzamel