tickets
Asset 14

Judith&Valentijn

In Tête-à-tête bespreekt Dieuwertje Heuvelings het gedachtegoed van vrouwelijke pioniers met hedendaagse iconen. Tijdens het interview maakt Loes Faber een illustratie, deze aflevering van Judith Butler en Valentijn de Hingh.

Valentijn de Hingh (1990) heeft mij altijd gefascineerd. Van het dappere kind dat ze vroeger was, tot de intelligente jonge vrouw die nu voor mij zit. Ze is model, dj en columniste bij Spunk, ze studeert Frans en Literatuurwetenschappen aan de UvA en komt geregeld op televisie in programma's als Expeditie Robinson en 24 Uur Met. Van jongs af aan werd Valentijn gevolgd door documentairemaakster Hetty Nietsch die een intrigerende film maakte over haar transitie van man naar vrouw.

Judith Butler (1956) is een Amerikaanse filosoof, lesbische feministe en een belangrijke inspirator voor Valentijn. Ze is bekend geworden met twee boeken over gender (Gender trouble en Bodies that matter). Kort samengevat is Judiths filosofie: we zijn geen gender, we doen gender. Door het eindeloos herhalen van handelingen bevestigen we onze eigen gender, maar ook de machtsstructuren die gender vormgeven.

Valentijn, waarom is Judith Butler een voorbeeld voor jou?
"Ik volgde in het tweede jaar van mijn studie het vak Wetenschapsfilosofie, waarin we Gender is Burning van Judith Butler bespraken. Dat was de eerste keer dat ik iets van haar las, en ik had direct een Eureka-moment: dit is het! Dit is waar ik altijd al zo naar op zoek ben geweest. Haar theorieën beantwoordden voor mij zoveel vragen over wat gender betekent."

"Ik ben geboren als jongetje, maar besefte al snel dat dat niet de kant was die ik op wilde. Dus zocht ik naar wat ik wel wilde. Uiteindelijk ben ik geopereerd; ik heb gekozen voor de geslachtsveranderende operatie omdat ik op zoek was naar antwoorden. Die keuze heeft een aantal dingen in mijn leven heel veel makkelijker gemaakt, ik ben blij dat ik het gedaan heb. Maar de antwoorden op de grote vragen bleven een beetje uit. Judiths theorieën hebben mij geholpen bij het beantwoorden van sommige van die vragen."

Welke vragen beantwoorde Butler voor jou?
"Ik had door middel van een operatie mijn lichaam veranderd, maar mijn zelfbeeld veranderde niet geheel mee. Hoe verhoudt het lichaam zich dan tot gender? Butler zegt dat ons lichaam voor gender niks uitmaakt. Daarnaast vind ik haar theorie over ‘performativiteit’ interessant: dit gaat over het idee dat gender geen biologische waarheid omvat maar juist ontstaat, en steeds weer herbevestigd wordt door een gestileerde repetitie van lichamelijke handelingen. Ook Butler begrijpt dat iedereen een biologische gesteldheid heeft. Maar ze zegt wel dat wij ons lichaam niet kunnen zien zonder een gender-blik. Dit vind ik een heel interessante gedachte: we kijken eigenlijk nooit objectief naar lichamen."

Waarom heb je gekozen voor de operatie?
"Ik heb de operatie in zekere zin meer gedaan voor de buitenwereld dan voor mijzelf. Ik heb nooit een specifieke haat voor mijn lichaam gehad. Toen ik me bedacht hoe ik mijn leven in wilde richten, kwam ik tot de conclusie dat mijn jongenslichaam wel voor problemen zou kunnen zorgen."

Illustratie: Loes Faber


Zou jij jezelf identificeren als vrouw?

"Nee, niet per se. Ik zou mezelf toch eerder als transgender identificeren dan als vrouw. Zo sta ik wel in mijn paspoort, en ik weet dat ik een volledig vrouwelijk lichaam heb. Behalve een baarmoeder, maar ik vind het onzin om vrouwelijkheid op te hangen aan een voortplantingsorgaan. Ik vraag me af of er een vrouw bestaat die echt weet hoe het voelt om vrouw te zijn, zonder dat je op de een of andere manier beïnvloed wordt door externe factoren."

“I would say that I'm a feminist theorist before I'm a queer theorist or a gay and lesbian theorist.” zei Judith Butler in een interview, wat vind jij daarvan?
"Wat tegenwoordig heel erg heerst onder vrouwen - en ook mannen - die over feminisme nadenken, is het idee dat emancipatie gelijk staat aan vrijheid om te kiezen. Bijvoorbeeld vrouwen die ervoor kiezen om part-time te werken en denken dat zelf die keuze maken hen een feminist maakt. Maar feminisme gaat volgens mij veel meer over waarom iemand die keuze maakt. Hoe ben ik geconditioneerd om die keuze te maken? En welke sociale instituties en druk hebben mij tot deze keuze geleid? Ik denk dat veel vrouwen die denkstap nog steeds overslaan: objectief naar je keuzes kijken. Ons hele leven is onderhevig aan machtsstructuren die ons onbewust sturen. Op het moment dat je geboren wordt, word je voordat je een naam hebt, zelfs nog voordat je ouders je vast hebben gehouden, al betiteld als jongen of meisje. Butler benadrukt dat we al voor onze geboorte worden gegenderd: onze ouders verven onze kamer roze of blauw. Gender heeft altijd te maken met een bepaald ideaal, er is een idee van een ideale man en er is een idee van een ideale vrouw, maar niemand haalt dit ideaal. Wij falen steeds omdat we dat ideaalbeeld van een vrouw of man nooit kunnen evenaren. Omdat wij onbewust weten dat we falen, hebben we juist heel erg de behoefte om vrouwelijkheid en mannelijkheid te benoemen. We houden die gendernormen zo strak vast, dat er taboes ontstaan op diversiteit."

Gendernormen zijn dus ook een probleem voor mannen?
"Oh zeker, mannen worden door de maatschappij veel minder uitgenodigd om zich af te vragen wat het betekent om man te zijn. Naast het feminisme zou er een parallelle stroming moeten komen voor mannen. Het feminisme claimt in principe een gelijkheid voor de seksen en zou ook door mannen omarmd moeten worden. Mannen hebben net als vrouwen ook zo hun genderkooien. Feminisme focust tot nu toe heel erg op macht, daardoor zijn vrouwen veel getrainder om over hun gender na te denken dan mannen. Maar in principe is iedereen de dupe van seksisme."

Hoe vind je het om woordvoerder te zijn voor transgenders in Nederland?
"Ik vind het niet erg om te boek te staan als transgender, maar er wordt wel soms vergeten dat ik daarnaast ook nog een persoon ben met andere interesses. Die rol is mij overigens wel een beetje opgelegd omdat ik als klein kind al in een documentaire zat. Toen ik acht jaar was heb ik een keer een Jerry Springer-aflevering gezien waarin een transseksuele vrouw haar geschiedenis bekende aan haar partner, en letterlijk in elkaar geslagen werd. Het publiek stond aan de kant van de man die haar toetakelde. Ik kan het mij nog zo goed herinneren, ik schaamde me rot. Niet voor haar, maar voor die man en voor dat publiek. Ik vond het zo schandalig dat deze mensen het totaal niet begrepen. Al heel vroeg wilde ik hier iets aan doen, mijn gemeenschap moest geëmancipeerd worden en ik heb door de documentaire en wat die teweeg heeft gebracht ingezien dat ik daar een rol in kan spelen."

Butler schreef in Gender Trouble: "Laughter in the face of serious categories is indispensable to feminism". Welke rol speelt humor voor jou?
"Ik heb mij wel aangeleerd dat ik mezelf niet te serieus moet nemen. Humor is heel belangrijk, maar op het moment dat het over iets serieus gaat, moet het onderwerp niet tekort worden gedaan met een flauwe grap. Het is uiteindelijk geen pretje om transgender te zijn, je hebt een taboepositie en er is altijd een dreiging van sociaal isolement, geweld en werkeloosheid. In onze gemeenschap heerst drie keer zo veel werkloosheid als onder de ‘bio's’. Werkgevers willen het makkelijk hebben, geen gezeik en geld verdienen. Daarnaast vinden veel mensen transgenders niet representatief, er wordt nog steeds gedacht dat we mannen in jurken zijn, of vrouwen in mannenkleren. Dit zijn serieuze zaken. Zodra je hier luchtig en makkelijk over doet, dan heb je aan mij een hele slechte."

Is er te weinig empathie voor transgenders?
"Ja, zo denken sommige mensen dat de operatie alleen gedaan wordt om aan een schoonheidsideaal te voldoen. De reden dat we een geslachtsoperatie ondergaan heeft niks met esthetiek te maken, het voelt alsof er iets in het diepst van je identiteit niet klopt. De grootste misvatting is dat we psychisch niet in orde zijn en dat een operatie bij voorbaat niks kan helpen. Dat het mijn vragen niet honderd procent heeft beantwoord, heeft te maken met mij persoonlijk, dat is geen reflectie van transgenders in het algemeen. Een geslachtsoperatie draagt namelijk echt bij aan het levensgeluk van veel mensen, en heeft op sommige manieren ook echt aan mijn geluk bijgedragen. Ik begeleid elke zes maanden een groep transgender-kinderen en daar merk ik dat zij met zoveel heftige dingen moeten worstelen. Ik wil meewerken aan een wereld die meer empathie toont voor deze kinderen. We zijn allemaal geconditioneerd om op een bepaalde manier te denken. Het is heel moeilijk om daar uit te komen, maar realisatie is de eerste stap. Jezelf betrappen op een denkpatroon dat niet per se de jouwe is, is de eerste stap."

Je argumenten zijn soms wat tegenstrijdig: je hebt het over een genderrol die je zelf hebt aangenomen, maar tegelijkertijd ben je tegen eenzijdige genderrollen.
"Uiteindelijk zijn we allemaal een groot web van contradicties, ik ook. Als je maar niet stopt met nadenken en altijd verder blijft kijken: ik ben vóór nieuwsgierige geesten die zich blijven ontwikkelen. Juist nu de verhuftering steeds erger wordt, onder het valse mom van vrijheid van meningsuiting. Op die manier geef je jezelf een vrijbrief om maar niet over dingen na te hoeven denken. Koppigheid en kortzichtigheid zijn geen dingen om trots op te zijn. Vrijheid van meningsuiting lijkt wel ‘vrijheid van haten’ te zijn geworden, en men is bang om ongelijk toe te geven. Ik zal nooit denken: zo is het, dus hier blijf ik bij. Ik zal altijd proberen mijn open blik te behouden en zo meer te blijven leren. Kortzichtigheid is de achtste zonde."

Mail

Dieuwertje Heuvelings

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Zonder advertenties en helemaal gratis.

En dat heeft resultaat. Hard//hoofd’ers Iduna Paalman en Joost Oomen werden dit jaar door de Volkskrant verkozen tot literair talent van het jaar.

Een plek als Hard//hoofd kan alleen bestaan met jouw steun. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunstwerken van veelbelovende makers, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan
het laatste
10 jaar Hard//hoofd in Het HEM

10 jaar Hard//hoofd in Het HEM

Op de eerste lentedag van dit decennium viert Hard//hoofd haar 10-jarig bestaan in Het HEM. Samen met de alchemisten van deze tijd toveren we Het HEM om tot nachtlaboratorium. Vier met ons mee! Lees meer

Alles vijf sterren: 19

Trots op onze menselijkheid

Deze week worden we blij (en trots) van burlesque, zwart-witfoto's in elke kleur van de regenboog en het tweede seizoen van Sex Education. Lees meer

De humblebrag

De humblebrag

Anne Staal gaat in gesprek met haar miereneter, want er moet haar iets van het hart. Lees meer

Stemmen die wegsterven in de wind

Stemmen die wegsterven in de wind

Een auteur heeft zich teruggetrokken in een grauwe hotelkamer en werkt aan een boek, om niet te hoeven praten en niks uit te hoeven leggen. Voor zolang het duurt. Want van wie is het boek uiteindelijk: van de schrijver of van de lezers? Lees meer

 Wat betekent het om erbij te horen?

Wat betekent het om erbij te horen?

In deze extra Beeldspraak, speciaal voor de Trotse week, zoomt Alex Avgud in op de lichamen van zij die zich niet aan de norm wensen te houden: migranten, lhbt'ers of beide. Lees meer

Zondeval 2.0: hoe (niet) te leven in de klimaathel

Zondeval 2.0 Hoe (niet) te leven in de klimaathel

Terwijl de aarde warmer wordt dan goed voor ons is, ziet Iris Blaak dat mensen naar uitersten grijpen om hiermee om te gaan. Waar de een zijn kop in het zand steekt, neemt de ander juist het drastische besluit om zich niet meer voort te planten. Lees meer

Column: Jouw haar is ook mooi, hoor

Jouw haar is ook mooi, hoor

Iduna Paalman kan nog steeds met schaamte terugdenken aan die keer dat een jongen op het festival vond dat ze tof haar had, en hoe ze dat voor even geloofde. Lees meer

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Uiterlijk schoon is zowel een vloek als een zegen voor Jihane Chaara. Ze merkt dat het al te vaak het zicht ontneemt op alles wat er onder de oppervlakte aanwezig is. Ze zoekt haar heil in de filosofie van body neutrality. Lees meer

Trots zoals _ zich verhoudt tot _

Trots zoals _ zich verhoudt tot _

Yentl van Stokkum onderzoekt de trots die ze in haar dagelijks leven om zich heen ziet: in kleedkamers, in opgeruimde kamers en in primetime televisieprogramma's. Lees meer

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Waarom etaleren we onze trots op sociale media?

Honger en rampspoed te over in de wereld, maar op sociale media ziet Wieneke van Koppen alleen maar voorspoed en persoonlijk geluk. Hoe zit dat? Ze gaat te rade bij emotie-psycholoog Ad Vingerhoets. Lees meer

Train je trots

Train je trots

Roos Wolthers besefte dat ze eigenlijk nooit trots is op zichzelf. Sterker nog: ze ziet vooral wat ze verkeerd doet. Maar trots kun je trainen. Een tip om je eigen prestaties te benoemen. Lees meer

Hard//hoofd hult zich in een fluwelen harnas

Hard//hoofd hult zich in een fluwelen harnas

Deze week paradeert, poseert en flaneert Hard//hoofd erop los, want wij zijn trots, en de hele wereld mag het weten. Lees meer

 Kikker-K'NEX

Kikker-K'NEX

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd kleine robotjes te maken met levende cellen uit kikkerembryo's. Aida de Jong bracht het nieuws in beeld. Lees meer

 1

Lieflijkheid, comfort, en verbeelding

Deze week worden we blij van een boek van Jenny Slate, een fleecepyjama en de horoscopen van Rob Breszny. Lees meer

 1

Collectief protest is nodig voor individueel geluk

Wolter de Boer luisterde naar de kersttoespraak van de koning en was verheugd dat hij over onze geluksobsessie sprak. Wel liet de koning een paar belangrijke maatschappelijke factoren voor de ellende van individuen achterwege in zijn rede. Lees meer

Seoul 2

Seoul

Thijs Joores schreef deze ritmische gedichtencyclus tijdens de jaarwisseling in Seoul. Het begint kalm, maar eindigt in een wervelwind aan gedachten en reflecties. Lees meer

Petrov zit

Petrov zit

Maria draaide zich om en liep de kamer uit. Petrov staarde naar het bruine plastic, de hoorn, de zwart met witte cijfers. Zijn starre billen raakten het leer en zijn ogen werden naar het tafeltje naast het raam getrokken. Het tafeltje met de telefoon, ver buiten zijn bereik. Zijn gedachtes vormden woorden die hij niet... Lees meer

Ga zweven

Ga zweven

Ooit had ze er weinig mee, maar tegenwoordig staat Jihane Chaara open voor het zweverige. Ze maakt plezier met tarotkaarten en voelt de vibes van mensen op een feestje. Een tip om ‘de’ waarheid wat minder te serieus te nemen. Lees meer

Column: En zo is het goed?

En zo is het goed?

‘De toekomst ligt niet vast, ze ligt open,’ concludeert Iduna Paalman tijdens een intergalactische reis op 1 januari. 'Meer verantwoordelijkheid in 2020, en meer sterren zien.' Lees meer

 2020, tijd om te spelen met eten!

2020, tijd om te spelen met eten!

In Beeldspraak richt Hard//hoofd de lens op de wereld en biedt een andere kijk op het dagelijks leven. Deze keer met Marc Elisabeth, die tegen de 30 loopt, maar het spelen met eten nooit verleerd is! Lees meer

Sluit je aan en verzamel kunst

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n platform is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan en ontvang kunst, een Hard//hoofd-tasje en voorrang voor ons jubileum.

Sluit je aan