Asset 14

Stop met schrijven!

Stop met schrijven!

In het Hoofd//stuk doen schrijvers een poging om de weg naar het verhaal vast te leggen. Welke tips hadden zij willen krijgen toen ze begonnen? Waar begin je, hoe begin je? Welk advies zullen ze nooit en dan ook nooit meer opvolgen? Jens Meijen vergelijkt het schrijfproces met auto-onderhoud en weet hoe je als schrijver goed zorgt voor je mentale gezondheid. Wat heeft schrijven te maken met het worden van een popster? Volg Jens' advies op en stop met schrijven.

Ben je bezig aan een roman? Laat die gerust even liggen. Nee, echt. Stop. Stop met schrijven. Leg dat manuscript weg. Of sluit je document, maakt niet uit. Stop! Luister even. Schrijver worden is eigenlijk heel eenvoudig – het kost wel heel wat moeite en een flinke scheut geluk, maar in theorie is het best simpel.

De prozaïsche, banale realiteit is dat het proces om schrijver te worden erg lijkt op hoe je een popster wordt (maar dan zonder de kruiwagens vol geld):

    • • een aspirant-popster doet mee aan talentenjachten; jij doet mee aan schrijfwedstrijden
    • • een aspirant-popster treedt op in lokale zalen; jij publiceert in kleine, lokale literaire tijdschriften
    • • een aspirant-popster treedt daarna op in grotere zalen; jij publiceert daarna in grotere, exclusievere literaire tijdschriften
    • • een aspirant-popster wordt na verloop van tijd (misschien) ontdekt door platenbonzen die die zalen in het oog houden; jij door acquirerend redacteurs van uitgeverijen die literaire tijdschriften lezen op zoek naar onontdekt talent
    • • een aspirant-popster kan dan aan een album werken met de hulp van een label; jij kan met een professionele redacteur in gesprek gaan over het grotere werk, zoals een roman, een dichtbundel, of wat voor bizarre projecten je literaire dromen ook bevolken.

 

De truc is dus om niet meteen aan een roman te beginnen - dat is zoals een beginnende muzikant die meteen een volledig album maakt. Dat kan erg goed uitdraaien in sommige gevallen, maar het overgrote deel verdwijnt roemloos in de mist der tijden. Hetzelfde geldt voor uit het niets opgestuurde manuscripten. Die belanden in het beste geval op de slush pile of drekstapel, en worden meestal niet eens gelezen.

 

Het overgrote deel verdwijnt roemloos in de mist der tijden.

Nu, ik moet zeggen dat ik vroeger ook aan een roman begonnen ben die nooit ver is geraakt. Ik heb hem niet eens opgestuurd naar uitgeverijen. Toch is dat geen verloren tijd geweest, want naast het schrijven van korte verhalen is er bijna niets beter om te oefenen dan het schrijven van een embryonale, onaffe, nooit voor publicatie vatbare roman. Schrijven, in welke vorm dan ook, is nooit tijdverspilling, maar stop met eisen dat alles wat je schrijft ook wordt gepubliceerd.

Maak plannen!
Het schrijfproces van mijn roman leek eerst eenvoudig. Ik schreef het grootste deel van de roman pijlsnel, in een soort trance. Toen kwam het redactieproces. Dat duurde ongeveer vijfendertig keer langer dan ik had verwacht: anderhalf jaar lang sleutelde ik aan elk woord van de tekst, las ik opnieuw en opnieuw en opnieuw. Ik boende zinnen op als de motorkap van een auto, verving woorden als waren het banden, verplaatste hele stukken tekst als – nu ja, ik ken niet genoeg van auto-onderhoud om daar óók een metafoor voor te verzinnen.

 

Toen kwam het redactieproces. Dat duurde ongeveer vijfendertig keer langer dan ik had verwacht.

Uit dat proces heb ik heel wat geleerd. Het belangrijkste voor je eigen mentale gezondheid is misschien wel dat je een duidelijk plan hebt voor je begint. Schrijf alles op wat je wil zeggen. Maak een lijstje van álles. Begin daarna te schrappen: steeds eerst het minst belangrijke, en daarna iets wat nét iets belangrijker is. Doe dat tot je nog maar één ding over hebt. Zorg dat wat je wil zeggen scherp en helder is als een ijspegel. De rest is bijkomstig, en bijkomstigheden sneuvelen toch altijd in het redactieproces. Dat heb ik intussen wel aan den lijve ondervonden.

Droom over je eigen werk
Wanneer je eenmaal bezig bent, heb ik nog een andere tip: spook rond in je eigen hoofd. Bedenk de wereld waarin je personages leven en gun jezelf de tijd om in die wereld te verblijven. Schrijf niet zomaar een tekst over specifieke gebeurtenissen; nee, maak een verhaalwereld die méér bevat dan enkel wat je opschrijft. Zo maak je een unieke logica die enkel en alleen van toepassing is op je eigen tekst. Je weet altijd wat je personages zouden doen, je eigen unieke wereld indachtig. Laat die wereld ook tot in de kleinste details doorsijpelen in de levens van je personages. Zo breng je hen echt tot leven, zo veranderen ze in vrienden. Ze leven met je mee en blijven rondhangen in je gedachten, als bezoekers die toch net wat langer blijven dan je had verwacht. Zorg ervoor dat je droomt over je eigen werk. Zo ben ik op heel wat vondsten voor mijn boek gekomen, zoals een scène waarin de protagonist opgesloten zit in een zelfrijdende auto met een eigen bewustzijn. Ik geef toe: het is niet erg goed voor je nachtrust.

 

Zo veranderen je personages in vrienden. Ze leven met je mee en blijven rondhangen in je gedachten, als bezoekers die toch net wat langer blijven dan je had verwacht.

Maar vooral: verwacht niets
Voor al dat dromen en dwalen in je hoofd, wil je natuurlijk wel iets terugkrijgen. Daarom nog een tip voor wanneer je boek effectief is verschenen: verwacht niets. Dat maakt genomineerd worden voor een prijs, of winnen, nog veel leuker. Een boek schrijven, en zeker publiceren, is sowieso al een mooie verwezenlijking. Ga niet te veel van jezelf eisen – dat is hoe je jezelf binnen de kortste keren opbrandt, zeker als je al verschillende jobs combineert met je schrijverschap. Je eerste boek is ook niet noodzakelijkerwijs je enige boek, dus je krijgt nog voldoende kansen om jezelf te bewijzen.

De meeste mensen die ik ken schrijven hun beste teksten wanneer ze werken zonder onderliggende druk, zonder drang om optimaal te presteren. Schrijf gewoon omdat je er plezier in schept. Wanneer dat plezier vervaagt, leg je je werk misschien beter even weg, om weer te beginnen wanneer je weer de nood voelt. Als het goed zit, voelt schrijven als vakantie in je eigen hoofd.

 

De lichtjaren, de debuutroman van Jens Meijen, is 26 augustus verschenen bij De Bezige Bij. In november 2019 verscheen van hem al de dichtbundel Xenomorf, waarmee hij in 2020 de C. Buddingh’-prijs won.

Beeld: congerdesign via Pixabay

 

Zit jij vol goedbedoeld advies en wil je ook een Hoofd//stuk schrijven?

Mail dan jouw tekst naar kiki@hardhoofd.com!

Mail

Jens Meijen (1996) werkt als doctoraatsonderzoeker in de politieke wetenschappen aan de KU Leuven. Daarnaast is hij journalist en recensent bij HUMO en lid van de kernredactie van DW B. In 2016 werd hij de eerste Jonge Dichter des Vaderlands van België. In 2019 verscheen zijn eerste dichtbundel, Xenomorf (De Bezige Bij), die werd bekroond met de C. Buddingh'-prijs in 2020. In 2021 verscheen zijn debuutroman De Lichtjaren en was hij genomineerd voor de PrixFintroPrijs voor Nederlandstalige literatuur.

Hard//hoofd is gratis en
heeft geen advertenties

Steun Hard//hoofd

Ontvang persoonlijke brieven
van redacteuren

Inschrijven
test
het laatste
Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

Ze willen niet dat je dit weet over ons voedselsysteem

When life gives you hepatitis A-bessen, kruipt Marthe van Bronkhorst in de pen om het toch nog eens over de voedselindustrie te hebben. Lees meer

Hoe lang blijf je een vluchteling?

Hoe lang blijf je een vluchteling?

'Wat' ben je als je ergens niet thuishoort, maar ook niet terug kan naar je geboorteland? Ivana Kalaš onderzoekt het label 'vluchteling'. Lees meer

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024) 1

Een kijkje in mijn consumentenziel (2024)

De gemiddelde Nederlander koopt vaak kleding, en heeft er vaak ook nog geen overzicht over. Columnist Loïs Blank houdt haar eigen koopgedrag elk jaar weer bij. Lees meer

Even zweven de levende wezens

Even zweven de levende wezens

Voor Hard//hoofd dicht Pim te Bokkel over de verschillende facetten van water: de kalmte en geborgenheid ervan, of juist de dreigende weidsheid. Dit is een voorpublicatie uit de bundel 'Even zweven de levende wezens' die op 16 januari bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Lees meer

Een echte vis

Een echte vis

In dit verhaal van Maartje Franken dreigt er meer dan alleen een storm. Kinderen gaan op zomervakantie in de regen, ontdekken een verzonken stad en proberen te documenteren zoals Bear Grylls. Lees meer

:Oproep: Hard//hoofd Biechtlijn

Oproep: bel de Hard//hoofd Biechtlijn

Op zoek naar een luisterend oor? Bel de Hard//hoofd Biechtlijn op 06 16 85 74 57 en word trouwe lezer van Hard//hoofd op papier om de collectieve audiobiecht te beluisteren. Lees meer

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Elke trui is een kersttrui, je moet alleen zelf voorbij Rudolf kijken

Misschien heb jij hem nu wel aan: de kersttrui. Een onschuldig grapje of een kledingstuk dat perfect toelicht wat er mis is met de kledingindustrie? Lees meer

Lichamen en monden

Lichamen en monden

Hoelang blijf je toekijken? Wanneer dondert alles in elkaar? Waar zit de zwakke plek van passiviteit? Pieter van de Walle neemt je in dit kortverhaal mee als apathische visverzorger in een Berlijns aquarium. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine! 1

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Welk verlangen kenmerkt jouw leven en waar snak jij naar? Stuur voor 14 februari 2025 je pitch in en voed ons met jouw ideeën over (beeld)verhalen, essays, poëzie en kunstkritiek voor het magazine ‘Honger’. Lees meer

Schrijvers en beeldmakers gezocht voor ‘Honger’, het zevende Hard//hoofd Magazine!

Illustreer jij de volgende cover van het Hard//hoofd Magazine?

Voor ‘Honger’, het najaarsnummer van 2025 van Hard//hoofd, zijn we op zoek naar illustrator die de cover van ons magazine wil maken. Lees meer

Lieve groetjes van Venus

Lieve groetjes van Venus

Lieke van den Belt vertelt in deze column over haar relatie met en tot Venus. Kijken ze elkaar aan? En zien ze de ander dan ook? Lees meer

De Groep

De Groep

'Ik ben Jane en Kevin is een lul die te veel ruimte inneemt.' Amal Akbour schreef een verhaal over Jane, een narcistische jonge vrouw die voor het eerst deelneemt aan groepstherapie. Dit is een voorpublicatie van het verhaal dat Amal schreef als onderdeel van het Veerhuis Talentenprogramma. Lees meer

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars! 1

Gebeden van keramiek - Nieuw werk voor kunstverzamelaars!

Als dank voor hun steun, ontvangen onze ruim 1.700 kunstverzamelaars in januari een prachtig werk van beeldend kunstenaar Dakota Magdalena Mokhammad. Om welk werk het precies gaat blijft een verrassing, maar in gesprek met onze chef Kunst Jorne Vriens licht Dakota een tipje van de sluier op. Lees meer

Auto Draft 1

Hoe jij politiek je zin weer krijgt: valse dilemma’s, overdrijven en nog drie tactieken die ik leerde van mijn vader

Marthe van Bronkhorst leerde van haar vader dat goed vals niet lelijk is. In deze column legt ze je drie technieken uit om je (politieke) zin te krijgen. "Links, doe nou eens wat mijn vader deed: nooit genoegen nemen met minder." Lees meer

Terug naar het moezeum

Terug naar het moezeum

Culturele ruimte ‘moezeum’ is een relatieve nieuwkomer in het culturele landschap. Laura Korvinus en Jorne Vriens bezoeken de eerste tentoonstelling By the Way'. Waar er bij veel hedendaagse kunstinstellingen behoefte is om zich te engageren met maatschappelijke kwesties, maar het te vaak blijft bij goede bedoelingen, vinden ze in moezeum een voorbeeld van hoe het óók kan. Lees meer

Zwervende organen en feminiene furie

Zwervende organen en feminiene furie

Hysterie was vroeger een diagnose voor seksueel gefrustreerde vrouwen, in deze column pakt Lieke van de Belt het woord terug. Lees meer

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Gaten in mijn vroegste overtuiging

Michiel Cox’ broer wil als vrijwilliger het leger dienen. Hoe kan Michiel zijn begrip daarvoor rijmen met de idealistische opvoeding van zijn ouders? Lees meer

Het kattenvrouwtje dat de boom in sprong

Lieke van den Belt mijmert over verlegenheid en Minoes. Waarom bestaan er toch zo veel vooroordelen over kattenvrouwtjes? En zal ze zelf veilig vanuit de boom toekijken, of springt ze er uit? Lees meer

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

‘Zij moet echt normaal doen!’ riepen de mensen die verkrachtingsfantasieën over mij schreven

Marthe van Bronkhorst dacht dat het met conservatieve haat en machocultuur wel meeviel in Nederland, maar na anderhalve maand online haat en doodverwensingen, weet ze beter. Lees meer

Auto Draft

Rooilijnen

Rik Sprenkels schrijft (als dichter en medewerker bij het Kadaster) over de beleidsregels achter de openbare ruimte: voor de gewone sterveling zijn ze onzichtbaar, terwijl ze wel veel invloed hebben op hoe hun wereld werkt en eruitziet. Lees meer

Word vóór 1 februari trouwe lezer en ontvang Hard//hoofd magazine ‘Ssst’ in maart!

Hard//hoofd verschijnt weer op papier! In ‘Ssst’ verkennen we de (zelf)opgelegde stilte. Fluister je met ons mee? Word vóór 1 februari trouwe lezer voor slechts €2,50 per maand en ontvang in maart 120 pagina’s over de kracht, het geweld en de kwetsbaarheid van stilte op de mat. Veel leesplezier!

Word vóór 1 februari trouwe lezer