nieuwsbrief
Asset 14

Gevoelige jongens

Het is dit jaar een bijzonder sombere november. Misschien ligt het aan de crisis, aan het lekkende dak hier of aan het gegeven dat ik weer single de feestdagen inga. Wat de oorzaak ook moge zijn, feit is: ik slof me door de dagen heen. Terwijl ik normaal gesproken het donkerder worden van de dagen en de bijbehorende lampjes in de bomen toejuich, blijf ik dit jaar het liefste de hele dag in bed. Gelukkig weet ik een redmiddel, een kuur die werkt nadat al het andere geprobeerd is. De gevoelige-jongenskuur. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je moet aanpappen met gevoelige jongens uit je omgeving. Gevoeligheid, of in elk geval overgevoeligheid, kan bij jongens in het dagelijks leven nogal eens ongelukkig uitpakken. Ik noem onverwachte woede-uitbarstingen, ziekelijke jaloezie of chronische depressie.

Mail

Nee, de emotionele instabiliteit van sommige leden van het ‘sterkere’ geslacht prijs ik vooral bij diegenen die liedjes kunnen schrijven. Wat een vloek is voor relaties, is een zegen voor de popmuziek (en de kunst, maar laat ik me beperken). Jongens mogen daar naar hartelust emotioneel zijn, of ze nu Bob, Kurt of Morrissey heten. Naast muziek om bij te dansen en te vrijen hebben we immers muziek nodig om bij te janken. Voor een optimale ervaring van gedeelde smart is het essentieel dat de gevoelige jongen zijn pijn oprecht over weet te laten komen en in een aansprekende vorm weet te gieten.

Mijn favorieten zijn Elliott Smith, Conor Oberst (vooral bekend als  Bright Eyes) en Eels. Zij zijn mijn vervangingen van Jezus. Messiassen tegen wil en dank, die het zelf ook allemaal niet weten, maar dat wel perfect weten te verwoorden, met mantra’s als “if you’re scared to die, you’d better not be scared to live” (Eels) en “I need some meaning I can memorize, the kind I have always seems to slip my mind” (Bright Eyes). Eels combineert mensenhaat met humor, Conor Oberst is onverbeterlijk ontwapenend, maar het knapst is misschien nog wel Elliott Smiths vermogen om zichzelf te beklagen zonder dat het gaat irriteren. Je kan het horen: hij zeurt niet, hij heeft het echt zwaar. En wat een briljante componist is hij. In het muzikaal complexe ‘Coast to coast’ bijvoorbeeld, combineert hij ogenschijnlijk vrolijke majeurakkoorden met deze tekst:

“I've got no new act to amuse you
I've got no desire to use you, you know
But anything that I could do
Would never be good enough for you
If you can't help it then just leave it alone
Leave it alone
Yeah, just forget it”

Herkenbaar? De aanstekelijkheid van het liedje geeft je het perfecte excuus om mee te zingen en mee te zwelgen. Terwijl je dat doet, gebeurt er iets met je zelfmedelijden. Het keert zich af van jezelf en richt zich op hem. Het is toch zelden zo slecht met je gesteld als met Elliott, die voortdurend verslaafd en depressief was en uiteindelijk een dolk door zijn hart stak. Wat weer bevestigt dat je je in het echte leven beter ver van dit soort jongens kunt houden. Maar via een koptelefoon kunnen gevoelige jongens als Elliott en Conor zonder problemen met jou de winter doorsloffen.

Emy Koopman (1985) is Hard//hoofd-redactielid, literatuurwetenschapper, psycholoog en schrijver. Haar debuutroman Orewoet verscheen in september 2016 bij Prometheus. // emy@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
 China trekt zich er niets van aan

China trekt zich er niets van aan

China gaat zijn eigen gang, terwijl de internationale gemeenschap niet veel meer doet dan waarschuwingen uitdelen. Lees meer

Column: Gemaakt om te scharrelen

Gemaakt om te scharrelen

Op alle dingen die Trudy leuk, lekker of gemakkelijk vindt rust tegenwoordig een taboe. Als pensionado geniet ze volop van het leven, en daar drinkt ze graag een wijntje bij. En haar gezonde verstand krijgt weer eens gelijk. Lees meer

 1

Scrabble, taal en supermarkttzatziki

Deze week worden we blij van een bibliotheek met alle denkbare zinnen, de Griekse keuken en een ouderwets potje scrabble. Lees meer

Vacature voor hemelbestormers: Hard//hoofd zoekt makers!

Hard//hoofd zoekt talent!

Hard//hoofd is op zoek naar vrije geesten, rusteloze zielen en ambitieuze daedalussen. Naar jou dus! Lees meer

Vacature Chef Communicatie 1

Vacature Chef Communicatie

Als Chef Communicatie ben je de onmisbare schakel tussen de activiteiten van Hard//hoofd en het publiek. Lees meer

Hard//talk: Betrokkenheid begint bij meer geld en tijd 4

Betrokkenheid begint bij meer geld en tijd

Diederik Samsom stelde onlangs dat welvaart uit meer bestaat dan inkomen. Wolter de Boer ziet dat geld en tijd wel noodzakelijk zijn om je als burger te engageren met de problemen van deze tijd. Lees meer

800 meter jezelf behouden

800 meter jezelf behouden

'In de sportwereld ben je enkel een held als je wint. Semenya’s zwarte, te mannelijke lichaam heeft in de ogen van de atletiekfederatie gefaald.' Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

Josephine Keuter kijkt graag slechte televisie en schaamt zich daar niet voor. Het is verblijdend, helend en ultiem ontspannend. Lees meer

Nieuws in Beeld: Kamikazeplastics

Kamikaze­plastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een Cartoon Network-serie en een album uit het hiernamaals. Lees meer

We laten ons niet sussen

We laten ons niet sussen

De 35.000 klimaatdemonstranten konden rekenen op een stuk minder steun dan 2500 boeren. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen? Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5