Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de mooiste film over vreemdgaan." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de mooiste film over vreemdgaan." />
Asset 14

Brief Encounter

Ik was lang het braafste meisje van de klas wat huwelijkse trouw betrof. Bedrogen door een eerste liefde, bazuinde ik altijd op hoge toon rond wat een verschrikking dit soort smerige buitenechtelijke praktijken wel niet waren voor de bedrogene (voor mij dus). Ik vroeg ik me tegen wie het maar horen wilde hardop af hoe je in vredesnaam zo glashard kon liegen tegen iemand van wie je hield. Dat je wel een erg zwak en slecht persoon moest zijn als je je eigen driften niet eens onder controle kon houden. Onvermurwbaar en onuitstaanbaar preekte ik vanaf mijn moral highground hel en verdoemenis. Totdat ik zelf buiten de pot piste en mijn hart verloor aan een andere man dan mijn eigen geliefde. Plotseling zag ik in dat ook dit soort zaken, zoals de meeste gebeurtenissen waarbij mijn principes plotseling tegen me gingen werken, godzijdank veel complexer in elkaar zaten dan ik me had voorgesteld. De verhouding bleek geen spannende, ijdele frivoliteit, maar een lang en slepend verhaal vol schuldgevoel, angst en verlammende onzekerheid. Het was in deze verwarrende periode dat ik Brief Encounter voor het eerst zag. En voor de tweede keer. En voor de dertiende keer.

Brief Encounter is een Engelse film uit 1945, geregisseerd door David Lean. Hoewel Lean later vooral bekend werd door zijn epische kostuumfilms als Lawrence of Arabia en Dokter Zhivago, is de kracht van Brief Encounter nu juist dat het een intieme film is, die gaat over normale mensen met herkenbare gevoelens. Dit zijn geen koene helden of kakelend lachende schurken, het zijn een doodgewone vrouw (Celia Johnson) en een doodgewone man (Trevor Howard), die met hun suffe, goeiige echtgenoten bij de haard kruiswoordpuzzels doen; typische Engelse middle class.

De man, een arts, komt de vrouw tegen in de stationsrestauratie, en helpt haar met het verwijderen van een vuiltje uit haar oog. Ze beginnen met elkaar af te spreken; ze gaan naar de bioscoop, lunchen, maken wandelingen, praten. Natuurlijk worden ze verliefd. De film is traag en ingehouden, maar de uitdrukking op de gezichten van de acteurs verraadt veel; de schaamte om de geheime verhouding, de marteling van een verliefdheid die er niet mag zijn. Zo beschaafd en gematigd als de mensen in de film zijn, zo extreem en verwarrend zijn hun gevoelens; deze worden in beeld gebracht door lange shots van hun gezichten, voorbijrazende stoomtreinen, duistere stations. Ook de prachtige filmmuziek uit Rachmaninov’s tweede pianoconcert draagt bij aan de afwisselend stormachtige en ingehouden sfeer.

Als bijna vijftig minuten nadat de film is begonnen eindelijk de eerste, tergend lang uitgestelde kus wordt uitgewisseld en de twee elkaar hun verboden liefde verklaren, verzucht de vrouw wanhopig: “I am an ordinary woman, I didn’t think such violent things could happen to ordinary people.” De hoofdpersonen zijn geen zondige slechteriken, geen van lust gek geworden avonturiers, maar zeker ook geen heiligen. Het zijn lullige, normale mensen van vlees en bloed, die heus hun best doen, maar een groot deel van de tijd ook niet weten wat hen overkomt. Zo kuis, zo onweerstaanbaar Engels, zoveel trage erotiek en stille wanhoop, schalks geworpen blikken en met moeite ingehouden driften... Brief Encounter is een perfecte, bitterzoete, romantische film, en portretteert de goedzakkerige maar feilbare, verwarde, verliefde mens op een prachtige manier. God Bless.

Mail

Hiske Versprille

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven

Steun de makers van de toekomst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor nieuwe makers. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een scherpe en eigenzinnige stem kunnen ontwikkelen als zij niet worden verleid tot clickbait en sensatie: die vrijheid vormt de basis voor originele verbeelding en nieuwe verhalen.

Steun ons

  • Foto van Marte Hoogenboom
    Marte HoogenboomHoofdredacteur
  • Foto van Mark de Boorder
    Mark de BoorderUitgever
  • Foto van Kiki Bolwijn
    Kiki BolwijnAdjunct-hoofdredacteur, chef Literair
  • Foto van Sander Veldhuizen
    Sander VeldhuizenUitgeefassistent
het laatste
AVS:

Knuffels, superhelden en opgroeien

Deze week worden onze redacteurs blij van teddyberen, een maatschappelijke relevante superheldenserie en satire in zwart-wit. Lees meer

Interview: Suzanne Wallinga van Amsterdam Art

Verzamelen voor alle leeftijden tijdens het Amsterdam Art Weekend

Interim-directeur van Amsterdam Art Suzanne Wallinga vertelt hoe zij het verzamelen van kunst toegankelijk wil maken voor iedereen. Lees meer

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Lijden onder vrouwelijk leiderschap

Moeten we een minister-president die Thatcher-fan is verwelkomen, alleen omdat ze een vrouw is? Lees meer

Of gewoon een boom

Of gewoon een boom

''We kunnen met schuim een nieuwe dampkring spuiten 
en van oceanen spiegels maken
alle fietshelmen, alle daken 
bedekken met restjes zilverpapier'' Lees meer

Ware kennis… Wat is dat eigenlijk en hoe vinden we die?

Ware kennis... Wat is dat precies en hoe vinden we die?

Ware kennis is kennis die door zo veel mogelijk mensen is ingegeven. Toch houden sommige leerprogramma’s van de studie filosofie nog geen of erg weinig rekening met de wijze waarop categorieën als gender, klasse en etniciteit invloed hebben op de politieke theorieën van een filosoof. En daar moet heel snel verandering in komen, aldus Stefanie Gordin. Lees meer

Vacature voor hemelbestormers: Hard//hoofd zoekt makers!

Hard//hoofd zoekt talent!

Wij zoeken vrije geesten, rusteloze zielen en ambitieuze daedalussen die ons tijdschrift structureel willen komen versterken als lid van de redactie. Lees meer

 Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

Dankzij haar hoef je niet zonder eten naar bed

'Ik neem de eerste hap, dan neem jij de tweede,' zegt Sara Sadok, voor ze een hap neemt van een karameldonut. Lees meer

Hard//talk: Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Hoe serieus kan de studentendemocratie zichzelf nog nemen?

Door haar eigen universiteit voor het gerecht te slepen, hoopt UvA-student Tammie Schoots de vrije en emancipatoire kern van het onderwijs te beschermen. Lees meer

Pictionary voor beginners

Pictionary voor beginners

"Ik wil je zeggen dat dit het moment is
het moment om mijn mond als een schelp aan je oren te leggen
en de hele wereld die nu zee is daar te horen ruisen." Lees meer

Column: The mask is the face

The mask is the face

Een versleten meubelstuk zet Eva van den Boogaard tijdens haar verhuizing aan het denken over de betekenis van uiterlijk vertoon. Lees meer

Beeldspraak: The City is a Choreography

Vraag de stad eens ten dans

Fotograaf Melissa Schriek heeft oog voor het subtiele en eigenaardige ritme van de stad. 'Zodra we de straat op gaan, worden we daar deel van.' Lees meer

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Waarom ziektemetaforen niet vermeden hoeven worden

Hoe kunnen we zorgen dat een ziekte ‘gewoon’ een ziekte is en het lijden niet wordt versterkt door de denkbeelden die we eropna houden? In een tijd waarin bijna 60% van de bevolking met een chronische ziekte leeft is het belangrijk stil te staan bij hoe een ziekte-idee van invloed kan zijn op de ervaring van het ziek zijn, stelt Tiare van Paridon. Lees meer

Tabak en rooksignalen

Tabak en rooksignalen

De verteller van dit verhaal leeft al meer dan twee jaar teruggetrokken in een blokhut in het bos, tot op een dag zijn voorraad tabak op is. Er zit niks anders op dan terug te keren naar de bewoonde wereld. Lees meer

 Geen regenboog op de refoschool

Geen regenboog op de refoschool

Jongeren op reformatorische scholen geven aan dat er in de praktijk best over verschillen in geaardheid kan worden gepraat, maar dat betekent niet dat ze zelf voor hun identiteit uit durven komen. Lees meer

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

'Beste Arie, wat als ik je zoon was?'

De schrijver van deze brief ging tegelijkertijd en naar dezelfde school als de kinderen van minister Arie Slob, en leeft nog altijd met de wonden van de homofobie op die school. Lees meer

Alles Vijf Sterren: 38

(Amateur)kunst en de vrouwelijke Freek

Deze week worden onze redacteurs blij van dierenweetjes, vorken met persoonlijkheid en een podcast als vervanging voor het museum. Lees meer

Zilt

Zilt

''wij zeggen dat het niet erg is van de barsten
die we met onze vingertoppen volgen
als autowegen naar het zuiden''
Ellis Meeusen is één van de 160 klimaatdichters die samen de bundel Zwemlessen voor later maakten. Zij hebben één gedeelde zorg: de toestand van de aarde. Geïllustreerd door Lisette van der Maten. Lees meer

Column: Onherroepelijk nee

Onherroepelijk nee

Iduna Paalman leest brieven uit 1764 en herkent daar iets in: de angst voor het verlies van vrijheid. Lees meer

Het Vertrek (4) - De stortbui

Het Vertrek (4) - De stortbui

Klankkunstenaar Marieke van de Ven wekt met audio bestaande en imaginaire plekken tot leven. Ze maakte een podcastserie over vertrekken: betekent vertrekken weggaan, of juist ruimtes om je in thuis te voelen? Vandaag de vierde aflevering. Lees meer

Teleurstellende feministen

Teleurstellende feministen

Vivian Mac Gillavry voert gesprekken met vrienden over de discrepantie in het feminisme tussen theorie en keuzes in het persoonlijke leven. 'De definitie van feminisme is zo breed dat het lijkt alsof álles wat met keuzevrijheid en gelijkwaardigheid te maken heeft, onder de noemer geplaatst kan worden.' Lees meer

Steun de makers van de toekomst. Sluit je aan bij Hard//hoofd.

Jouw steun maakt mogelijk dat wij onze makers een vrije ruimte kunnen blijven bieden en hen optimaal kunnen ondersteunen. Sluit je nu aan en ontvang kunst van talentvolle kunstenaars.

Sluit je aan