Asset 14

Gun elkaar de ex

Tip: Gun elkaar de ex

‘Met wie was je daar dan?’
Tja, daar ga je al.

Tegenover me zit een jonge vrouw met bruine haren en een mooie lach. Mijn tweede tinderdate. Het gesprek ging over vakanties en ik had net een leuke herinnering gedeeld over een casino in Warschau, waar twee mannen mij en mijn toenmalige vriendin volgden met notitieboekjes om onze ‘strategie’ te achterhalen. We hadden 30 euro gewonnen. Een topavond. Met wie was ik daar?

Technisch gezien zou het geen leugen zijn om te antwoorden: ‘met een vriendin.’ Maar ik gok dat mijn date het toch wel zou raden, dus ik lieg niet en mompel: ‘Met mijn ex.’

Haar gezicht betrekt een beetje. Ik heb zojuist regel nummer één van het daten gebroken, Neerlands grootste nog levende taboe ter sprake gebracht: de ex. Gedurende de avond komt de ex nog een paar keer om de hoek kijken.
‘Waar heb je gewoond?’
‘Waarom heb je nooit in het buitenland gestudeerd?’
‘Waarom ben je gaan sportklimmen?’
Wat wil je, als je vijf jaar lang lief en leed hebt gedeeld, samen hebt gewoond, en je het jaar daarna vooral met een zware depressie in bed hebt gelegen? In zeker driekwart van mijn favoriete herinneringen en verhalen komt de ex voor. Maar die zijn off limits.

Als de Romeinen een dictator hadden afgezet, gingen zij soms over tot damnatio memoriae. De naam van de gehate tiran werd uit de geschiedenisboeken geschrapt en van publieke gebouwen afgebeiteld. Bustes en standbeelden van de verdoemde leider werden vernietigd, en zelfs het uitspreken van de naam werd een strafbaar feit. Zo was het bijna alsof de persoon in kwestie nooit had bestaan.

In onze maatschappij krijgt de ex vaak dezelfde behandeling. Wie na de relatie nog foto’s van de ex op de telefoon heeft staan, kan op rare blikken van vrienden rekenen en haalt zich op zijn minst het ongenoegen van de nieuwe partner op de hals. Ook fysieke aandenkens in huis dienen in dozen te verdwijnen.

Ik moet zeggen: ik word daar goed ziek van. Nadat het ‘uit’ ging met de ex heb ik heel bewust met mezelf afgesproken dat dit een móóie herinnering zou worden. Natuurlijk is er gekwetst, maar ik ben mijn ex ook enorm dankbaar. Ik ging de relatie in als jochie van 19 en kwam eruit als man van 24. Mede door de ex ben ik geworden wie ik ben, en haar uit mijn verleden wissen is een deel van mijzelf wissen. Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die het zelf niet heeft meegemaakt en dan de conclusie trekt dat je ‘nog niet over je ex heen’ bent.

Een paar maanden geleden heb ik een tijdje gedatet met een meisje dat net uit een lange relatie kwam. Uiteraard ging het vaak over de ex. Ik vond het een verademing; eindelijk was er de ruimte om fijne herinneringen te delen met iemand die daar begrip voor had, zonder de jaloezie, de meewarige blik en het oordelende vingertje. Zo kan het dus ook. Ik denk dat er heel wat mensen rondlopen die net als ik helemaal geen zin hebben om de ex als Romeinse tiran te behandelen en zich daar toch toe gedwongen voelen.

Dus bij dezen een oproep: geef elkaar wat meer ruimte om het verleden te koesteren. Wie altijd maar vooruit kijkt, vergeet waar hij vandaan komt. Wees wat liever voor elkaars herinneringen: gun elkaar de ex.

Mail

Jimmy Mulder studeert kunstmatige intelligentie, loopt stage als neurowetenschapper en schrijft om zijn hoofd leeg te maken. Hij houdt van bierviltjesberekeningen, dialectiek en Bojack Horseman.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

:‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven 2

‘Booking profiteert, Israël bombardeert’: waarom gerichte demonstraties mij energie geven

Booking.com pretendeert op te komen voor mensenrechten en verdient tegelijkertijd geld aan verhuur in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Juul Kruse beschrijft hoe het is om tegen dit bedrijf te demonstreren. Lees meer

:Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Perfect Days: over ritme en ontwakende schoonheid

Daria Rizvic zag de film Perfect Days op precies het juiste moment in haar leven. Een persoonlijk verhaal over de kracht van regelmaat. Lees meer

Enge man

De echte ‘sfeerboosdoener’ was de ME

Hoe kan een universiteit die in bijna elk curriculum aandacht besteedt aan dekolonisatie en de kritische blik van haar studenten, zich hier in de praktijk, wanneer het over hun eigen rol gaat, aan onttrekken? Lees meer

Relatietherapie voor een  meningsverschil over AI en kunst 1

Relatietherapie voor een meningsverschil over AI en kunst

Drie kunstenaars komen samen om te praten over de relatie tussen AI en kunst. Twee verschillen flink van mening, de derde bemiddelt. Lees meer

 1

Museumwanden heringericht: Hoe moeten vrouwelijke kunstenaars nu gecureerd worden?

Waarom hangt er nog steeds zo weinig werk van vrouwelijke makers in Nederlandse musea? Isabella Legebeke onderzoekt dit aanhoudende gebrek in een hoopvol essay. Lees meer

Mooi weer spelen

Mooi weer spelen

Als Aisha’s eerste therapiesessie niet voelt als de warme deken waar ze op hoopte, mist ze groepsgenoot S., die haar een spiegel voorhield. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 2

In het tweede deel van dit essay onderzoekt Ida de complexe verhouding tussen de ‘nuchtere’ Nederlandse cultuur en fantasy. Druist fantasie eigenlijk wel zo tegen onze natuur in als we denken? Hoe is dat eigenlijk mogelijk, als we tegelijkertijd zo van fantasy houden? Lees meer

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Het actieve verdraaien van de feiten over Israëlisch geweld

Gaza kan halverwege mei de meest extreme vorm van hongersnood verwachten. Volgens de VN bestaat deze door de mens gecreëerde catastrofe nu al in delen van Gaza. David Meijers ontleedt hoe Nederlandse politici en media actief het Israëlisch beleid vertekenen en wegkijken van de genocide. Lees meer

Verdomme, ik heb wel geleefd

Maar verdomme, we hebben wel gelééfd

Marthe van Bronkhorst schreef in 2019 een toneelstuk dat bijna volledig werkelijkheid is geworden. Kan ze de slotscène nog weren uit de realiteit? Lees meer

AI: Nooit meer eenzaamheid?

AI: Nooit meer eenzaamheid?

Ferenz Jacobs bespreekt het futuristische kunstproject van Alicia Framis. Deze zomer trouwt Francis met een hologram gebaseerd op haar eerdere relaties. AI en liefde: een gelukkig huwelijk? Lees meer

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer