Asset 14

Straatliedjes

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 2

Gedichten Alara Adilow (titel volgt)  

De kamer deint in mij

Ik lig tegen de borst van een oude visser en streel zijn ballen.
De zee is in de gewrichten van de visser gegroeid,
zijn botten moeten koraal zijn.
Soms is de zee zo stil, zo glad
dat de hemel van haar lijkt te zijn maar het is illusie.
De zee is een graf.
De pijn van de zee is schitterend en eindeloos.
De weerspiegelingen van haar wonden zijn verblindend.
Mijn navel biedt de visser hoop.
In mijn navel vindt hij een stukje van zichzelf terug.
Je hoeft maar een beetje van jezelf te missen om uit elkaar te vallen.
De golven gisten langs de kliffen. Het is heet en we zweten.
De jasmijnstruik die langs het raam groeit bloeit.
Ik heb modder aan mijn voeten
omdat ik blootsvoets in de tuin heb gedanst.
Mijn adem is rode wijn.

Nabij hoor je de zee ruizen en ik wil hem bezitten.
Ik moet hem bezitten en de reizen in zijn ogen.
De wind port zijn arm door het raam, zijn lamme hand streelt onze lichamen.
We lijken gebonden aan elkaar maar het hart in de kamer is niet meer dan een idee.
Roodbaarsschubben plakken aan zijn schouders.
Zijn vingers nog vuil van de roodbaarzen die hij vanmiddag heeft schoongemaakt.
In de tuin staat een emmer met viskoppen
waar hij de sinaasappelboom mee zal bemesten.
Hij houdt mijn billen vast.
De stroming trekt aan een boei in de verte.
Mijn huid liegt
tegen de jaren die hem veranderd hebben.
Hij drukt zijn lippen tegen mijn wenkbrauwen.
Verander in een hangklok, een anemoon, ekster, een ree.
Daarna een panter, een zeester.

 

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 2

Overweeghuis

Ik las Simone de Beauvoir, De tweede sekse
Ik mocht niet werken terwijl ik in het overweeghuis zat.
Ze vroegen of ik wou stoppen ik zei, ‘ja maar
wat moet ik anders, hoe moet ik anders.’

We woonden met vijf vrouwen.
L was de agressiefste.
L wil in witte wolken haar eigen god maken
en overheersen maar de witte wolken en haar lichaam
hebben een pact gesloten tegen haar.
De witte wolken liegen als verlangen.
Ze reciteert een gebroken gebed,
ze heeft een gelaat dat het in de steek gelaten zijn.

Steek als in iets scherps.
Iets scherps als in iets dat verdeelt.
Iets dat verdeelt in iets dat afscheidt,
als in afzonderen, isoleren
als in niet asociaal, onmenselijk.

T luisterde naar Tupac
terwijl ik aan het lezen was
‘mama is maar een jong meisje, alleen’
T heeft twee jaar vastgezeten.
T heeft een draak op haar heup die het zonlicht kan verzwelgen.
T rookt een joint in de tuin.

Alle anderen in mij zijn voor altijd verweven
met de anderen in het huis, nieuwe anderen rezen in mij op
uit aanrakingen met de anderen in het huis.

Het overweeghuis is symbool voor
tegengewicht, evenwicht, of gewoon gewicht
Of balans. Of overwegen, zoals in weerspiegelen
Kan het anders, is er een andere manier

Een huis is metonymie voor iets dat deel van jou, iets dat omarmt
overdekt, vasthoudt, afdekt, verwarmt, een huis staat voor een plaats waar je welkom bent.
Iets dat de wraak van de nacht buiten houdt.
Iets waar je naar terugkeert na een lange reis.
Het overweeghuis is in feite een tijdelijke locatie
Een transitie. Het overweeghuis is iets als een bootje naar een ander leven toe.
Een leven zo ver weg dat het niet te zien en als je het kan zien
Lijkt het soms op een mug, soms op een gat van zo verre afstand.

 

Gedichten Alara Adilow (titel volgt) 1

Droomlied

De zee ver achter mij lacht bar en leeg
in zijn verslagen. Een reusachtige meeuw verslindt
manisch een frietje dat op het asfalt ligt.
Nieuwsgierig daalt een tweede meeuw dichtbij hem neer
terwijl de elzen razen in de wind.
De elzenbladeren zijn bespat met ‘t rode licht
dat uit het stoplicht vonkt naast de steeg.
Ik zie mijn vader bij het vuilnis staan.
Vrolijk zingend over zijn vader terwijl hij
verward een warrig ritme klapt. Ik vlucht
weg langs gezichten die door mist heen gaan.
Weg vluchtend volgt mijn dolle vader mij.
Mijn vader schrijnt verstompt mijn naam. Ik vlucht. Ik vlucht
vergeefs. Een tal van stemmen rafelen uiteen,
in mij en achter mij en om mij heen.
De duizend stemmen spetteren. Ik vlucht. Ik vlucht
vergeefs. Mijn vader houdt mij ijlend klem.
Zijn spuug bespat mijn nieuwe jas en ik word hem.
Reusachtige meeuwen snijden door de lucht.

 

 

 

 

Mail

Alara Adilow (1988) is dichter en auteur van Somalische afkomst. Ze studeert deeltijd Rechtsgeleerdheid aan de Open Universiteit en volgt de schrijfopleiding aan de Schrijversvakschool Amsterdam met studierichting proza. Ze publiceerde o.a. poëzie in DW B, De Gids, De Revisor en Tirade. Haar debuutbundel Mythen en stoplichten verscheen in 2022 bij Prometheus.

Fatiha Alouati is een mixed media illustrator gevestigd in Rotterdam. Ze houdt haar ogen open voor alles wat mystiek, kleurrijk en funky is. Door deze elementen intuïtief in haar werk te integreren, blijft haar kunst speels en verfrissend.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
Lees meer
test
het laatste
Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Verboden toegang 8

Verboden toegang

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In woord én beeld dicht Maaike Rijntjes over iemand die terugkeert naar het bungalowpark waar die opgroeide. Lees meer

Momentum

Momentum

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Sanne Lolkema dicht op drie levels over de prestatiemaatschappij: van micro-, naar macro- en mesoniveau. Lees meer

Herkauwen

Herkauwen

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tussen ongemak en walging in dicht Moni Zwitserloot over zowel baren als geboren worden: 'je kruipt uit je dode vel / naar buiten / de broeierige nacht in'. Lees meer

Podiumgeil

Podiumgeil

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Birsu Tamer schreef een tekst voor een acteur die als het monster van Frankenstein diens publiek bespeelt. Lees meer

Handleiding

Handleiding

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In 'Handleiding' schrijft Ettie Edens over eenzaamheid, identiteit en gezien willen worden - en over iemand die een muur van haar kamer verft en daar zo in doorslaat dat ze in de kamer verdwijnt. Lees meer

De serre

De serre

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Johanna Loman schreef een verhaal over een jonge vrouw op een klimaatprotest: Wat als je wel moreel besef hebt, maar liever je kop in het zand steekt? Lees meer

Hertenkalf 2

Hertenkalf

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Tessa van Rooijen dicht in dit vierluik over het aangaan van verbindingen en het dragen van een dood hertenkalf: 'jongens is het sexy om een dood hertenkalf in je lichaam te hebben?' Lees meer

De tondeuse

De tondeuse

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. Jana Flekken legt in fragmenten de band en rolverdeling tussen ouders en hun kind vast, en hoe die verandert wanneer een van de ouders ziek wordt. Lees meer

Mijn huid een rekbare grens (Frontaal)

Mijn huid een rekbare grens

Afgelopen zomer kregen tien aanstormende schrijftalenten de kans om deel te nemen aan het eerste Schrijverskamp van literair podium Frontaal. Onder begeleiding van verschillende schrijfcoaches werkten ze aan teksten rondom het thema Groen. De resultaten daarvan vind je deze week op Hard//hoofd. In dit drieluik bevraagt Isa/Isa Bob van Rooy de kaders die er gesteld zijn rondom onze natuurlijke wereld. Bestaat er eigenlijk wel een verschil tussen zelf en natuur, of tussen plant en organisme? Lees meer

Whisper Heart, The Movie

Whisper Heart: the movie

Hoe ver ga jij voor De Ware? Anne Sikma onderzoekt in dit bloedstollende verhaal de grenzen op tussen fictie en realiteit. Ben je er klaar voor? Lees meer

Voorland

Voorland

Hoe ga je om met de grote kans dat je, net als vele vrouwen in je familie, jongdementie zal krijgen? Yanaika Zomer bereidt zich voor in de vorm van een gedicht. Lees meer

Doorlaatbaar 1

Doorlaatbaar

Een jonge vrouw is mantelzorger voor haar moeder. Dit verhaal van Siska van Daele beschrijft de grens tussen hun binnen- en buitenwereld: binnen lijkt de tijd stil te staan, terwijl buiten alles doorraast. Lees meer

Lieselot 1

bloedbanen

‘Jij bént geen lijf, je hébt er een,’ stelt de therapeut in het buurthuis. Kan de ik-persoon geholpen worden? Met ‘bloedbanen’ won Sandro van der Leeuw de juryprijs van Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Lieselot

Lieselot

Twee vrouwen in een verzorgingstehuis hebben een afspraakje - maar zal de ander wel komen? Met ‘Lieselot’ won Sanne Otten Het Rode Oor 2024, de erotische schrijfwedstrijd van Vlaams-Nederlands huis deBuren. Lees meer

Ondergang / Opkomst

Ondergang / Opkomst

Wat als Pangea opnieuw ontstaat en de wereld weer één land wordt? In haar beeldende gedichten fantaseert Sanne Lolkema over nieuwe en oude werelden, systemen en cirkels. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer