Asset 14

Tender Falcons Tipt

Tender Falcons is aanstaande zondag 23 november te gast op het festival (koop hier je kaartje). Vandaag verklapt Janna Coomans alvast vijf muzikale voorbeelden.

Tender Falcons – Overstretch

Coomans: "Deze muzikale invloeden zijn vooral van mij persoonlijk, een discussie over welke vijf we zouden moeten noemen als band zou denk ik ongeveer drie weken in beslag nemen. Dus, als een ware bandleider, zal ik mijn visie hier naar de voorgrond brengen."

1. Broadcast

Was een Britse groep uit Birmingham die sinds de jaren negentig actief was, en is een van mijn favoriete bands. Hun muziek is filmisch, ongrijpbaar; gevuld met rare geluiden, met daarover heen de dromerige lage stem van Trish Keenan. Niets klinkt als Broadcast. Het is krachtig, melancholisch, geheimzinnig, elektronisch maar niet digitaal, maar het zijn vooral geweldige popliedjes, met mooie teksten. Denk aan creatieve liefdesverklaringen “I am grey, still on the page, oh colour me in”, maar ook filosofisch en reflectief “anatomy, close up to me, close to my autonomy” “sleep long and fast, let the past be the past” (dat rijmt alleen in Brits Engels!). Bizar genoeg, de zangeres overleed in 2011 aan iets waar bijna niemand meer overlijdt, namelijk de gevolgen van griep.

2. The Knife

Zweeds Electro popduo dat deze zomer aankondigde definitief te stoppen. Na zeven jaar niet te hebben opgetreden trokken ze afgelopen jaar langs uitverkochte zalen en enkele festivals met een bizarre genderbending-eighties-futuristische playbackshow. Het gender kritische zat vooral in feit dat de zeven dansers, waaronder de twee bandleden zelf, in uniseks glitterpakjes over het podium hupsten en waarbij zowel mannen als vrouwen de stem van de zangeres playbackte. Het was zo onduidelijk wie wat was dat er hardnekkige geruchten gingen of het originele duo überhaupt wel op het podium stond. Hoewel vooral de eerdere albums me enorm aanspraken, en ik een beetje teleurgesteld was dat een van mijn favoriete bands had besloten dat het belangrijker was een vaag politiek statement te maken dan een live versie van hun muziek te creëren, blijft het een grote inspiratie.


Foto: Iris van Vliet

3. Syd Barrett (1e Pink Floyd):
Luister 'The Jugband Blues' (1968), het laatste nummer van de laatste Pink Floyd plaat waaraan Syd Barrett meewerkte voor hij mentaal te instabiel werd en de band verliet. Voor mij zit in dit liedje alles wat ik geweldig vind aan Barrett. De bizarre, idiosyncratische tekst die vrij direct lijkt te verwijzen naar vervreemding, naar drugservaringen, of naar grip op de realiteit verliezen. Het einde heeft wel iets weg van The Beatles’ 'Day in the Life', maar het is veel vreemder dan iets wat de Fab Four ooit zouden kunnen verzinnen. Maar tegelijkertijd is het zo mooi; de combinatie melancholie, kinderlijkheid, gekte, verleidelijkheid en verdriet is uniek.

4. The Shangri-Las

Amerikaanse Sixties tienermeisjesgroep bestaande uit twee zussen en een tweeling.
Deze keuze is dubbelzinnig. Ik, als eenentwintigste-eeuwse feministe, heb de laatste tijd steeds meer moeite met dit soort door ouders en platenmaatschappijen gepushte meisjesgroepen (sixties zangeres France Gall is een ander voorbeeld). Ze zingen over puberdingen: verliefdheid/liefdesverdriet, vriendjes en zoenen, en in verhulde termen over seks. Dit is precies wat de ongetwijfeld veel oudere mannelijke songwriters goed bij ze vonden passen en vooral, waarvan ze zeker wisten dat het aan zou slaan bij de doelgroep: andere pubermeisjes die liedjes willen horen over zoenen en vriendjes en seks. Maar de muziek, de zang en de productie van de nummers is zo GOED!

5. Eerie Wanda

Amsterdamse indiepop met liedjes die zo goed en fijn zijn dat bijna moeiteloos lijkt om popmuziek te maken. Plus, EW is een band waarmee we 1,5 bandlid en zeker 55% inspiratie delen: Bassist Jasper Verhulst is nauw betrokken geweest bij de opnames van Tender Falcons, die hopelijk als album begin 2015 zullen verschijnen. Gitarist Bram Vervaet speelt in beide bands, en zangeres Marin Tadic speelt samen met driekwart van TF in de band Earth MK II. Zo zie je: bandjes scenes worden snel een ingewikkelde rekensom.

Mail

Redactie

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Bericht vanaf de Biënnale van Venetië

Afgelopen woensdag opende het Nederlandse paviljoen op de Biënnale van Venetië. Onze chef kunst Jorne Vriens zag hoe kunstenaar Renzo Martens in huilen uitbarstte toen hij sprak over zijn samenwerking met zijn Congolese medekunstenaars. Lees meer

:Het is een ondiepe sloot voor een fantasyschrijver: deel 1

Het is een ondiepe sloot voor een fantasy-schrijver: deel 1

Bijna een kwart van de Nederlandse volwassenen leest het liefst fantasy of sciencefiction. Toch verschijnt er bijna geen Nederlandstalige fantasy. In dit eerste deel van een tweeluik onderzoekt Ida Hondelink waarom fantasy als volwassen literair genre zo ondergeschikt is in Nederland. Lees meer

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Alles wat ik wil en absoluut niet nodig heb

Wanneer Eva op bezoek is bij haar zus, vraagt die of Eva haar eicellen al in heeft laten vriezen. Het laat Eva nadenken over hoe ze de vraag 'Wil ik een kind?' überhaupt kan beantwoorden. 'De vraag omtrent het ouderschap is bij uitstek een gevoelskwestie, en mijn gevoel volgen is nooit mijn sterkste punt geweest.' Lees meer

De buschauffeur

De buschauffeur

'Kijk door me heen als door de voorruit'. In deze gedichtenreeks van Angelika Geronymaki probeert een buschauffeur krampachtig de kortstondigheid - in tijd, plaats, interactie - te behouden die eigen is aan zijn baan. Lees meer

Niet

Niet

'Naarmate die vakantie vorderde, begon ik die ‘niet’ te bezien in het licht van een oude angst die soms omhoogkomt. Wanneer namelijk mijn vriendin zei: ‘dat is een lantaarnpaal’ en ik zei ‘niet’, begon ik me af te vragen of we inderdaad wel dezelfde lantaarnpaal zagen.' In deze column schrijft Anne Schepers over het woord 'niet' en de gevolgen die het kan hebben voor een discussie. Lees meer

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom nog schrijven na ChatGPT?

Waarom blijven we schrijven als kunstmatige intelligentie dat straks beter kan dan wij? In dit essay bespreekt Shimanto Reza de verbinding die teksten bieden. Ze gaan in dialoog met elkaar, met onszelf, met anderen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Mijn week met morele ambitie: wat ik leerde ondanks Rutger Bregman

Marthe van Bronkhorst probeerde morele ambitie een week uit en leerde ervan - ondanks Rutger Bregman. Lees meer

Vacature Lid Raad van Toezicht

Vacature Lid Raad van Toezicht

Hard//hoofd wil per 1 juni de driekoppige Raad van Toezicht uitbreiden met twee nieuwe leden waaronder een voorzitter. Mocht je willen reageren dan ontvangen wij graag voor 1 mei een reactie. Lees meer

:Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

Oproep: Wie illustreert de erotische verhalen van het Rode Oor?

De Stoute Stift is de gloednieuwe illustratiewedstrijd van deBuren, Stripgids, Hard//hoofd en Stichting Nieuwe Helden. Meedoen? De deadline is 1 mei 2024 (10:00). Lees meer

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva heeft u toegevoegd aan een nieuwe groepschat

Eva nodigt twee vrienden uit om bij haar te komen eten. Ze hoopt dat dit het begin zal zijn van een nieuwe vriendengroep. Lees meer

Witte tranen

Witte tranen

Vaak kan geconfronteerd worden met een racistische misstap veel losmaken in witte vrouwen. Waar komt dat door? Fleur den Boer onderzocht het perfectionisme van witte vrouwen en hoe zogeheten 'witte tranen' racisme in de hand werken. Lees meer

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Stieren en vrouwen hebben iets gemeen

Wat hebben stieren en vrouwen gemeen? In dit essay ziet Barbara Haenen tijdens het bezoeken van een stierengevecht gelijkenissen met haar eigen ervaringen. Lees meer

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn 1

Links, wees niet zo bang om hypocriet te zijn

Marthe van Bronkhorst bekijkt hypocrisie als spectrum: hoe hypocriet ben jij op een schaal van Frans Bauer tot Johan Derksen? Lees meer

Bijsturen 1

Bijsturen

In dit essay legt Belle de Rode de vinger op de zere plek. Ze beschrijft hoe zij de rol van bijsturende kapitein op zich moet nemen omwille van haar zieke vader, terwijl ze juist afscheid had willen nemen van de kritische kapitein die in haar huisde. Lees meer

In je eentje achterblijven

In je eentje achterblijven

Als vriendin K. op een date gaat, denkt Eva van den Boogaard na over hun onuitgesproken pact. Zo lang ze beiden ongelukkig in de liefde zijn, hebben ze elkaar. Maar wat als er iemand dat pact uitstapt? Lees meer

Gelukkig zien jonge mensen het verband tussen toen en nu

Durf te leren van het verleden

Op Dag 150 van de wrede vergeldingsactie van Israël is een eind van de ‘slachting’ van Palestijnen nog niet in zicht. Schrijver Marte Hoogenboom vestigt haar hoop op activisten en journalisten die het verband tussen ‘toen’ en ‘nu’ durven zien. Lees meer

Fatma Shanan: de lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn 1

Fatma Shanan | De lichtelijke melancholie van het zomerse alleen zijn

Een oase van rust midden in Berlijn. De kleine geschilderde landschappen en zelfportretten in de natuur van Fatma Shanan (1986, Israël) komen goed tot hun recht in de expositieruimte van Dittriech en Schlechtriem. De tentoonstelling ‘The Inn River’ bestaat uit een bescheiden aantal van negen schilderijen. Aucke Paulusma laat zien dat een aandachtige observatie loont, maar dat de schilderijen laten niet per se een vrolijke indruk achterlaten. Lees meer

Reden tot paniek

Reden tot paniek

In dit droomachtige en persoonlijke essay blikt Wouter Degreve terug op zijn jeugd, en hij onderzoekt de effecten daarvan op het heden. Want 'de kracht van de plek waar je bent opgegroeid mag je nooit onderschatten.' Lees meer

Geld lenen

Geld lenen

‘Het spijt me,’ zeg ik. ‘Voor dit alles.’ Ik gebaar om me heen. ‘Voor Nederland.’ In deze column van Anne Schepers ontmoeten twee vrouwen, die uitkijken naar hun avond in een wijnbar, een man die een treinkaartje naar Ter Apel bij elkaar probeert te sprokkelen. Lees meer

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Vijftig jaar vrijheid van beweging

Tom Kniesmeijer leerde dansen op de remixes van discopionier Tom Moulton. Nu zijn eerste kennismaking met de muziek van deze sterproducent bijna vijftig jaar geleden is, blikt hij terug en komt hij tot een inzicht over onze tijd. Lees meer

Word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier!

Hard//hoofd verschijnt vanaf nu twee keer per jaar op papier! Dankzij de hulp van onze lezers kunnen we nog vaker een podium bieden aan aanstormend talent. Meld je aan als abonnee voor slechts €2,50 per maand en ontvang ons papieren magazine twee keer per jaar in de bus. Veel leesplezier!

Word trouwe lezer