Asset 14

Strengen

Strengen

Het is bijna middernacht, de groeilamp weerkaatst mijn gezicht violet in het keukenraam. De loopkrukken, die ik bijna weer weg kan doen, leunen tegen het aanrecht. Voor me op tafel staat een jampot met daarin een stekje van een begonia, dat ik van een tante heb gekregen. De vermoeidheid omhelst me van achteren en een moment sluit ik mijn ogen. Ik herinner me een flard van een droom; verschillende manen staan aan de hemel, hun schijnsels bewegen als zoeklichten over een ledige planeet. Sommige lichtbundels zijn zacht, strelen de huid en doen doorzichtig gras ontkiemen, andere bezitten een brandende straling die schroeisporen achterlaat.

Ik open mijn ogen, vanaf vrijwel iedere plank en keukenkast kijkt een plant op me neer. Elke dag toont het algoritme me artikelen, inspelend op de plantenobsessie van mijn generatie. De blaadjes van het begoniastekje zijn groen met krijtachtige vlekken. Via de vrouwen van mijn familie wordt hij al minimaal vier generaties doorgegeven. Enkele weken terug, in een café bij Volkspark am Weinberg, hoorde ik van mijn nicht over deze plant. Ik weet niet meer hoe we van onderwerp waren versprongen, maar even daarvoor had ze gesproken over haar angst voor de overerfelijkheid van schizofrenie. Hoe ze altijd het schuine oog had gevoeld van de andere vrouwen in de familie; zou ook zij van het padje raken?  

Ik raap de streng op en houd ’m in m’n handen, de blaadjes glanzen.

Iets ritselt. Er is een streng van mijn vaderplantstek op de grond gevallen. Eerst dacht ik dat hij steeds strengen losliet door mijn slechte zorg of door de scherpe rand van de pot. Een tijdje legde ik daarom opgerolde watten onder de steeltjes. Later vertelde een Joodse vriend echter dat dit constante verkassen de natuurlijke verspreidingstactiek van de plant is en dat hij hierdoor de antisemitische bijnaam ‘de wandelende Jood’ draagt – inmiddels circuleert het alternatief ‘wandering dude’. Ik raap de streng op en houd ’m in m’n handen, de blaadjes glanzen. Net als de begonia had ik ook deze vaderplant in een jampotje gekregen – van een minnaar. Ik weet niet meer of het gebeurde voor - of nadat het hiv-verhaal zich tussen ons had ontsponnen. 

Ik had zuurkoolstrudel met walnoten en geitenkaas gemaakt en realiseerde me pas tijdens het opdienen dat dit een recept is dat ik ieder keer weer maak voor potentiële geliefden. Aan het stadium waarin de hiv zich bij de minnaar van het stekje bevond, meende de GGD-arts met 90% zekerheid te kunnen zeggen dat ik de besmettingsbron was. Het moest een duivelse overdracht zijn geweest, via orale seks. In enkele dagen maakte ik een rouwproces door waarbinnen ik steeds terugkeerde bij dezelfde vraag: hoe kon ik dit doen met het lichaam waar mijn biologische moeder zo haar best voor had gedaan, en dat ik slechts in bruikleen heb gekregen? Later bleek dat hij de infectie door een ander had opgelopen, dat ik negatief ben.  

Inmiddels is de stek van zijn vaderplant op meerdere plekken in mijn huis gaan woekeren. Ik open de deur naar het balkon, de avondhemel is bewolkt. Ik vind een lege pot die ik vul met aarde. Met een mes maak ik een klein maar diep gat. Ik neem niet eens meer de moeite om de vaderplant in het water te zetten en te wachten totdat hij wortels heeft. Zodra hij vochtige aarde voelt, kruipen zijn witte ledematen al van onder de oksels tevoorschijn. Ik trek enkele van de onderste blaadjes weg, steek de steel in de aarde en giet er het laatste beetje verveine thee uit de pot overheen.

‘Voel je de angst voor de schizofrenie nu?’ vroeg ik destijds aan mijn nicht tijdens ons gesprek in het café. ‘Niet echt meer, niet voor mezelf,’ antwoordde ze. We hadden de exacte cijfers opgezocht en vonden onderzoek dat uitwees dat er op de gehele bevolking zo’n 1% kans is om het te krijgen en wat zich bij tweedegraads verwanten verhoogt naar 2 tot 4%. Onderaan stond dat schizofrenie onbehandeld tot ‘veel lijden (bij patiënt en omgeving) kan leiden en arbeidsongeschiktheid kan veroorzaken’ – een beschrijving die uitermate Nederlands aanvoelde. We hadden het onderwerp afgesloten met de constatering dat we beiden over niet al te lange tijd dertig zouden worden, volgens statistici de grens waarna schizofrenie zich nog zelden openbaart. 

Welke energie zit er opgeslagen in die planten, waarvan getuigen ze?

Ik maak een groter gat in dezelfde pot van de streng vaderplant en pak het begoniastekje. Even streel ik met zijn natte wortels over de lijnen in mijn handpalm. Ik denk aan een vriendin met een Afrikaanse en een Europese ouder, die stekjes van de tropische planten uit een koloniaal instituut in Parijs meenam. Welke energie zit er opgeslagen in die planten, waarvan getuigen ze, wat voor trauma’s en weerbaarheid zit er in opgeslagen en wat doen we met deze energie? Ik beeld me in dat ik via de begonia de aanwezigheid van mijn voormoeders kan voelen, de optelsom van kleine zorghandelingen die het organisme in leven hebben gehouden, de vibraties die hij heeft opgeslagen. 

Toen ik mijn familie tijdens een verjaardag vroeg naar de verste voorouder van wie ze iets afweten, konden ze slechts drie generaties terugspringen: een man uit Duitsland die kapper en begrafenisondernemer was – soms beide tegelijk. Een Poolse vriend beantwoordde dezelfde vraag met de vlucht van zijn grootmoeder uit Oekraïne, minder dan honderd jaar terug. Hoe snel we alweer opgegaan zijn, onherkenbaar in de grote kluwen van levensvormen. Ik zet het begoniastekje in het gat en beeld me in hoe haar wortels zich zullen verweven met die van de vaderplant; een verstrengeling van verkregen en zelfverkozen leven. Ik druk de aarde aan. 

Deze tekst kwam tot stand in het kader van een residentieproject van het Vlaams-Nederlands Huis deBuren (www.deburen.eu) in samenwerking met de stichting Biermans-Lapôtre.

Mail

Jori(k) Amit Galama is filmmaker en schrijver. Hen deed de opleiding Beeld en Taal aan de Gerrit Rietveld Academie en de master Artistic Research in and through Cinema aan de Nederlandse Filmacademie. Hun verhalen en teksten over kunst verschenen onder andere in Tirade, Metropolis M, Tubelight, Kluger Hans en De Revisor.

Caro D’hooge is een illustrator en designer uit Oostende. In 2019 startte ze als freelancer illustrator onder de naam Gorgeous Georges Studio. Haar werk weerspiegelt een Mid-Century esthetiek, waarbij zij haar eigentijdse stijl combineert met een zeer persoonlijke interpretatie die neigt naar een figuratief magisch realisme.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

We hebben armoede opgelost: een toneelstukje

Marthe van Bronkhorst schreef een kort toneelstukje waarin Ruben Brekelmans en Dilan Yesilgöz uiteenzetten hoe ze armoede willen gaan oplossen. Lees meer

Dunne intellectuele belangstelling

Dunne intellectuele belangstelling

Michiel Cox is vastbesloten om als docent aan zijn mbo-studenten meer dan alleen praktische kunde over te dragen. Hoewel studenten zijn lessen mild spottend een ‘zitvak’ noemen, merkt Cox dat bij sommigen intellectuele nieuwsgierigheid opbloeit, ondanks de lage verwachtingen van de buitenwereld. Lees meer

How can I make this about me? 1

How can I make this about me?

Marthe van Bronkhorst staat stil bij een jaar genocide en pleit ervoor om het meer over onszelf te laten gaan: 'Die dode Palestijnen hadden jouw kinderen kunnen zijn.' Lees meer

De inspraakavond

De inspraakavond

Om een progressief geluid te laten horen gaat Michiel Cox naar een inspraakavond over windmolens. Maar tijdens de bijeenkomst begint hij te twijfelen. Is dit inspraak? Lees meer

Dit kabinet is ziek - het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Dit kabinet is ziek: het heeft een ontstellend gebrek aan verbeelding

Marthe van Bronkhorst stelt dat het kabinet likkebaardend zou moeten trappelen om vernieuwende ideeën te presenteren, maar komt van een koude kermis thuis. Lees meer

De man die geen vragen stelt

De man die geen vragen stelt

Aisha's single, hetero vriendinnen worden op dates overspoeld door dominante sales pitches. Stel een vraag, lieve man, stel een vraag! Lees meer

Levensweg

Levensweg

Als Aisha een trouwerij op een Limburgse boerderij bezoekt, mijmert ze ineens over haar eigen bruiloft. Ach, trouwen is niks voor haar. Toch? Lees meer

Marktplaatsgekkies

Marktplaatsgekkies

Marthe van Bronkhorst besluit de relatiemarkt opnieuw te betreden en vraagt zich af: ben ik een koopje, of een langetermijn-investering? Lees meer

:Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Dit is Europa: een half-ontspoorde trein

Marthe van Bronkhorst bekijkt Europa als een treinreis en stemmen voor de Europese Parlementsverkiezingen als het zijn van de conducteur op die rammelende trein. Lees meer

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

Ik wil het woord tokkie nooit meer horen

"Ofwel we noemen mij voortaan een tokkie, en ik zal de titel met trots dragen. Of we stoppen met het gebruik van het woord tokkie en laten het weer alleen een familienaam zijn." In deze gastcolumn geeft Anne Schepers een ijzersterk pleidooi tegen het negatieve gebruik van het woord 'tokkie'. Lees meer

Tot morgen

Tot morgen

Na bijna vier jaar als columnist voor Hard//hoofd is het voor Eva tijd voor iets nieuws, maar afscheid nemen is niet haar ding. 'Dus lieve lezers: voor jullie nu een kus op de wang, en tot morgen!' Lees meer

Wat je niet zult zien op het nieuws

Wat je niet zult zien op het nieuws

Marthe van Bronkhorst beschrijft dat wat ongezien blijft op het nieuws over de demonstaties bij de UvA. 'Maar het is wel gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven.' Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer